Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 10:03


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 246 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 10 maj 2013 16:07 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 okt 2009 20:33
Indlæg: 732
Geografisk sted: Agrabah
Mange tak for info folkens, i er skønne :)

Fandt også frem til den rapport inde på Erowid, så helt skuffende er det ikke.

_________________
"It's not the drugs. Diarrhea is hereditary, it runs in your genes"


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2013 19:50 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
http://img7.imageshack.us/img7/2323/dsc00006wq.jpg

Så jeg prøvede at sætte min den største ud lidt, fordi den ikke rigtig fik sol på værelset, så den var begyndt at blive lidt lysegrøn..

Men bang, på ganske få dage blev den helt mærkelig at se på i toppen som i kan se på billedet, og helt slatten at trykke på.. :S

ER det på grund af solen? eller for meget vand eller hvad ? :S og nu er den kommet ind? kommer den sig så igen ?..


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2013 20:11 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Det kan godt være lidt hårdt for planten, hvis den ikke er vant til at stå udendørs (direkte sol og andet klima). Hvis du vil kan du vende den til det, ved at stille den ud 1-2 timer om dagen og tage den i derefter i en uges tid. Men vent til den lige er kommet sig over dette.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 30 maj 2013 20:13 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Den er bare blevet lidt solbrændt. Jeg ville sætte den tilbage hvor den kom fra og se om ikke vævet healer. Det værste der kan ske er, efter min overbevisning, at spidsen af toppen dør og den begynder at skyde igen (altså svarende til at have skåret toppen af). Hvis vævet begynder at dø så vand den kun om nødvendigt. Der er ingen grund til yderligere at motivere opportunistiske svampe/bakterier til at flytte ind.

Det er vigtigt for alle planter, ikke at blive flyttet for hurtigt fra skygge til sol. De skal lige have en lille periode til at omstille deres stofskifte. Som hvis man går fra at have været i et mørkt rum i lang tid, til høj solskin - øjnene skal vænne sig til ikke at lukke nær så meget lys ind.

Det virker efterhånden lidt som om der burde være en "Diagnosticer min kaktus" - Tråden. :P


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2013 09:36 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
Ja okey, så den har det bare ligesom ginger mig, ikke for meget sol, det skal komme i etaper ellers bliver jeg meget solbrændt.. det giver egentlig rigtig god mening :D

Tusind tak for jeres svar =)


Men vil jeg skærer det skadet af, og lade den skyde igen? Og jeg overvejer at klippe toppen nu her alligevel, for den er ved at være lidt tung i forhold til hvor lille den er forneden.
http://img854.imageshack.us/img854/5897/dsc00003iu.jpg <<<--- som i kan se der.. men jeg er meget imponeret over at den næsten var halvt knækket over, og det har den næsten fuldstændig healet :D Heftig plante det bæst =)

Men jeg har klippet toppen, af som jeg har taget fra den her igen, http://img809.imageshack.us/img809/8082/dsc00011wx.jpg det er en tre uger siden jeg klippede den, syntes det er gået hurtig med at sætte skud :D glæder mig bare til at prøve <3

så jeg har en lille top her --> http://img200.imageshack.us/img200/1576/dsc00005m.JPG

Så når den er kommet sig helt, så kunne jeg prøve at sætte den uden for i en time eller to, om dagen, også efter en uges tid så måske sætte den et sted hvor den ikke får så meget sollys...?

I er for seje <3


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2013 09:37 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 17 apr 2010 19:31
Indlæg: 48
Og syntes det var en god ide :D ligesom der er til svampe :D ?! også så i slap for spørgsmål som jeg har stillet om hvilken slags i tror det var ? =)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 31 maj 2013 10:04 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
<snip>
Det virker efterhånden lidt som om der burde være en "Diagnosticer min kaktus" - Tråden. :P


God idé! :)

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2013 17:47 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 jun 2013 12:58
Indlæg: 4
Semi-akut nødhjælp til kaktus søges.

Min kaktus har altid groet lidt underligt. De første år jeg har haft den har den ikke rigtig kunnet bære sin egen vægt og har derfor lænet sig ud til siden og ikke groet opad.
Siden hen fik den en anden potte at gro i og fremstod den 23. maj i fjor som på dette billede.

Billede

Derefter tog den virkelig fat og groede imponerende 35 centimeter på en sæson (inklusiv 'sommerophold' på en altan med forsatsruder) og satte to sideskud lige der hvor den gror ned mod jorden igen. Dem forærede jeg væk.

