Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 85 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
hej psy. jeg er for en uge siden gået igang med et skabgrow inde på mit værelse. havde overvejet at starte et grow i et par måneder, og nu blev det endelig til noget. grunden til jeg vil dele det med jer er selvfølgelig for at få en masse råd. og jeg håber virkelig i kan hjælpe mig undervejs, da jeg sikkert laver en masse fejl.
mit setup. skab :
måler l=53cm b=37cm H=90 cm. betrukket med noget hvidt plastik (85% refleks)
monteret 125W CFl 2700K pære.
nu skal der bare lige skæres hul til noget passiv indsugning forneden, og et hul til blæseren som suger luften ud foroven. så skal jeg også have lavet mig et kulfilter, og købt noget velcro + noget stof til at dække fronten så det bliver helt tæt.
af gødning har jeg købt GHE flora serie. som består af 1L grow, 1 L bloom og 1 L micro.
mit jord består af pottemuld. og leca kugler.
potterne er 2x 6.5 L og 1 gange 3.8 L.
planterne er nu 3 dage gamle, og de ser da ud til at have det godt nok indtil videre.
nu har jeg så et spørgsmål. hvornår ville det være en god ide at plante dem over i de store potter, har læst at det skulle være bedst at plante auto strains direkte i potterne, men var bange for at jorden indeholdt for meget gødning, så smed dem altså i rockuld cubes i stedet.
hvis i har nogle ting jeg kan gøre bedre/ændre må i meget gerne skrive.
der kommer sikkert en masse spørgsmål fra min side af undervejs. men håber i vil følge med :)
her kommer lige et par billeder.
Billede
Billede
Billede

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Nu! Rødderne titter hurtigt ud af dem der, og lowrydere må ikke gå i stå i deres vækst, for du risikerer de ikke kommer ordentligt igang igen, og de begynder at blomstre uanset hvad.

Lys, rummets størrelse og antallet af planter virker godt gennemtænkt.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Moderator
Brugeravatar

Og sørg for at få hævet stikdåsen og andet elektrisk fra gulv-niveau. Ellers ser det fint ud. :)

Medlem
Brugeravatar

så er de plantet over i de store potter, så håber jeg de kan klare jorden :)
ledningerne bliver kørt igennem bagfra, når jeg lige få lavet huller i skabet, så det kommer til at se godt ud inden så længe :)

Medlem
Brugeravatar

nogen der kan svare på hvor meget vand de skal have nu når de er kommet over i de store potter ? vil jo helst ikke overvande men heller ikke for lidt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
start med 1 dl af gangen.. og vent så til den er HELT udtørret igen før du vander igen.. Dvs.. Her i starten skal du nok forvente at den kan leve en 4-5 dage på 1 dl vand.. Er det REN pottemuld, eller har du blandet noget i?

Husk og PH justere dit vand..

Medlem
Brugeravatar

der er ca. 25-30 % leca kugler blandet oveni.
men er det virkelig nødvendigt at justere det ? mit vand ligger på 7.4. jeg fandt en tabel på nettet over hvornår diverse næringstoffer ikke kunne optages mere pga ph værdien. men efter hvad jeg kunne se så kunne det hele optages ved en værdi på 7.4, der var bare nogle enkelte der havde lidt sværere ved det.
men hvis det er slemt, så må jeg jo invistere i noget PH regulerings væske.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det vil være en rigtig god ide.. Ellers vil planten begynde at visne stille og roligt nedefra.. I dit tilfælde kan man så sige at det er ligegyldigt, da du kun vil få buds på dine topskud og ikke på alle underskuddene.. Du vil stadig være i stand til at få topskud, men det er klart at de ikke vil blive lige så gode som hvis planten havde optimale forhold.

Hvis jeg var dig ville jeg køre med LST og så nøjes med 1 plante.. Det vil være billigere i frø for dig i længden, og du vil kunne dyrke lige så meget weed på 1 stor plante, som du vil kunne på 3 små der kæmper om pladsen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

en anden ting jeg har tænkt på..

Nu kan jeg se du bruger PC-blæsere til at lave vind derinde.. Det også fint nok til dit lille skab der.. Og det er også helt fint at du laver et passivt indsugningshul.. og sætter en blæser på i toppen til at blæse luften ud..

MEN!

Gør dig selv en tjeneste.. og prøv at sætte planten ind i skabet, og luk lågen.. og se så efter om det "flow" du får er nok til at planterne står og danser..

