Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Lydisolering?
Medlem

Hej til jer alle sammen.

Jeg har lige et spørgsmål vedrørende lydisolering.
Er det lykkedes nogle af jer at lydisolere et skab fuldstændigt?

Er pt selv igang med at lydisolere mit. Men der er løbende bare opstået flere og flere forhindringer undervejs. Selvom det nok er sjovt at løse dem. Koster det jo alt sammen penge.

Skulle der være interesse for emnet, skal jeg gerne komme med løbende opdateringer. Billeder inkluderet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej Zapa!

Jeg tror desværre det er næsten en umulighed at få et stealth skab, fuldstændig lydløst, der vil altid være en vis susen fra ventilator, blæser, pumper osv. selvfølgelig afhængelig at hvor meget varme du skal flytte, og hvilket system du bruger...

En box ventilator, og lyddæmper (lyddæmpnings flexrør) hjælper dog meget..

Er selv igang med samme projekt, og går og snuser lidt efter noget lyddæmpnings materiale til mit teknik rum, der oven i hatten er brandhæmmende..

Medlem

Det er måske umuligt at få det helt lydisoleret.
Har læst flere steder, at isoleret flexrør også vil hjælpe på lyden.

Rockwool skulle være brandhæmmende.
Havde egentlig som udgangspunkt tænkt mig at isolere skabet, som var det et hus. Med rockwool, dampspærre, gipsvæg. Sidst men ikke mindst mylar.
Mon ikke det skulle holde på noget af lyden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
En hoved regel når man lydisolerer er at bygge et rum i rummet. Hvor det indre rum er i mindst mulig kontakt med de ydre vægge, da vibrationerne på den måde ikke bliver overført. Det er når man lydisolerer for høj musik, men i pricippet burde det være gældende for alt form for lyd.

Til De inderste vægge kunne du bruge rockfon, der er et lydabsorberende material. Så får du hvert fald et næsten lydløst skab. Hvis du ikke har penge til rockfon, kan du lave nogen rammer og putte rockwool i. Det er næsten det samme som rockfon.

Medlem

Mange tak for svaret.
Har nu anskaffet mig noget rockwool, så skal det lige monteres.

Er der nogle der ved om man kan bruge affaldsplastikposer i stedet for dampspærrefolie? Problemet er at jeg ikke har fundet nogle steder som sælger dampspærre i de små mængder.

På forhånd mange tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har set i en af Jorge Cervantes' grow videoer, at man kan lave en lyddæmper på kanalventilatoren, ved at stramme den ind i soveposer. Billig løsning der måske er værd at tjekke ud =)

Moderator
Brugeravatar

Mht. kanalventilator kan det ofte betale sig at købe en stor en, på en kapacitet man ikke skal bruge, og så skrue ned for den med en Hz-regulator. Faste rør larmer også ofte mindre end flexslange, når det gælder lufftføring, da der ikke opstår en 'harmonika turbulens', der ellers giver en 'wush' agtig lyd.

Medlem

Tak for svarene.

En lille opdatering.
Skabet er nu næsten helt isoleret med rockwool, plastikposer (billig erstatning for dampspærre), sidst men ikke mindst gipsplader.
Forleden kørte jeg kanalventilatoren sammen med væg blæseren.

Apparaterne afgiver tilsammen 70 decibel. Med isoleringen fik jeg lydniveauet ned på 50 decibel. Ikke nogen væsentlig nedsættelse.
Forventer dog at bestille eller lave min egen lyddæmper til vent. udgangen.

Sm ovenstående skriver, så larmer flex slaverne utroligt meget. Kan desværre ikke montere hverken rør, eller isolerede flex slager pga. pladsmangel.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]