Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for Bagsværd
Jeg har et spørgsmål angående herma'er. syntes at have læst at de alle 3 stammer indenfor cannabis planten er istand til at bestøve sig selv som en sidste udvej inden de dør. ( i tilfælde af hunnen ikke er blevet bestøvet ).
Er godt klar over at der kan spille en masse faktorer ind såsom, genetic, lys-stres osv. når man dyrker selv.
Nu er jeg bare flere steder på nettet faldet over noget information / teori om at have en han sammen med sine hunner, kan mindske risikoen for at de går i herma mode :D overvejer lidt at forsøge mig med det, selvom jeg er klar over at det kommer til at kræve dagligt tilsyn og barbering af hans boller LoL :mrgreen:

nogen der har erfaringer med dette ?

:peace:

Moderator
Brugeravatar

Det virker lidt umuligt at bevise eller modbevise - hvad var sandsynligheden hvis ikke hannen stod ved siden?
Men jeg tror det er en røver, har set en del hermaer i folks frøgrows. Den er god nok at planten kan gå herma hvis den ikke bliver bestøvet, men det sker meget sent i plantens liv hvor man vil kalde udbyttet overmodent. Før i tiden lod man hun planter overmodne for at gå herma så kan fik femi-pollen til at lave femized frø. Det er dog ikke den bedste måde, da det i høj grad er planter med herma-tendenser som går herma under de forhold og man risikerer at afkommet er eller nemt går herma.

Dedikeret medlem

Så længe planten dyrkes indendøre tror jeg ikke det er rimeligt at antage at hermafroditter opstår som følge af en sidste udvej for at blive bestøvet inden planten dør.

Hvis den hypotese var korrekt, ville det betyde at planter der manglede gødning eller vand skulle blive hermafroditter, da disse er klare tegn på nærliggende død for en plante. Som BisMann skriver er det langt mere realistisk at årsagen ligger i at avle på hermafroditter, hvilket giver afkom med større tendens til hermafroditisme. Samtidig gælder det jo også, for en plante der blomstre efter antal lys timer, at lys uden for den normale periode leder til hormonelle udsving, der også kunne være årsag til hermafroditisme.

Alt andet lige hjælper det ihvertfald intet at have en han plante sammen med dine hunner. Hvis han og hun planter udskilte feromoner eller andre luftbårne stoffer ville der i ethvert rum kun med hun planter jo udvikles en hermafrodit - man kan derfor antage at det gør de ikke. Da din han og dine hunner heller ikke deler potter, er der altså ingen mulighed for kommunikation mellem planterne. Dine hun planter ved således ikke at du har en han i rummet og kan derfor ikke blive påvirket af det. :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for Bagsværd
cool takker for jeres svar :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]