Meget at den nye forskning peger på, at der nedbrydes hjerneceller ved svær depression, og at dette også kan være en del af grunden til depression. Her har forskning også vist at visse antidepressiva er med til at bremse denne process.
Her er et studie, der peger på at ketamin har neuroprotektive og neurogenerative egenskaber.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9163279Jeg har selv prøvet MXE (stof der farmakologisk minder om ketamin) engang og oplevet den humørløftende effekt man får dagen efter rusen. Denne effekt kan dog ikke skyldes neurogenese, men må bunde i en anden mekanisme (se evt. Kaktus Klausens link).
Alt i alt: ketamin tyder på at kunne være et lovende stof til behandling af depressioner, både på kort og lang sigt.
Ketamin har dog et misbrugspotentiale. Hvis man lider af en depression kan man måske godt være lidt mere tilbøjelig til at blive lidt for glad for rusmidler, da de kan fungere som et let afbræk fra den ellers så hårde hverdag.
Hvis du oven i købet begynder et behandlingsforløb med ketamin på egen hånd risikerer du pludselig at stå alene med et misbrug fordi der er ingen til at fortælle dig om du skal tage 5 eller 500mg om dagen af stoffet.
Selvmedicinering med euforiserende stoffer kan godt blive en farlig affære.
Jeg foreslår, at hvis du absolut skal kaste dig ud i medicinering med sub-euforiserende doser ketamin, skal du inddrage nogen nær dig i det, så de ved hvad der foregår og kan forsøge på at hive dig ud af det hvis det ender galt.
Til sidst vil jeg tilføje at antidepressiva altså ikke er lig med verdens undergang - mange får stor gavn af dem, andre ikke. Det er svært at forudsige hvordan du vil reagere, men noget tyder på at antidepressiva har størst effekt på patienter med svær depression, hvor terapi er at foretrække til de mildere former. Måske skulle du droppe både ketamin og antidepressiva og prøve at løse dine problemer gennem terapi?