Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 13:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.

Hvad gør jeg forkert? Jeg ligger frøene i blød imellem vådt papir, til roden kommer ca 5mm frem. Så putter jeg dem i jorden, ca 10mm nede og stiller dem i vindue. Og så sker der somregel ikke mere. Med en spirring på omkring 20% på forskellige Auto planter, Vil jeg mene jeg gør noget forkert. . Men hvad?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du skal bruge spiremuld til at starte med og så plante dem om i gødet blomstermuld.

bannet

Geografisk sted: Himlen :-)
Husk at spiren skal behandles yderst forsigtigt og vende nedad, da det er roden der kommer ud først. Jorden skal være godt fugtig hele tiden til at starte med.. og 10 mm vil jeg mene er lige rigeligt. Jeg dække kun den lille spire og lader frø kapslen ligge over jorden :-) for at holde den fugtig plejer jeg at sætte en pose over hele potten, de første par dage. jeg har en spire procent på 100 :-) Da det er autoer vil jeg anbefale at du spire dem i slut potten, så de ikke skal plantes om. Bare en lille håndfuld så og spire jord i toppen og midten af potten og plant der i, så vokser rødderne ud i det andet jord efter kort tid.

Senest rettet af MariannA 29 jul 2013 11:53, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem

1cm er sku helt fint og smide frøet ned i plejer selv 1½-2cm men kommer også lidt an på hvor stor spirren er når du gør det.

bannet

Geografisk sted: Himlen :-)
Jeg prøver bare at efterligne naturen mest muligt.. og der er der jo ingen der sidder og graver 1 cm huller til frøene :-)

Dedikeret medlem

plejer bare og bruge lillefingeren den passer meget godt med 1½cm ;)

-Edit altså spidsen af min lillefinger lol

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Jeg er enig med at 10mm er for dybt, anbefaler omkring det halve 4-5mm. Syntes du skal prøve at købe frø andetsteds, det er absolut ikke alle firmaer, der er lige heldige. God vind :joint:

-John Rooney.

Junior medlem

1. Tror du bruger jord der er for gødet! Det slår simpelthen spirene ihjel.
2. Eller også - og nej det er ikke en joke - så vender du frøene forkert, altså således at spiren vender op ad?
Det gjorde jeg ved det første frø jeg havde og det voksede ikke frem!
3. Hvis de ligger i alt for meget vand, så kan det også skade dem? Tror dog ikke at det kan være oversagen.

Junior medlem

TAK for svarene.

Jeg HAR lagt alle frø med spiren nedad. og været forsigtig med dem. . Så det er ikke det. .
Jeg Har købt frø fra forskellige steder af forskellige sorter. . . Samme resultat. .
Nohr: Ja måske ligger de i for meget vand. .
Nu har jeg lige fået nye frø. . Heldigvis gratis, Da jeg fortalte forhandler om mit problem.
Han sagde jeg skulle bruge Jiffy-pots og spiremuld, og så direkte uden forspiring. . . Som skulle stå i en kapilar kasse, så de ikke tørrer ud.
Så det prøver jeg nu. . Skal jiffy pots stå i en underkop med vand i, eller bare stå fugtige?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Har ingen erfaring med de Potter, men nu skal vi også passe på, ikke at gøre spirring til en videnskab.. Tag en klart drikkeglas og fyld den 1/4 op med alm postevand. Dump frøene i vandet og de skulle gerne falde til bunds. Hvis der er enkelte der flyder, så prik dem forsigtigt under vandet. Stil glasset et mørkt sted, feks et skab! Hold øje med frøene en gang i døgnet. Når en lille spire på 2-3mm kan ses, så plantes de. Lad være med at gå i panik hvis frøene ikke spirer efter et par dage. Jo ældre frøene er, jo længere tid tager de op at vågne. Der er mange forskellige måder at spire frø på og hvis resultatet bliver godt, så er det bedøvedes hvilken du bruger :)

-John Rooney.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]