Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey guys.

Har et spørgsmål omkring frø. For nogle år siden fik jeg foræret en spandfuld frø og forsøgte at ligge dem til spiring sidste år, men jeg blev hurtigt utålmodig efter 5 dage på vådt toiletpapir og med låg ovenpå.

Så i år tænkte jeg, at jeg ville købe nogle kvalitetsfrø i stedet, da de om nogen burde spire.

Jeg lagde 2 af frøene til spiring her den anden dag, først i en kop vand og efter en 12 timer, så over i det våde toiletpapir på en underkop.

Min utålmodighed stiger mig til hovedet, mest af alt fordi jeg frygter at alle frøene er defekte. De har lagt der i godt og vel 48 timer og jeg kan ikke se så meget som en milimeter hvid rod stikke ud af frøene.

Gør jeg noget forkert? jeg har kigget til frøene 2-3 gange dagligt, forstyrrer jeg dem for meget hver gang jeg letter på det våde toiletpapir?

Kan bestilte frø fra ordentlige forhandlere godt være defekte? (jeg tænker en chance større end 1 ud af 100)

på forhånd tak for hjælpen.

Hilsen en nybegyndende planter...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
hvilke frø lagde du 2 af?
lige meget hvad har jeg en spirrings % på mindst 90%
ligemeget hvilke frø.
kig til dem højest 1 gang om dagen.
personligt hader jeg at forespirre, hvorfor ved jeg ikke.. jeg laver højest en flydetest og så bare i jorden med dem.

det kan være virkelig lavkvalitets-frø du har fået foræret. bliv ved med at prøve.

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Der kan godt gå flere dage før der sker noget. Fik for et par år siden foræret en lille håndfuld frø fra en stabil privat strain, men der gik næsten 6 dage før de spirrede. Kom dog aldrig rigtig videre med dem da jeg ikke fik købt potter osv.

Så enten er det dårlige frø, ellers skal du bare give dem et par dage mere :)

Mvh og held og lykke

Junior medlem

hvilke frø lagde du 2 af?
lige meget hvad har jeg en spirrings % på mindst 90%
ligemeget hvilke frø.
kig til dem højest 1 gang om dagen.
personligt hader jeg at forespirre, hvorfor ved jeg ikke.. jeg laver højest en flydetest og så bare i jorden med dem.

det kan være virkelig lavkvalitets-frø du har fået foræret. bliv ved med at prøve.

//Zh4d0w

Kerala x skunk #1 - de hørte med som gave ved siden af mine autoflowers, jeg ville lige forsøge med dem, for at få ro i sindet inden plantning af de andre.

Kan jeg allerede nu have ødelagt muligheden for, at de spirrer, ved at kigge flere gange til dem dagligt?

Flydetesten har jeg ikke forstået helt korrekt. Man har en skål eller et glas fyldt med vand, som man putter frøene i og hvis de flyder ovenpå er de defekte? begge mine Kerala x skunk #1 frø har i så fald IKKE bestået testen.

Jeg vil fortsat forsøge spiringen, har nu fundet et sted i et andet skab, hvor frøene bliver mindre forstyrret af lys såvel berørelse.

Der kan godt gå flere dage før der sker noget. Fik for et par år siden foræret en lille håndfuld frø fra en stabil privat strain, men der gik næsten 6 dage før de spirrede. Kom dog aldrig rigtig videre med dem da jeg ikke fik købt potter osv.

Så enten er det dårlige frø, ellers skal du bare give dem et par dage mere :)

Mvh og held og lykke

Krydser fingre for sidstenævnte :)

Junior medlem

Nogle frø tager simpelthen bare længere tid om at spire, bare giv dem nogle dage mere.

