Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 18:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Er der nogen som har erfaring med "Underjords-drivhuse"?

For de der ikke ved hvad er undergrunds/underjords-drivhus er, så er det et drivhus, hvis tag er i jordhøjde. Altså hvor man har gravet ned i jorden og lagt en form for gennemsigtigt tag over. Fordelen ved dette skulle være, at et såkaldt "guerilla grow" skulle være svære at opdage + det skulle have en form for drivhuseffekt! :)

Det jeg egentligt søger svar på er, om der er en bestemt måde at lave det på?
Om der er mulighed for, let at undgå overophedning?
Hvornår det ville være bedst at (mht. temperatur) at gøre dette?

Håber der er nogen der har noget erfaring/ideer osv. med dette!

På forhånd tak!
(Beklager grammatikken - er pænt lam lige nu!)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Jeg skal lige forstå dig!
Du vil grave et 3-4 meter dybt hul i en skov eller mark og regner med det ikke vækker mere opsigt end planter, der bare står hist og pist?
Næste gang så sov lige rusen ud inden du poster....

Dedikeret medlem

Det er ikke noget jeg har hørt om før, men en hurtig tanke er at arealet af taget (det gennemsigtige dække) nok skal være ret stort, hvis der skal ordentlige mængder lys ned når solen står lavt på himlen (samt nogle refleksive sider). Hvis man skal slippe lettere omkring det, skal man nok længere syd på hvor solen står i en bedre vinkel.

Kombineret med risikoen for at du ender med en lille sø til efteråret, tror jeg ikke at det er noget man skal begive sig ud i, hvis ikke man enten er åben overfor fiasko, eller har mulighed for at finde et godt sted og bygge noget ordentligt.

Medmindre.. man har adgang til en sydvendt bakke/skråning af rimelig højde relativt til det omgivende terræn. Så tror jeg meget let at man kunne lave noget funktionelt - det negative her er dog, at hele "stealth" konceptet bliver proportionelt dårligere som man ændre vinklen af taget relativt til solen.

Det kommer vist i meget høj grad an på omstændighederne, om ikke andet er det en billig måde at lave et drivhus på. Men dyrt i manuelt arbejde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The White House
du skal tænke på at hvis "taget" er i jordhøjde så bliver planterne kun belyst oppefra, hvilket betyder at hvis der er planter rundt omkring vil de tage meget af lyset og overfladen hvor planterne kan optage lys fra bliver mindre..

det tager også ret lang tid at grave et hul hvor du kan se til dine planter (være nede i sammen med planterne), og ja... ej dude, det lyder ikke som en god idé.

Junior medlem

Kaktus Klausen, jeg ved ikke hvorfor du kører en personlig hetz på mig, det er det tredje indlæg du kritisere..

Jeg har reelle spørgsmål, som jeg forsøger at få besvaret fra folk, som har mere erfaring end jeg selv har. Jeg ved ikke om du har glemt hvordan det var at være ny i faget, eller om du har et dårligt trip, men et eller andet er der galt.

Et "undergrunds-drivhus" er ikke noget jeg selv har fundet på, men noget som jeg har set de gør ovre i USA.
Desværre er der ikke meget info at finde omkring det.. Du kan evt. søge på "Underground greenhouse" der. Vil ikke sende et link, da det sikkert vil blive taget ilde op.

Ps. det er super irriterende at du har lukket mit post "Er skaden sket?", da du ikke forklare hvorfor osv.

Senest rettet af nohr2013 03 apr 2013 00:32, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem

Randomname, du har helt ret - jeg har selv tænkt på det med lyset! Det skal selvfølgelig være en større flade for at lyst rammer planten/planterne i flere dagtimer, men det større areal tiltrækker vel mindre opmærksomhed end et drivhus?

Til gengæld havde jeg ikke tænkt på at vandet kunne blive et problem, men det er selvfølgelig en risiko! Godt tænkt!
Jeg tror desværre at det bliver svær at finde en bakke der har de krav du beskriver og som derudover ikke tiltrækker for meget opmærksomhed! Jeg har fundet en location som er på en bakke, vender mod syd/sydvest og som står rimeligt godt i læ for uvedkommende. Problemet er dog at der er en mark som grænser op til dette! Jeg er bange for at landmanden kan se planterne fra sin traktor :S

Enten må jeg lede videre og håber på at finde en perfekt placering, eller droppe idéen helt!

Tak for svaret! Det er noget jeg vil tage med i mine overvejelser!

Junior medlem

Joe, jeg er helt enig! Det var dog ikke meningen at man selv skulle kunne være nede i hullet. Hullet skulle kun være f.eks. 0,7*0,7*1 m - således at planten kunne stå dernede og når den skulle vandes eller trimmes, så tog man den midlertidigt op :)

Dog er der folk der rent faktisk graver STORE huller, hvor de selv kan gå nede ved planterne! Det er et større projekt og i de fleste tilfælde foregår det på folks egen jord, hvor der ikke er for mange folk der kigger! Som jeg skrev ovenfor, så synes jeg at du skal prøve at søge på "Underground green house" på youtube, der er nogle ret vilde amerikanere, der har prøvet idéen af :)

Mange tak for din respons!

