Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 aug 2025 18:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Spørgsmålet hér vedrører brugen af Risolid VS lægeordineret medicin.

Pt. er jeg på Risolid for en afrusning. Min angst forsvinder ved brugen af disse. Depressive tanker forsvinder. Jeg kan bedre koncentrere mig om én ting ad gangen, og jeg kan kommunikere på et betydeligt mere afslappet og behageligt niveau på denne medicin. Én enkelt pille er nok. Ingen katastrofetanker, no nothing. Bare ren afslappethed, mens jeg samtidig kan fungere. Både socialt og endda kommunikativt i skrift såvel som tale. Jeg kunne blive ved.

Det er jo bare PISSE vanedannende, har jeg ladet mig fortælle. Og kan så småt mærke det. Det kunne hurtigt blive til en livsstil at have en/to piller med mig, til at kunne bevare et overblik i hekstiske/angstfremkaldende/depressive/koncentrationsbetonede situationer - og dér vil jeg IKKE hen!

Er bange for ikke at få mit budskab ordenligt igennem til min læge (som jeg har en date med på Fredag). Og jeg er bange for at han bare vil udskrive en recept på Efexor/Venlafaxin olign, som jeg for iøvrigt har prøvet før, for år tilbage -uden nogen form for positiv effekt på nogen af de førnævnte problemer.

Er der nogen der har erfaringer til hvad man kan gøre for at få budskabet ordentligt og klart igennem til den respektive læge?
Nogen der har erfaringer med anden knapt-så-vanedannende medicin, som kan være med til at "lette" disse symptomer/problemer?
Det gode ved Risolid (for mig i hvert fald) er, at det kun er de ting der sker "her og nu" der har betydning, når jeg er under dets påvirkning. Det er kæmpe befrielse at kunne slippe min facade som værende smart-ass/overfladisk/urolig/nervøs/fremadstormende, simpelthen bare ved at poppe en af de "grønne".

PÅ forhånd tak!!!!

Junior medlem

Ingen? Beklager hvis postet er placeret forkert, eller at det er forvirrende læsning...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Altså... du udtrykker dig umiddelbart fint nok på tekst, du kunne jo skrive det ned du vil sige til ham? Selvom du får dit budskab ordentligt igennem er det dog ikke sikkert at han vil udskrive risolid til dig, men hvis du nu forklarer ham at det skal være med henblik på udtrapning (og det også er det du vil...) så kan det vel godt være.. Prøv dig frem, og læg vægt på at du ikke vil på efexor/venlafaxin o.lign. fordi du har erfaring med at det ikke virker ordentligt på dig... Held og lykke med det.

Junior medlem

MANGE tak for din respons!

En ret så relevant tilføjelse til mit post er, at jeg af min behandler er blevet gjort opmærksom på vigtigheden af at jeg burde overveje at tale med min praktiserende læge om et længerevarende medicinsk forløb, simpelthen for at kunne tage hånd om min socialfobi/angst/mangel på koncentration og vedholdenhed. Altså er det generelle spørgsmål hérfra, om der er nogen herinde der evt. allerede har kendskab til lægeordineret medicin som kan afhjælpe disse symptomer over en længere periode - et forløb, mens jeg arbejder på disse problemer, således fobierne ikke kommer i vejen for at jeg kan finde bare en SMULE ro.
Nogle mennesker ordineres antidepressiva over en rum tid. Og vil bare høre om der kunne være nogle alternativer til sådanne. Jeg søger ikke umiddelbart et nyt "afrusningsmiddel" - det er jo netop Risolid jeg er ved at trappe ud af, FOR at trappe ud af alkoholens greb.
Jeg tænker bare: "Hvad så når Risolid'en er over and done, og jeg så står tilbage med min angst og sociale fobi, som praktisk talt ødelægger min umiddelbare tilgang til livet. Antidepressiva'erne har vist sig ikke at hjælpe.

Det er fra psykologens side foreslået, at jeg finder noget medicin som jeg kan benytte mig af det kommende års tid, mens der arbejdes med både terapi og den rent praktiske del hvor jeg igen skal "på benene".

Det kan faktisk meget vel ske at jeg er lidt på vildspor hérinde. Men det virker som et sted hvor folk har kendskab til "lidt af hvert", og det kunne jo være der er et par stykker på forummet som har erfaring med præparater som har lignende egenskaber som de jeg oplever med Risolid.

Jeg vil i hvertfald forsøge at tale min sag, og lægge alle kortene på bordet, når jeg nu skal mødes med doktoren.

Tak igen :)

Medlem
Brugeravatar

Du begiver dig ind i Benzoland... Er det dummeste du kan gøre, hvis du ikke ønsker et liv med Benzo problemer!