Med hensyn til hvor tit du tjekker dem når de ligger til spiring, tror jeg ikke det har nogen effekt om du kigger 2 eller 10 gange om dagen. Tror ikke på frøene er så porøse, selvfølgelig skal man ikke tage fat i selve kimplanten :P

Moderator
Brugeravatar

Husk at skifte papiret ud engang imellem hvis du forspirrer i toiletpapir, da det ellers kan rådne, og så kan de godt lide at have det lunt, frøene må selvfølgelig ikke koge eller det der ligner, men hvis man stiller tallerkenerne på en radiator indstillet på 1-2 stykker plejer de at hjælp, og så skal man bare være opmærksom på at papiret ikke tørrer ud.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between dimensions - Hell and Heaven
ang dårlig spiring af købte "høj kvalitets" frø..
Ja det kan godt forekomme men mest hvis det er et ustabilt strain, svjv

//Zh4d0w

Kāmasūtra: "If food be mixed with the fruit of the thorn apple it causes intoxication". "It also advises a man to anoint his penis with honey infused with datura and long peppers before sexual intercourse to make his partner "subject to his will"
Bagsidens gule sider - Giftlinjen, rådgivning om misbrug mm.

I'm Back!!! ;) Watch out Psy.dk

Junior medlem

Nogle frø tager simpelthen bare længere tid om at spire, bare giv dem nogle dage mere.

Med hensyn til hvor tit du tjekker dem når de ligger til spiring, tror jeg ikke det har nogen effekt om du kigger 2 eller 10 gange om dagen. Tror ikke på frøene er så porøse, selvfølgelig skal man ikke tage fat i selve kimplanten :P

Tager tålmodigheden i behold, er bare pisse spændt over første rigtige grow :D

Husk at skifte papiret ud engang imellem hvis du forspirrer i toiletpapir, da det ellers kan rådne, og så kan de godt lide at have det lunt, frøene må selvfølgelig ikke koge eller det der ligner, men hvis man stiller tallerkenerne på en radiator indstillet på 1-2 stykker plejer de at hjælp, og så skal man bare være opmærksom på at papiret ikke tørrer ud.

Tak for rådet! desværre er jeg forhindret i radiator-tricket, da jeg har en hund som er meget glad for at æde og rage i alt.

ang dårlig spiring af købte "høj kvalitets" frø..
Ja det kan godt forekomme men mest hvis det er et ustabilt strain, svjv

//Zh4d0w

Antager at det bare skal have tid. De resterende strains skulle være ganske stærke, jeg ved ikke helt med skunk #1 :) det er så vidt jeg ved, da også en ret udbredt strain.

Junior medlem

Jeg glæder mig også enormt meget da jeg også selv skal til at gro for første gang. Et lille udendørs hvis ellers vejret tillader det :P

Min strains er:
5 Purple Thyphoon
5 ICEcream
4 Bubblelicious x Onyx
10 Sweet Mango Autoflowering (Feminised)

Junior medlem

Jeg glæder mig også enormt meget da jeg også selv skal til at gro for første gang. Et lille udendørs hvis ellers vejret tillader det :P

Min strains er:
5 Purple Thyphoon
5 ICEcream
4 Bubblelicious x Onyx
10 Sweet Mango Autoflowering (Feminised)

Thyphoonen er sku ellers en ordentlig javertus :D

Her står den på
3x Afghan kush ryder Autoflowering Femi.
1x Bluematic Autoflowering Femi.
1x Biodiesel Mass Autoflowering Femi
3x kerala x skunk #1 reg
1x caramelo Femi.

Måske vi mødes i "Vis din hamp! " ;)

Junior medlem

Glæder mig helt vildt til at se hvordan de dansk avlede strains kommer til at klare sig, og ikke mindst på hvad sommerens vejrudsigt har at byde på :P Problemet er bare at mit spot ligger forenden af en sø og på den ene langside af søen går der en sti. Stien er på ingen måde i nærheden af mine planter, men en enkelt person med en kikkert og lidt forstand på planter er nok til at kunne spolere det hele (7-9-13)... Spottet er dog skærmet af med en bagved liggende å, træer og buske, men der er desværre stadig en risiko.

Jeg vil primært oploade mit grow på et internationalt forum da 2 af mine 10 Sweet Mango Auto (Femi) frø er med i en skønheds konkurrence. Du kan stadig nå at deltage, hvis du kunne tænke dig at få gratis tilsendt 10 frø (3 strains at vælge imellem), 1kg Powder Feeding Short Flowering og lidt equipment ;)

Lækre sorter du er ude i, har set nogle flotte resultater af Afghan Kush Ryder Auto og Biodiesel Mass Auto, dem bliver du helt sikkert glad for! Tænkte på om du gror indenfor eller udenfor?