Dedikeret medlem

Jeg tvivler på at Kaktus Klausen kører en "personligt hetz" på dig, jeg tror bare at han prøver at lære dig lidt almindelig forum-skik. Herunder forstås at samle sine spørgsmål i så få emner som muligt og at begrænse sine svar til ét indlæg, fremfor et indlæg per svar til forskellige brugere. :)
Evt se hvordan andre folk poster, det bliver lidt forvirrende når alt bliver inddelt i nye emner og svar.

Jeg tror ikke et undergrunds drivhus er vejen frem, hvis ikke du, eller nogen du kender, har et stykke passende jord. Hvis du har en have, er der vel også mange andre måder at afskærme for omgivelserne på?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Jeg kører skam ikke nogen hetz mod nogen som helst, jeg hader bare uovervejede indlæg, hvor folk ikke har tænkt selv.

Har du overhovedet overvejet, hvordan den der ejer eller tilser det stykke land du vil bygge undergrundsdrivhus på vil reagere på det? En ting er at plante noget ud, en anden ting er at lave grundliggende ændringer på grunden. Jeg ville nok blive pisse sur, men jeg ser lidt dit spørgsmål som tågesnak, der aldrig bliver ført ud i livet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Ideen i sig selv har før været oppe og vende med i og med at det er de færreste som skriver herinde, som rent faktisk ejer et stykke land.. sååååååhh er ideerne faldet lidt fra hinanden igen..

Kan dog sige følgende:

Det er muligt!

Hvis man finder et godt sted hvor der er frit til begge sider, så lyset kan nå ned til planterne det meste af dagen, så er det bestemt muligt..

Det jeg ville gøre hvis det var mig var:

Grav et hul 1x1x2 meter (så man kan stå nede i det.. det skal være HELT firekantet..

Udstiv siderne med noget træ (ligesom man gør når man graver efter guld osv) .. Beklæd derefter siderne med noget folie/mylar..

Som "tag" ville jeg nok bruge noget af det der tynde gennemsigtige plastik man tit ser på skure og drivhuse.. ELLER.. såden et gennemsigtigt underlag som kontorstole og sådan noget køre på.. så længe solen kan trænge igennem det, og det ikke virker for stort, så bør det helt klart være muligt at gøre det..

Om man så skal "strø" lidt jord udover "pladen" når man smutter igen, kan man så diskutere.. det kan man jo godt gøre uden at solen bliver helt udelukket..

Ideen er ihvertfal god nok..

Medlem

Kaktus Klausen, jeg ved ikke hvorfor du kører en personlig hetz på mig, det er det tredje indlæg du kritisere..

Dude, manden kender dig ikke, der er ingen forskel på dig og mig udover hvad vi skriver om herinde på boardet.

Junior medlem

Nej, men han har kommenteret unødvendigt negativt på flere af mine opslag.

Senest rettet af nohr2013 03 apr 2013 16:59, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Jeg kører skam ikke nogen hetz mod nogen som helst, jeg hader bare uovervejede indlæg, hvor folk ikke har tænkt selv.

Har du overhovedet overvejet, hvordan den der ejer eller tilser det stykke land du vil bygge undergrundsdrivhus på vil reagere på det? En ting er at plante noget ud, en anden ting er at lave grundliggende ændringer på grunden. Jeg ville nok blive pisse sur, men jeg ser lidt dit spørgsmål som tågesnak, der aldrig bliver ført ud i livet.

Du har helt ret i at det ikke skal gøres på et sted, hvor der er nogen der tilser jorden eller endda ejer grunden - det ville ikke være fair overfor dem! Nu er det sådan at der er pænt store skovarealer her hvor jeg bor og der er mange steder hvor der (nærmest) aldrig kommer folk!

Det kan godt være at du ser det som tågesnak og ikke synes det lyder som en god idé, men så sig det i stedet for..
Jeg havde gjort mig tanker om emnet førend jeg posted herinde, men allerede nu har jeg kunne gøre mig flere overvejelser, på baggrund af de BRUGBARE, besvarelser der er kommet.

