Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej,
Er der nogle herinde, der har erfaring med at ryge hortensiaplanter? Eller måske har hørt om, at det skulle have en effekt? Jeg har hørt, at det kan ryges, men ved ikke om det passer, og om det overhovedet er noget folk gør?

Der er blevet stjålet en masse hortensiaplanter i Jylland og på Fyn, og en af teorierne er, at de stjæles for at ryges.

Medlem

Må jeg spørge om hvad du skal bruge informationerne til? Er du journalist, eller hjælper det i en politiefterforskning?
Bare af rent nysgerrighed.

Junior medlem

Næ, jeg er egentlig bare nysgerrig, fordi man har hørt så meget om tyverierne.

Dedikeret medlem

Tilsyneladende kan de ryges, med risiko for at dø af cyanid forgiftning. I traditionel japansk kultur dampes bladene og tørres, hvorefter der kan laves the af dem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrangea# ... n_and_uses

Jeg kender flere der har fået deres hortensiaer skåret ned. Desværre har ingen været på besøg i min have, jeg skulle ellers gerne sørge for at de individer der render rundt og plukker ting i folks haver, aldrig ville kunne så meget som pille et blad af en busk, uden at se sig over skulderen først.

Medlem

Næ, jeg er egentlig bare nysgerrig, fordi man har hørt så meget om tyverierne.

Når okay, det er bare lidt specielt at oprette en psychedelia konto blot til dette formål, men okay nu har du fået svar :)

Junior medlem

Ja, men jeg vil egentlig stadig gerne vide, om nogle har prøvet at ryge det/kender til folk, der har? Synes ikke, man har hørt så meget om, om det er noget folk rent faktisk gør?

Medlem
Brugeravatar

Det er nok fordi det ikke er rusen værd risikoen taget i betragtning. Hvorfor ikke bare ryge noget hash?

Desuden så skyldes tyverierne nok at stiklinger kan sælges for gode penge, 100kr stykket eller sådan noget mener jeg. Tror sku ikke der er nogen der stjæler dem for at ryge dem.

Dedikeret medlem

Man får hortensiaer kastet i nakken i de fleste havecentre/planteskoler på denne årstid, så jeg tvivler godt nok på at man kan inddrive 100,- for en stikling. De steder jeg har hørt om, er planterne høstet i ca. 10cm højde med et vandret snit. Det er selvfølgeligt muligt at jeg tager fejl, men det virker nu underligt i mine øre at det skulle være for stiklinger.

Mht rusen af hortensia, eller egentligt af de cyanogene glykosider planten indeholder, er her en beskrivelse:
Citat:
In humans, the clinical signs of acute cyanide intoxication include rapid respiration, drop in blood pressure, rapid pulse, dizziness, headache, stomach pain, vomiting, diarrhoea, mental confusion, twitching and convulsions. Death due to cyanide poisoning can occur when the cyanide level exceeds the limit an individual is able to detoxify. The acute lethal dose of hydrogen cyanide for humans is reported to be 0.5 to 3.5 mg per kilogram of body weight. Children are particularly at risk because of their smaller body size.

Chronic cyanide intoxication may lead to the development of certain conditions including disturbance of thyroid function and neurological disorders. It tends to affect those individuals who have regular long-term consumption of cassava with poor nutrition status

Fra http://www.cfs.gov.hk/english/multimedi ... 19_01.html
og lidt mere info: http://www.rightdiagnosis.com/p/plant_p ... mptoms.htm

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det er nok fordi det ikke er rusen værd risikoen taget i betragtning. Hvorfor ikke bare ryge noget hash?

Desuden så skyldes tyverierne nok at stiklinger kan sælges for gode penge, 100kr stykket eller sådan noget mener jeg. Tror sku ikke der er nogen der stjæler dem for at ryge dem.

De har dem i Aldi til 40 kr i næste uge. Måske er de varme :lol:

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Der kan man bare se, er ellers sikker på at jeg læste en artikel lige omkring da alle tyverierne startede hvori de gav samme forklaring.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]