:offtopic:

Junior medlem

Glæder mig helt vildt til at se hvordan de dansk avlede strains kommer til at klare sig, og ikke mindst på hvad sommerens vejrudsigt har at byde på :P Problemet er bare at mit spot ligger forenden af en sø og på den ene langside af søen går der en sti. Stien er på ingen måde i nærheden af mine planter, men en enkelt person med en kikkert og lidt forstand på planter er nok til at kunne spolere det hele (7-9-13)... Spottet er dog skærmet af med en bagved liggende å, træer og buske, men der er desværre stadig en risiko.

Jeg vil primært oploade mit grow på et internationalt forum da 2 af mine 10 Sweet Mango Auto (Femi) frø er med i en skønheds konkurrence. Du kan stadig nå at deltage, hvis du kunne tænke dig at få gratis tilsendt 10 frø (3 strains at vælge imellem), 1kg Powder Feeding Short Flowering og lidt equipment ;)

Lækre sorter du er ude i, har set nogle flotte resultater af Afghan Kush Ryder Auto og Biodiesel Mass Auto, dem bliver du helt sikkert glad for! Tænkte på om du gror indenfor eller udenfor?

:offtopic:

Krydser fingre for dig, det vil sku' være surt at miste hele lortet til manden med kiggerten :) .. men ja, desværre er der altif en risk ude, såvel som hjemme.

så vidt jeg kan se er cuppen allerede startet den 1. marts :)

sjovt du siger det, det er dem jeg er mest spændt på :) gror på lukket altan, nogenlunfe samme effekt som et drivhus antager jeg. Går dog lige noget tid før de ryger der ud, skide nattefrost.

Junior medlem

På den anden side, tror jeg ikke folk scouter så meget. De skal i hvert fald have den kikkert med hvis de skal have en lille chance for at få øje på dem :D

Jep det startede den 1. marts, men det er det tidspunkt du tidligst må starte med at gro dem. Deadlinen for at deltage og starte rapporten er den 1 juni. I hvert fald hvis man går efter hvad de skriver på siden :P

Junior medlem

På den anden side, tror jeg ikke folk scouter så meget. De skal i hvert fald have den kikkert med hvis de skal have en lille chance for at få øje på dem :D

Jep det startede den 1. marts, men det er det tidspunkt du tidligst må starte med at gro dem. Deadlinen for at deltage og starte rapporten er den 1 juni. I hvert fald hvis man går efter hvad de skriver på siden :P

Som regel er man jo mere paranoid end nødvendigt :)

Ahh.. jeg stoppede bare læsningen, da jeg faldt over første marts. Jeg tror lige jeg kommer med i kampen der så

Og tak til alle som hjalp med spørgsmålene om frøene. Da jeg kiggede til frøene i dag, havde de spiret ca. 1 cm, så nu er de plantet og så glæder jeg mig til der kommer noget op ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Fik noget pot for et halvt år siden, som desværre var fyldt med frø. Nu har jeg sorteret de fleste frø fra de sørgelige planterester og overvejer at sætte dem til at spire. Men der er ret stor forskel på frøene - nogle er helt brune og nogle er helt grønne. Der er også et mellemstadie af brun og grøn.

De grønne virker underudviklede og "popper" når jeg trykker på dem. Betyder det, at de ikke vil spire?
De brune og de grønbrune popper ikke, når jeg trykker på dem.

Billede

Junior medlem

Hold da op, ved du hvad sort det er? :)

Altså de helt lyse og dem i midten har ikke nået at blive modne da de sad på planten, men du kan jo gøre et forsøg. De brune vil helt sikkert begynde at spire, de ser sunde og raske ud. Man siger at frøene skal være helt faste når du trykker på dem før de dur.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

okay helt sikkert. tak!
Jeg aner ikke, hvilken sort det er. Det er dog groet udendørs, som det meste pot nok er. Jeg synes selv, at det har været noget ret god pot til trods for, at frøene har stjålet en del af potensen :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]