Jeg synes bestemt at det er en god idé at gøre det udendøre, med en el-kogeplade eller lign. - ingen åbne flammer!
Den metode som Rick Simpson beskriver har jeg skam udført. Det er dog vigtigt at understrege at der ikke findes en rigtig og forkert måde at ekstrahere på, men derimod mange forskellige metoder og opløsningsmidler, som alle har fordele og ulemper (nogen dog flere end andre).

Metoden med at ekstrahere i et par minutter, mens man fysisk bearbejder plantemassen, og derefter indkoger det så kun olien og meget lidt opløsningsmiddel er tilbage er klart den letteste måde at sætte sig ind i og udføre rent praktisk, jeg synes derfor også det er den bedste metode for dig (ihvertfald at starte med).
Hvis du ønsker det vil jeg gerne skrive det op som en lidt mere step-by-step guide, så det er "fool proof".
RedGoat skrev:
kender du andre metoder det kan gøres på, nogle metoder du selv har prøvet?
Der er virkeligt mange forskellige måder at gøre det på; at ryste det rundt med en alkohol - som jeg synes er klart lettest at starte med - må siges at være i low-tech enden af skalaen. I den anden ende af skalaen er det er vist sikkert at sige at superkritisk CO2 ekstraktion ligger i toppen som mest high-tech (og meget urealistisk for lægmand).
En fornuftig metode, som dog kræver
lidt mere opsætning og udstyr, er at bruge butan gas som opløsningmiddel. Det grundlæggende princip er at føre gassen fra beholderen (fx. dåsen hvis det er lighter-refill) og over i et lukket kammer med plantemateriale hvor selve ekstraktionen finder sted, herefter kan gassen separeres fra olien ved at indkoge det eller, ganske enkelt, blot tappe det i et fad og lade butanen fordampe af sig selv.
Man kan konstruerer opsætningen på mange måder, lige fra plasticflaske og akvarieslange til deciderede gasflasker og faste konstruktioner i stål.
Jeg forestiller mig også at CO2 gas sikkert også ville fungerer ligeså godt som butan, men da jeg ikke har forsøgt mig med det i praksis, er det ikke rigtigt muligt for mig at sige noget konkret om det..
Personligt vil jeg dog til enhver tid hellere bruge IPA og en skål/krukke fremfor butan og plastflasker. Det er simpelthen håbløst frustrerende at arbejde med og selv udendøre er butan så flygtigt at man, efter min mening, får indåndet en anseelig mængde.
Fordelen ved butan er, udover opløsningsmidlets egenskaber, at det er rigtig let at arbejde med når først man har et ordentligt set-up.