Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg flytter her til sommer til en større by i jylland og ville meget gerne have en form for grow, da jeg kommer til at bo i lejelighed, skal det være noget der ikke lugter eller larmer.
Jeg er studerende så det må gerne være en billig løsning, dog uden at gå på kompromi med de lugt og larm.

Så jeg tænkte at hvis der ikke var en villig sjæl som ville måske lave en "indkøbs seddel " og nogle mål til et skab( eller hvad man nu tænker er bedst) måske da et som der bare skulle bruges en eftermidda også var det "bygget om".

ps. Det er en videregående uddannelse og jeg er 19 år, jeg er bare ordblind så jeg fremstår nogle gange som en mindre årig person.

Kenneth4333

Medlem

Der findes nogle sæt du kan købe rundt omkring på nettet. Prøv at tjek nogle af dem ud. De må da om noet kunne give en god indikation for hvad man skal bruge.

Men kan da komme med et lille udpluk af de mest vigtige ting:

lampe (pærer, reflektor og ballast)
Ophæng til lampe
Potter (eller hydro system hvis det er det du har i tankerne.)
evt. telt.
kulfilter (og flex rør)

Det var lige det jeg kunne komme på pt. men kig efter de der samlede sæt. De kan findes i mange growshops. :-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det skal være lydløst,l skal du nok have fat i en CFL pærer. (En stor sparepærer)
Jeg ville nok anbefale at købe en 125, 200 eller 250 watt. De koster ikke det helt store, og udsender ikke meget varme ifht. HPS/MH. Derfor har du også brug for mindre udluftning, og dermed mindre larm fra ventilator.

Jeg ville nok anbefale dig at købe et skab på omkring 1x1 m, og så min. 150 cm højt.
Ved kanalventilator ville jeg nok anbefale dig at købe en der er større end hvad du har brug for, og så købe en med styring på strømmen, så du kan styrer hvor meget den suger. Så sætter du den bare på lavt sug, og så lamer dem meget lidt, men flytter alligevel massere af luft.

Vi kan desværre ikke give dig direkte links, men du kan helt sikkert finde noget via. forskellige auktionssider til billige penge. (Eks. Ebay).

Hvis jeg var dig, ville jeg nok lave mit eget hydrosystem, hvis du har bare lidt gå-på-mod, og vilje til at lære det der skal til om groning inden du går i gang. Resultatet i hydro er imo. meget bedre, og det er ikke meget sværer end alm. jord. Bare søg efter homemade DWC på google, og gå i gang med at læs.
Du skal sådan set kun bruge et par kasser/spande, iltsten (som dem man bruger i akvarie), luftpumpe og dertilhørende slange. <Så har du sådan set et komplet hydrosystem, så mangler du bare noget gødning..

Når du køber gødning til hydro, skal du undgå organisk gødning, da de let begynder at gå i forrådnelse, hvilket ikke er godt for rødderne. Køb evt. generalhydroponics gødning, det er syntetisk. Der findes selvfølgelig andre mærker, men min opfattelse af det, er at der ingen nævneværdig forskel er.

Det ville forresten være lettere for os, hvis du skrev præcis hvor meget du maks vil bruge, og dine nøjagtige mål på skabet når du får sådan et.

Medlem

Hej og tak for de gode tips der er kommet indtil videre, jeg kan ikke sige hvor meget jeg kan bruge på det, men ligesom alt andet er der er punkt hvor man for mest "bang for the buck" (mest for pengene).
Hvad er forskellen da mellem jord og vand grow? jeg har en smule viden på området, og der er jo ikke rigtig nogen som kan/vil hjælpe en med et setup, som man kan stole 100% på.

Og når vi kommer op på 100x100x150 eller mere så er det lidt ligemeget for mig, dog skabet er færdig lavet fra fx ikea ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er det ikke nemmere hvis du måler op hvor dit skab skal stå, tager ud i Ikea eller besøger deres hjemmeside, og finder det skab der nu passer ind i din lejlighed?
Så kan du vende tilbage med spørgsmål til hvor stor en pære, kanalventilator og carbon filter du skal bruge.

Hydro/vand er meget mere effektivt. Dog har det den ulempe at du skal tjekke til det noget oftere for at se efter PH/EC value. (En stik der kan måle det, koster under 200,- på ebay)

Det er svært for os at komme med nogle konkrete produkter der giver dig mest "bang for the buck", uden at vide størrelsen. Det hele skal jo gerne tilpasses til hinanden størrelsesmæssigt.

Hvis du ikke har de store problemer med at forstå engelsk på tale, vil jeg anbefale dig at se nogle youtube videoer omkring emnet. Det får du meget mere ud af, end at få en herinde til forklare dig hvordan det fungerer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]