Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hey allesammen.

Efter noget tids læsning inde på hjemmesiden vil jeg gerne kaste mig ud i projekt med at dyrke nogle små lowriders.
Mit groskab er et gammelt tøjskab, med størrelserne 50x60x210. Den umiddelbare tanke er tre små lowriders på det lille areal.

Dertil har jeg et spørgsmål angående kulfilter og ventilation, da lugten/duften på planten ikke må vække mistanke af naboer, eller gæster.

Tanken er at have en badeværelses ventilator monteret på toppen af skabet, kan man dertil klister et kattekulfilter for at nedsætte og/eller fjerne lugten helt? Og om der vil være nogle problemer med selve udsugningen pga. At kulfilteret er klistret sammen med ventilationen.

Hvis nogen har haft erfaringer ned at kunne fjerne lugten fuldstændigt, med kattefilter eller andre metoder med relativt lave omkostninger, vil jeg glædeligt tage imod anvisninger og ide'er.

På forhånd tak
Zapatero

Dedikeret medlem

kattefilter og eddike så er du rimelig godt på vej :) MEGET eddike.

Medlem

Umiddelbart kan jeg ikke gennemskue hvorvidt det er ironisk eller seriøst :)

Dedikeret medlem

det er sku dybt seriøst ! eddike hjælper rigtig meget på røg lugt og så tænkte jeg at jeg ville prøve og stille eddike hos mit grow og ganske rigtigt meget af skunk duften forsvinder. Det giver dog et lille pift af eddike i rummet :)

Moderator
Brugeravatar

Vidste ikke man brugte kulfilter til kattebakker, men ved en søgning, synes jeg det ser ret tyndt ud, hvis det er de samme som dem man selv kan klippe ud og lign. du tænker på? Tror du har mere held med at købe et filter til emhætte kulfilter, evt. sætte to efter hinanden. Ellers koster 150m3-175m3 aktive kulfiltre ikke det store på nettet, og dem vil du nok godt kunne suge igennem med en middelstor badeværelsesventilator.

Medlem

Emhættefiltere lyder som en kanon ide'. Det er også billigere hvad angår mængde/pris.

Men vil et sådan opsat kulfilter ikke nedsætte udsugningsevnen?
Når du skrivermellemstor badeværelsesventilator, er en 90m3/t tilstrækkelig? Taget i mente at udsugningsevnen er nedsat.

Eddike!?
Hvis ikke at duften kan reduceres væsentligt/fjernes vil jeg helt sikkert søge til gastronomiske midler :)

Moderator
Brugeravatar

Jo det nedsætter sugeevnen/giver modstand, og derfor er det også vigtigt at den kan levere et vist tryk, spørg evt. specifikt efter en der skal bruges til at fører luften et godt stykke videre. Omkring 120m3 luft igennem et 150m3 filter vil nok være fornuftigt. Men det afhænger jo også lidt af hvor stor en pærer, og dermed hvor meget varme den skal køle ned. En lille kanalventilator vil nok være et bedre valg end badeværelsesventilator.

Medlem

Efter at have kigget på nogle badeværelses ventilatorer, er jeg kun blevet mindre klog på hvordan disse produkter sættes op.
Men fandt dog denne duka kanalventilator tt 100.
Den har to funktioner:
187m3/t og 144m3/t
35db
55/50w

Til en pris på 395kr
Det virker til at være et rimeligt alternativ, da visse badeværelsesventilator let overstiger beløbet.
Kan dog umiddelbart ikke se mig ud af om den skal tilslutte en ballast. (Hjælp omkring forståelse for ballast)

Hvad angår varmen bliver det forhåbentligt et mindre problem.
Der bliver investeret i en ms-0006 LED lampe, både for at nedsætte varmen, men også KwH. (Igen ballast hjælp?)

Jeg vil linke et billede dig senere, så det er lettere forståeligt for hvordan skabet skal opbygges.
Gerne med hjælp fra erfarne dyrkere.

Medlem

Billede

Her er skabet opstillet i paint, med de præcise mål.

Skabet består egemtligt af 4 mindre rum, hvor kun to af dem bliver brugt. Skabet åbnes med slide funktion, og kan derfor ikke lukkes helt til. (lugt og lys vil kunne trænge ud)

Selve grorummet er inddelt i to mindre rum, det øverste er forbeholdt kanalventilatoren (risiko for varme her?)

Flex slagen som starter i nederste rum bliver enten tilsluttet et aktiv kulfilter, eller et emhætte kulfilter.

Vil en eller anden kigge billedet igennem for at se om der nogle væsentlige mangler (konstruktiv kritik)
Det er værd at bemærke luften, som kommer strømmer af flex slangen ligger på skabets top, hvor der kun er 90mm mellem top/loften. (Kan det beskadige væggen? mugdannelse måske)

Ligeledes er der ikke hellere ikke meget plads fra væggem til luft indgangen, kan dette være et problem for luft cirkulationen?

På forhånd mange tak :D

Dedikeret medlem

Ventilatoren kan du tilslutte ganske almindeligt (påmontere ledning med hanstik eller tilslutte direkte med samlemuffe til fx. loftstik)

Din lampe virker nydelig og er lige til at sætte i stikkontakten, dog muligvis med britisk stik, hvis du så den det samme sted som mig. :)

mht en ballast er det noget man typisk benytter til lyskilder der ikke har nogen indbygget modstand (lysstofrør, HPS, MH osv).

mht aktivt kul kan man også købe det løst, og selv lave et filter med lidt fint metal net. Om det er billigt ved jeg ikke, men det burde ikke være fantastisk svært. Du skal være opmærksom på at det er vigtigt at hvad end du finder på som luftfiltration tillader nok luft at passere. Hvis det er for sejt for blæseren at trække begynder den at blive varm, hvor den ultimativt kan brænde sammen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]