Opskrift på udrensende the + den kraftige udgave!!!
Gyldenris (urindrivende) 10.0 g. Frangulabark (let afførende) 10.0 g. Hyldeblomst (sveddrivende) 20.0 g. Løvetand, urt+rod 1:1 (galdedrivende) 30.0 g. Pebermynte (galdedrivende) 20.0 g. Fennikelfrø (slimløsnende) 10.0 g.
Okay, det var så ingredienserne, så er det tid til at brygge! I den kraftige udgave, skal lige dele af hver ting i. Lige før brygning pulveriseres Løvetandrod, Fennikel og Frangulabark groft i en blender(størst virkning). Større portioner, hvor man har blendet i forvejen, bør stå en tæt tillukket beholder, og max en måned!! Man kan tilsætte en større mængde Pebermynte, hvis smagen er for bitter. 1 tsk. eller lidt mere, til et stort krus, hældes over af kogende vand! Trækketid 10 min. eller lidt mere. Hold på dampen, evt. med en underkop. 1 kop om morgenen på fastende hjerte og en om aftenen tæt på sengetid, ikke for tæt!! Slå lige en streng inden, og sørg for ikke at ha’ drukket for meget anden væske sidst på dagen, pga. Gyldenrisen. Gør det dagligt i 14 dage. Københavnerne kan købe urterne i Naturpoteket, ellers er de at finde hos Helsam, Matas og hvor sådan noget nu sælges.
Har selv haft rigtige gode resultater specielt ved faste. Theen tilføre kroppen små mængder mineraler og virker samtidig på alle udskillelsesorganerne. Før i tiden kaldte man den slags theer få blodrensende, de renser dog ikke blodet i sig selv, men stimulerer udskillelsen af affaldsstoffer fra kroppen.
Hvis du vil vide mere, så læs Georg Brochorst’s udmærkede bog: ”Urter og Urtemedicin”, hvor jeg har tyvstjålet opskriften fra, dog justeret ud fra egne erfaringer. Bogen er også et must, hvis man vil gå i dybden med urternes kemi. Jeg kan ligeledes anbefale 2’ern, med underoverskriften: ”Nye planter fra gamle traditioner”, hvor man bl.a. finder eksotiske urter som Damiana, Ephedra, Kava-Kava osv. Og til sidst, Lisbeth Hagrup’s: ”Naturens vitaminer og mineraler”, hvis man har brug for et ultimativt opslagsværk om den slags... Og og til allersidst, vil jeg anbefale en årlig faste, hvis du vil rense ud for alvor. Hvis du vil vide mere herom, så skriver jeg gerne en længere post om dette emne udfra egen erfaring og studeret litteratur.
God fornøjelse dEEP [img]images/smiles/icon_smile.gif[/img]
|