Hvis ikke det er tilladt at spørge om hjælp eller andres mening - endda omkring et emne som ikke kan findes i forvejen/eller er af usædvanlig karakter - hvad dælen er så meningen med at have et forum? Skal jeg heller oprette endnu en tråd om lys.. :hm:

Når det så er sagt, så gider jeg ikke bruge mere energi på det her. Peace

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Ideen er som sådan god nok, hvis vi ser bort fra at du skal bruge flere tunge maskiner for det osv, meen, der er lige den ene ting med at lyset kommer kun ind i en meget snæver vinkel, så det er nok et no-go.
Noget der kunne være interresant, er at grave en container ned og så gro i den, med lys. ;)

Junior medlem

Ideen i sig selv har før været oppe og vende med i og med at det er de færreste som skriver herinde, som rent faktisk ejer et stykke land.. sååååååhh er ideerne faldet lidt fra hinanden igen..

Kan dog sige følgende:

Det er muligt!

Hvis man finder et godt sted hvor der er frit til begge sider, så lyset kan nå ned til planterne det meste af dagen, så er det bestemt muligt..

Det jeg ville gøre hvis det var mig var:

Grav et hul 1x1x2 meter (så man kan stå nede i det.. det skal være HELT firekantet..

Udstiv siderne med noget træ (ligesom man gør når man graver efter guld osv) .. Beklæd derefter siderne med noget folie/mylar..

Som "tag" ville jeg nok bruge noget af det der tynde gennemsigtige plastik man tit ser på skure og drivhuse.. ELLER.. såden et gennemsigtigt underlag som kontorstole og sådan noget køre på.. så længe solen kan trænge igennem det, og det ikke virker for stort, så bør det helt klart være muligt at gøre det..

Om man så skal "strø" lidt jord udover "pladen" når man smutter igen, kan man så diskutere.. det kan man jo godt gøre uden at solen bliver helt udelukket..

Ideen er ihvertfal god nok..

Super fedt! Kan godt forstå at det smuldre lidt imellem fingrene, når man ikke selv har jorden til at kunne gøre det!
Dog må jeg sige at det du forslår ikke lyder helt dumt! Ved at sætte reflekterende materiale op mod siderne, vil man kunne minimere den ulempe der er ved, at solen ikke stå lige på hele tiden!

Tror du ikke at man kunne få et problem med varmen? Jeg er godt klar over at kulden fra jorden ville kunne sænke temperaturen lidt, men er det ikke primært i morgentimerne? Evt. kan man vel lave en udluftningkanal - eller vil det ødelægge drivhuseffekten?

Jeg har overvejet om man ikke bør vælge noget tag der er helt fladt, bare for at undgå iøjefaldende, bølgede, tagplader! Evt. se om jeg kan finde noget plexiglas? :)

Tak for dit svar! :peace:

Junior medlem

Hvis jeg skal til at grave en container ned, så skal jeg helt bestemt have gang i nogle ret heftige maskiner! haha
- Men det er ikke planen at skulle gro så store mængder at en helt container burde være nødvendig - jeg har bare et par planter til mig selv!

Jeg har set en film på youtube, hvor nogle pro-grow-guys havde sat 12 containere sammen og gravet dem flere meter ned i jorden! Til at drive deres mange gro-lamper, havde de købt en kæmpe generator og en hel tankvogn med benzin! Politiet fandt kun deres grow, fordi de benyttede sig af sådan noget varme-skanning fra en helikopter! Det var meget imponerende, men helt vildt sygt at give sig i kast med! :D haha

MaximumG havde faktisk en ret god idé, som muligvis kunne minimere problemet med den dårlige lysfaldsvinkel - men om det vil være nok, det ved jeg ikke! :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Om du bruger fladt eller bølget tag er sku i for sig vel ligegyldigt.. pointen er vel blot at det forsvinder fra umiddelbar synsvidde? .. og dog.. det flade vil nok være at fortrække, for at skidt og møg ikke skal samle sig for meget i rillerne..

Det med varmen kunne du jo eventuelt løse ved at lade 10 cm stå "fri" i den ene side.. eller eventuelt bore et par huller igennem plastiktaget.. men så kommer næste problem, nemlig regn.. Så skal planterne ihvertfal ikke stå direkte under hullerne.. hvertfal ikke hvis vi snakker en ordentligt skyller.. men omvendt igen kunne man jo designe en slags nedløbsrør som gør det muligt at "auto" vande sine planter lidt ala som om hvis de stod ude i det fri..

Det bør simpelthen være muligt..

Når mennesker kan grave skyttegrave/bunkere og leve i dem.. så kan planter fandme også graves ned! :D

Moderator
Brugeravatar

Jeg undersøgte det også på et tidspunkt, men der er rigtig meget at tage forhold for, og jeg vil sige som de andre, at det ikke egner sig til guerilla grow. Både af grundene allerede nævnt, men også at det er ret omstændigt og halvdyrt at gøre ordentligt.
Jeg fandt en PDF omkring det dengang, som tager forhold for rigtig mange ting, hjælper med konstruktion mm., den er helt sikkert den 20-30 sider værd at komme igennem, hvis du har tænkt dig at udfører det på et tidspunkt:
http://www31.zippyshare.com/v/73266733/file.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]