Hidtil er den i år vokset 20 centimeter, og har ligeledes sat to sideskud, hvoraf det ene er foræret væk. Som vist på dette billede.

Billede

Nu er den 'væltet' og læner sig mod min rude som vist på billedet herunder.

Billede

Hvad gør en klog mand i denne situation? Bør man rette den op med støttepinde og snor eller skære den ned til f.eks. ved pottekanten? Gode ideer modtages med glæde.

Jeg har observeret at min kaktus har dannet nogle luftrødder på undersiden (ned mod jorden) og den har også nogle i den bugtning hvor den rører jorden igen. Kan disse luftrødder have dannet rigtige rødder og har jeg i så fald to planter?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2013 10:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Nu er det godt nok lidt sent på den, så ved ikke hvad jeg ville gøre af følgene to muligheder.

1) Du kan vælge at lave støtter til den, så den fortsat vil gro opad, men med den tykkelse den har, vil det kræve yderligere støtte næste år.

2) Skære den i 2-4 stykker og lade dem tørre over 3 ugers tid, for så at få dem til at slå rødder i ny jord.
http://www.sacredcactus.com/winter_rooting.htm
http://www.sacredcactus.com/buds_a_popping.htm

Problemet med 2'eren er at vi er allerede et stykke henne i sæsonen og din kaktus vil nok tage en 1,5 måned før såret er helet og nye rødder er kommet. Din kaktus vil altså ikke vokse særlig meget denne sæson, hvis du benytter nr. 2.

edit: Hvis du kan, vil jeg nok lave en støtter til vi kommer til marts måned også benytte nr 1.

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 25 jun 2013 15:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 jun 2013 12:58
Indlæg: 4
Tak for rådene.
Jeg tror det ender med at jeg skærer den kraftigt tilbage. Hvis jeg skal binde den op og styre dens vækst med støtter, så skal jeg givet vis igang med en større omgang opbinding næste år og næste år... også.

Et par spørgsmål mere:
- Bruger man generelt set ventilatorer til at udsætte kaktus for 'vind' (altså at simulere naturlige forhold hvor vinden medvirker til at styrke stammen)?
- Hvordan har kaktus det med kalken i postevand? (jeg bor i en lejlighed så jeg har ikke mulighed for at opsamle regnvand)
- Hvis det er skidt for kaktus med kalken, hvad gør folk så?
- Kan nogen hjælpe mig med at fortælle præcis hvilken sort min kaktus er?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 jul 2013 18:22 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Den med ventilatoren kan jeg ikke svare på, men ideen har også kørt i hovedet på mig ;) Det virker jo på Cannabis planten (og andre), så hvorfor skulle det ikke også have en effekt på kaktussen?

Kalken i postevandet svinger meget alt efter hvor man befinder sig, men jeg har vandet gennem de sidste to år og det har de ikke taget skade af. Derimod insekter -> Ad....

Hvis dit kalk indhold er så stort, ville jeg nok prøve at lave en regnvandbeholder eller købe en stor dunk med vand også blade postevandet med dette.

Hvis en vurdering af hvilken kaktus du har, skal vi have nogle bedre billeder af planten. Tæt på, anoler/pigge, farve antal rækker osv. men du kan godt være forberedt på at de svar du får er forkerte, da der er mange ting at tage højde for.
Uden at være sikker kunne den godt have nogle træk fra Trichocereus arterne.
Kig evt. her og se om der ikke er nogle der ligner:
http://www.flickr.com/photos/msscacti/c ... 360178455/

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 jul 2013 19:12 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
I min erfaring har vind ikke det store at sige mht at give kakti mere masse frem for højde. Det virker også oplagt, at en kaktus, med sin mere eller mindre runde form, ikke bliver påvirket af luftens bevægelse i nær samme grad som planter med blade og mange vækstpunkter med sideskud / grene.

Derimod er kraftigt lys og specielt blåt lys perfekt til at give masse. Da jeg testede en ren blå vækst lampe (dioder), kom alle små kakti under den nærmest til at ligne små morgenstjerner (middelalder våbnet), da den nye vækst blev så meget bredere end den gamle.