Medlem
Brugeravatar

Jeg taler af erfaring min ven... STOP NU!!!! Jeg kunne skrive en hel roman om hvad det har benzodiazepiner har gjort ved mit liv, og den er ikke rar ;) Stop nu, og tag den minimale nedtur du evt vil få, når du kun lige er startet...

Junior medlem

Mange tak for jeres svar :)

Jeg vil færdiggøre min benzo-kur/alkoholdnedtrapning efter det skema jeg har fået med hjem. Når jeg så er færdig (5 dage endnu, hvor den sidste dag i afrusningen kun beståer af en enkelt pille inden sengetid) så må jeg se om jeg kan tale med lægen om muligheden for at få ordineret noget mod min angst/forbi som kan hjælpe den videre, terapeutiske process. Tak igen, its is so VERY much appreciated :)

Senest rettet af TablesDoTurn 24 okt 2013 07:54, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Dejligt at høre du ikke vælger Benzostigen som gjorde ;=

Junior medlem

Hvor "fucked" på benzo´er kan "man" blive?

Det lyder til, at du bestemt har/har haft dine kampe med stoffet?

Medlem
Brugeravatar

Jeg får 20mg Rivotril Dgl

Medlem
Brugeravatar

Sammelign det med din dosis Risolid på Benzo-info og du får et chok

Medlem
Brugeravatar

25mg Risolid svarer til 10mg Diazepam
0,5 Rivotril svarer til 10mg Diazepam

Altså min dgl dosis er svarer til 400mg Diazepam!
Der må du aldrig komme ud... Men det kan jeg jo sagtens sige

Medlem
Brugeravatar

Har taget alle stoffer i mit liv, eller prøver om man vil. Benzonedturen er uhyggelig

Junior medlem

Pyha champ - det må være en svær én. Er ked af at høre dét du siger. Det er for mit vedkommende ret tankevækkende. Er oprigtigt glad for at du deler din erfaring med mig. Det sætter mine tanker igang, og vækker en bekymring for hvor "nemt" det vil være for mig at påbegynde en medicinsk løbebane som jeg hurtigt vil kunne mist overblikket over.
Dette er vitterligt kun tredje/fjerde-dagen for min afrusning, og at jeg overhovedet allerede er begyndt at lade mig "styre" af medicines virkning skræmmer mig fra vid og sans. Mit aftrapningsskema I forbindelse med alkoholafrusningen består af ret heftige doseringer de kommende dage, og da jeg faktisk allerede nu er begyndt at kunne sove nogenlunde ovenpå alkoholens abstinenser, vælger jeg at trappe ned allerede fra idag. Jeg vil ud af dem hurtigst muligt...

Nu tager jeg til lægen imorgen, og må forklare ham min situation, og så tager vi den derfra.

Junior medlem

.... Det er måske alt for optimistisk af mig at antage, at der findes ikke-vanedannende præparater som kan give den samme ro som Risolid'en :(

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

.... Det er måske alt for optimistisk af mig at antage, at der findes ikke-vanedannende præparater som kan give den samme ro som Risolid'en :(

Ja altså det er jo nervemedicin og det er jo per definition rart, nemt, dulmende. Du kan sikkert få mildere præparater udskrevet men selvfølgelig vil alt der tager angst og dulmer jo have et afhængighedspotentiale. Det skal siges at rigtig mange mennesker får udskrevet medicin for angst, typisk pro necessare for at abstinens-symptomerne ikke hober sig op for hurtigt.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har ingen erfaring med benzoer. Personligt har jeg haft gavn af 100 mg Sertralin (en SSRI) og det mildner nogle af problemerne med angst. Derudover får jeg Quetiapin (Seroquel) som også virker til at have en god effekt. Om det kan hjælpe dig ved jeg ikke, men ihvertfald har medicinen slet ikke samme misbrugs/afhængigheds-potentiale. Held og lykke med det.

Insane psychedelia user!

Det kan absolut ikke anbefales at spise antipsykotisk medicin mod sin angs!

Junior medlem

jeg takker for al jeres respons, guys.

Jeg tager en snak med lægen imorgen - må I ha´jer en fantastisk Torsdag aften :)

Junior medlem

Håber der kom noget godt ud af din samtale med lægen.

Mht. Risolid og afhængighed, så kan man som med alle benzoer blive afhængig af det. Men der er to fordele ved risolid i forhold til mange andre benzoer, og det er at der meget sjældent ses dødsfald pga. overdosis og desuden at man pga. den korte halveringstid ikke bliver lige så hurtigt fysisk afhængig.

Jeg har hørt om noget der hedder Buspiron som har en effekt der ligner benzo, bare ikke umiddelbart. Buspiron skal tages dagligt og effekten kommer først efter flere ugers brug. Det er altså ikke nogen her-og-nu løsning, men skulle give samme virkning imod angst, nervøsitet og uro. Og så uden ubehagelig bivirkninger i form af afhængighed, døsighed osv.

Held og lykke med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]