Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 17:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej!

1. Hvad siger i til dette vækstpanel?
2. Er det fint nok til 4-6 planter eller skal jeg op i en anden størrelse/noget kraftigere?

Her er specifikationerne:

LED Væksthus lys
Lumens: 420lm
Udgangseffekt: 14W
Spænding: 85-265V
Dimension: 310mm x 310mm x 36mm (L x B x D)
forventede levetid: 50.000 timer

Billede

Billede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
14 watt er kun nok til at roote kloner eller lignende. Du får ikke noget til at gro vildt og voldsomt under 420 lumen.

Til 4-6 planter skal du bruge en 250 watts HPS eller CFL.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Moderator
Brugeravatar

Det duer ikke, ikke til hamp i hvert fald. Enhederne får alt for lidt energi per enhed. Måske til et par mødre og kloner. Man skal op i 1-3W's kvalitets dioder før det giver mening at bruge LEDs til hampdyrkning imo. Det er ikke for at skyde dit projekt helt ned, men det ligner bare en lampe, der er alt for mange der er endt med at spilde penge på. Har du lidt teknisk snilde og kan lodde, så får man et meget bedre produkt ved at lave lampen selv, efter man har fundet de rigtige dioder.

Junior medlem

Arr hvor skidt! Nå, men så er det jo godt at jeg ikke købte den! Jeg vil fortsætte min søgning og finde frem til et bedre alternativ!
Det er super rart at kunne få hjælp fra nogen som virkelig har styr på det! Mange tak skal I begge have! :)

Ps. er lidt af en skovl til at lodde, så må nok bide i det sure æble og bruge penge på noget ordentligt!

Forresten! Så har jeg set at man en gang imellem kan købe brugte grolamper rundt omkring på nettet - er der noget jeg skal holde mig fra eller er det bare til min fordel at de ikke er helt nye og derfor det billigere?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
De skal være billige, men så kan du også gøre en god deal. Ballast og reflektor bliver jo ikke slidt. Du bør dog punge ud for en ny pære uanset hvad. Moderne elektroniske ballaster er iøvrigt mere effektive en de ældre magnetiske, men de er så også noget dyrere. Brugte CFL lamper ved jeg ikke helt med, men de ses nok også sjældnere.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

Tak for det hurtige svar Bubber!
Okay, det er i hvert fald noteret! Såfremt der kommer noget op på nettet, så kunne jeg godt være fristet til at købe det brugt :)

Jeg har hørt at man KAN bruge lysstofrør, hvis man ikke lige har en masse penge, men også at det ikke skulle være helt
lige så effektivt som alt muligt andet - er det overhovedet værd at bruge? Kan finde en lampe til et par hundrede og kan sikkert finde røret billigt.

Hvis det er tilfældet at de kan bruges, hvilket type lysstofrør er så bedst? Både til Grow og Bloom.
(Er der en bestemt styrke, lm eller W?)

Beklager at jeg spørg om så meget - det er bare en jungle at finde rundt i! :)

Moderator
Brugeravatar

Lystofrør er ikke helt bare lystofrør, der er T8 som er de lange man kender fra køkken og industri belysning, de er billige men ikke så interessante til andet end mødreplanter, kloner og en opstarts vegge. Så er der de mere effektive, T5 som levere mere lys per watt og per areal de fylder, ift. T8'erne. Så er der PL-L, som er et T5 rør der er bukket på midten, således at de levere endnu mere lys per areal de fylder ift. T5'erne. Ved Pl-L er 55W rørrene de mest effektive lumen/watt. Det er klart de to sidste typer lystofrør jeg mener du bør kigge efter, men de er også noget dyere. Der er selvfølgelig flere typer, men det er de mest gængse på dyrkningsområdet.
Det billigste opstarts setup, der kan levere et godt resultat er nok en 250W HPS, du burde kunne få reflektor med fatning, magnetisk ballast og HPS for omkring 700-1000 kroner. 400-600W's HPS koster nogenlunde det samme, men kræver mere og også dyere udsugning.

Junior medlem

Arr! Helt perfekt! God beskrivelse og forklaring! Der faldte lige nogle ting på plads, tak :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]