Mht kalk, synes jeg ikke det lader til at have nogen betydning for kakti. Typisk kan jorden også godt være relativt basisk i tørre egne, så det giver vel mening at de er ret tolerante overfor det. Jeg har dog ikke umiddelbart holdt nogen kaktus i samme potte i mere end 4-5 år, så ingen garantier for, at der ikke kunne hobe sig noget op, hvis man fx snakkede årtier. :)


Det er lidt svært at se på billederne, men jeg vil vove at påstå at det er en T. Pachanoi - men som Xenofanes skriver, ville nærbilleder hjælpe - specielt af nyere vækst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2013 19:25 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland
L.Williamsi Caespitosa
Billede
L.Williamsi Norias Del Conde
Billede
L.Williamsi Caespitosa
Billede
L.Diffusa
Billede
L.Willamsi Texana
Billede

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Senest rettet af Pestilence 07 jul 2013 19:26, rettet i alt 2 gange.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2013 19:53 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 19 okt 2010 19:59
Indlæg: 966
Virkelig flotte kaktusser du har dig Pestilence! :)

_________________
Every individual reacts differently to every chemical.
Know your Body - Know your Mind - Know your Substance - Know your Source.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 jul 2013 21:40 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Er der nogle som ved om det er normalt for ens Peyote at blomster 5 gange indenfor en sæson?

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2013 13:02 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 04 dec 2004 14:22
Indlæg: 2447
Geografisk sted: Schwiez
Det er meget normalt, har oplevet de kan blomstre op til 10 gange på et år, Xenofanes.

Pestilence, var der ikke navneskilte med fra forandleren? Jeg går ikke ud fra du har groet dem fra frø. Det er jo meget sjovt at se variationerne indenfor Lophophora, så navne på billeder kunne være dejligt. Synes jeg kan spotte lophophora caespitosa koehresii, decipiens, caespitosa og williamsii. Pas på med direkte sol fra blå himmel mellem 11-14.00.

_________________
Magien, er dig selv.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 jul 2013 19:48 
Offline
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Tilmeldt: 07 okt 2008 09:49
Indlæg: 1407
Geografisk sted: Wonderland

Pestilence, var der ikke navneskilte med fra forandleren? Jeg går ikke ud fra du har groet dem fra frø. Det er jo meget sjovt at se variationerne indenfor Lophophora, så navne på billeder kunne være dejligt. Synes jeg kan spotte lophophora caespitosa koehresii, decipiens, caespitosa og williamsii. Pas på med direkte sol fra blå himmel mellem 11-14.00.


Det er korrekt, jeg har indhentet disse lophs fra forskellige steder i Europa. Jeg har nu sat navne til billederne.
De står oppe på min "overdækkede" terrasse (nærmere drivhus, da der er gennemsigtig plastik som tag og sider). Der jeg har sat et sejl op under taget, så de ikke får direkte sol i middagstimerne. De virker til at være glade for den sol de har fået indtil nu. :)

Jeg har forsøgt at pollinere to diffusa med hinanden, så bliver det spændende at se om der kommer noget ud af det forsøg, under alle omstændigheder forventer jeg at prøve mig frem med frø når en af dem før eller siden laver nogle frugter.

_________________
Jo mere man ved; jo mere ved man, man ikke ved..

йети skrev:
Umiddelbart vil jeg tro at det generelt ikke er særligt udbredt at brænde sin kokain af. Hvorfor gør du det?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 jul 2013 13:07 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 jun 2013 12:58
Indlæg: 4
Hej Xenofanes & Randomname,

tak for tips og links. Jeg kiggede en del på billederne på den side, det er således mit bud at min kaktus må være en Trichocereus Pachanoi. Men sikker er jeg bestemt ikke. Derfor poster jeg her nogle billeder af ny vækst tæt på..
På forhånd tak :-)

Billede

Billede

Billede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 aug 2013 12:40 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 19 jun 2013 12:58
Indlæg: 4
Jeg tænkte at det måske ville tage lang tid for min kaktus at komme sig over beskæringen, det er på ingen måde tilfældet. :-) Jeg har netop observeret 2-3 sideskud der er på vej frem lige ovenover stedet hvor den blev beskåret. Der er sandelig gang i den.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 07 sep 2013 22:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 28 maj 2010 22:06
Indlæg: 957
Geografisk sted: Syd for Skagen
Det her er ikke min, men bliver nød til at poste den alligevel, da den er alt for badass!
Billede

_________________
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.
Bekendtgørelse om euforiserende stoffer
Cannabis Guide

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 246 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team