... i den forbindelse jeg så de første pletter og en brændt spids.
Det er ganske rigtigt at spidsen er "brændt", men det er på grund af koncentrationen af ioner (opløste næringssalte) i planten der leder til den slags pæne "afbrændinger" der starter fra det punkt der er fjernest bladets stængel og arbejder sig indad. (faktisk kan for lidt gødning se ud på samme måde, men det begynder i de ældste blade.)
Problemer med varme/lysintensitet viser sig typisk midt på blade, da langt de fleste blade har en naturlig blød bøjning der gør at midten vil være bladets højeste punkt - midten er samtidig også det der logisk bliver varmere, da det nu engang er sådan varme "fordeler sig."
MaximumG skrev:
Når du hælder vand over din jord.. Så frigøres næringsstofferne i potten/jorden.. Lidt ala når man åbner for en sodavand, så bobler den også helt vildt.. Det lidt den samme kemiske reaktion der kommer når vandet kommer i forbindelse med din pottemuld.
Jeg forstår ikke din sammenligning, en gas der forlader en flaske har ikke meget tilfælles med salte. En bedre sammenligning ville være bordsalt i vand - men det er heller ikke specielt fyldestgørende.
Groft sagt kan man sige, at hvis en given plante ikke viser tegn på at mangle væske har den heller intet problem med at optage næringsstoffer, i den forstand at vandet er mediet hvor ionerne bevæger sig fra humus/ler til rodzonen. Det giver derfor sig selv, taget i betragtning at vand er langt det vigtigste stof for planter, at hvis ikke der var nok vand til at tillade ioner at bevæge sig i jorden var der heller ikke nok til planten til at overleve (begge dele relative til plantens behov naturligvis).
Hvad vandet dog også gør, udover at virke som transport medie, som jeg tror er hvad du tænkte på, er at syre i vand findes som H3O+ ioner som erstatter positive ioner i jordens humus - og på den måde kan vand frigøre næring i jorden. Mere vand tilføre dog ikke mere næring fordi der er en vis lineær sammenhænge mellem hvor mange salte der er i jorden, hvor mange salte der opløses i vandet og hvor meget vand der er. Mere vand giver altså flere opløste ioner men i en nogenlunde tilsvarende større volumen opløsning - den procentvise koncentrationer er derfor relativt uændret.