Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej med jer.

Jeg har surfet vidt og bredt på det store internet, men det er ikke lykkedes mig at finde ud af hvilken praktisk forskel det gør om eksempelvis AMT er på HCl- eller freebaseform. Jeg kan godt forstå at HCl indgår i forbindelse med hydrochlorid, men betyder det at HCl-formen er mere velegnet til oral optagelse? At freebase er bedre at ryge? Please hjælp mig :)

Milsuminus

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Et salt er meget lettere at optage for kroppen end freebase oralt, nasalt, rektalt og hvilke "naturlige" metoder man kan indtage sit stof på.

Admin
Brugeravatar

Til oral indtagelse er det ligemeget, om man bruger freebase eller HCl saltet. De bliver til det samme i mavesækken. Freebase er en smule mere potent vægtmæssigt end HCl, men det er ikke den helt store forskel.

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
Det med at freebase er mere egnet til at ryge skyldes, så vidt jeg har forstået, at freebase kommer på gasform tidligere end det tilsvarende salt (f.eks. HCl). Dette gør (måske kun i nogle tilfælde?) at stoffet kan fordampe før det nedbrydes af varmen.

Frie baser er generelt sværere at opløse i vand, hvilket jeg forestiller mig også har noget at gøre med at de virker dårligere ved f.eks. nasal- og rektal brug. Kroppen består jo af en stor del af vand.

En sidste praktisk ting jeg kan komme på i forskellen mellem disse 2 er stabilitet. Frie baser er generelt mindre stabile end saltene (Nu bliver jeg i tvivl, er det nu rigtigt? Eller var det bare visse salte der var mere stabile end andre? Kemikere, hjæææælp! :P )

Halvvejs OT: Er der nogen der ved om der er nogle stoffer som kan ryges som salte inden for det praktisk realisable? Altså om ion-bindingen generelt øger stabiliteten af stoffet så meget at det ikke længere kan betegnes som at ryge det at fordampe det, hvis det ikke nåede at brænde af i mellemtiden?

Junior medlem

Så hvis man ikke tænder på nasal optagelse men kun vil spise, evt. ryge sit drug er freebase altså at foretrække?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Her og der
Jeps, det vil jeg ihvertfald mene. Medmindre (og her kom jeg som sagt i tvivl) stabiliteten bliver et problem for det pågældende stof. Det skulle det tilgengæld ikke være for aMT!

Junior medlem

Det lyder glimrende! Hvad med phenetylaminer eller DMT?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Blå stue afdeling 2A
Så hvis man ikke tænder på nasal optagelse men kun vil spise, evt. ryge sit drug er freebase altså at foretrække?

Hvis du vil spise dit stof er det fuldstændig ligegyldigt hvilken form det har, freebase kan dog godt være mere potent i fohold til sin vægt end saltet er. Hvis du vil ryge dit stof derimod skal det være på freebase form. Skal dog ikke kunne sige om der findes nogle stoffer i deres salt form der er rygbare.. :)

Alt hvad jeg skriver her på boardet er baseret på fantasi og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet personlig kendskab til stoffer, eller folk der tager dem. :)

Mvh.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Hvad med phenetylaminer eller DMT?

Hvad med dem?

De fleste phenethylaminer kommer som HCl-salte, DMT oftest på freebase-form. Hvis du opbevarer dem mørkt, koldt og lufttæt bør de holde sig længere end mange af os andre :P

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]