Hvis ikke.. Så SKAL du have en intern blæser på også.. altså en der står inde i selve skabet og sørger for vind..

Det var bare fordi jeg kom i tanke om at du måske ville få lidt pladsmangel hvis du sku ha en bordblæser derinde..

Men.. i nogle tilfælde kan airflowet være nok til at de står om smårocker i takt med luften bliver suget ind og pustet ud..

Hvis ikke..

Så kan du forsøge dig med at sætte en blæser på det passeive indsugningshul for at forøge vindstrømmen, men ellers så må du jo bare fortsætte med din pc-blæser..

Jeg har dog oplevet at når planterne begynder at blive de der 3-4 uger gamle, så er en pc-blæser bare ikke nok til at kunne få planten til at bevære sig overhovedet.. og så blir pc-blæserens primære jo at blæse varme væk fra toppen af planten istedetfor..

Det vil selvfølgelig gå lidt ud over dine stammer, men.. hip som hap.. man kan ikke få det hele når man dyrker i så lille et skab. :)

Syntes det ser godt ud.. men som sagt.. det bedste ville være hvis du kunne sætte så meget flow i vinden derinde ved blot at hive og puste luft ud og ind.. så du slipper for at gemme plads til en blæser derinde..

3 planter er måske lige i overkanten.. 2 ville være bedre.. men hvis det er femi frø du kører med, så kan du jo altid tage den plante der ser bedst ud, og så hive den ud af skabet, og lave et lille skab til den ved siden af, hvor du så kan køre 18/6 hele tiden, og dermed lave den til din moderplante, så du ikke længere skal købe frø ;)

Så kan du senere hen køre SCroG eller SoG.. Det vil næsten være både smartere og nemmere for dig i længden..

Hvis ikke du kan få planterne til at stå og vippe ved hjælp af ind/ud sugning.. så kunne du overveje at prøve at sætte en ekstra blæser på både ind og udsugning..

Meeeeeeeeeeeeeeeen... Husk at det skal være lystæt..

Da jeg selv engang tilbage i tidernes morgen dyrkede med pc-blæsere lavede jeg altid et rundt hul i siden/toppen af kassen på størrelse med en 12mm blæser.. og så satte jeg blæseren således at det kun var det runde stykke fra blæseren man kunne se udefra.. gir det mening? .. så jeg skruede dem altså fast i de 4 hjørner som stak ud på indersiden..

Hvorfor?

Jo.. fordi at udefra.. så lignede det et rundt hul.. og der sidder jo de der beskyttelsesstænger hen over blæseren, hvilket betyder at jeg efterfølgende kunne tage et stykke flexslange og sætte i hullet udefra, for at afskærme lyset...

Tror faktisk jeg brugte 2 tobaksdåser som var klistret lidt sammen så de dannede et knæk...

Anyways.. hvis ikke det gir mening, så kan jeg prøve at tegne det for dig.. jeg er efterhånden kendt for mine ekstremt dårlige paint tegninger.. :D

For at give dig en ide om det jeg sagde med LST..

Billede

De røde cirkler er der hvor jeg har "bukket" planten, også kaldet LST.. de blå cirkler er der hvor jeg har toppet planten, også kaldet HST..

Men nu har du en ide om, hvordan man kan lege med strukturen af planten, og hvor meget man egentligt kan brede en plante ud, hvis man gider at bruge tiden på det..

Og med den plads du har, vil jeg næsten vove at påstår at det lige akkurat er stort nok til en god stor plante, så hvis du begynder at lege med det, vil du hurtigt opdage at du vil få absolut lige så mange topskud hvis ikke flere, når du laver LST, end hvis du bare dyrker 3 som skal kæmpe om pladsen.

Okay okay.. Når man dyrker auto's er det svært at lave LST i den stil, da man kun har en hvis tid at gøre det på, men.. Når du ikke køre Auto's er det helt klart smaretere at gøre det sådan her, end at have for mange planter som skal kæmpe om de få lumens..

Billede

Her kan du bedre se hvordan den er bredt ud.. Det er simpelthen for at holde planten nede i højde, men også for at fordele skuddene ud, så de har omkring den samme højde, så de allesammen kan få stort set lige meget lys..

Det en teknik man bruger meget og især ved stealth grows hvor man ikke kan bruge så kraftigt lys.. Lumens i pæren er simpelthen ikke høje nok eller gennemtrængende nok til at kunne lyse ned igennem toppen af planten og ramme de nedre skud.. Derfor breder man dem ud.. og i dit tilfælde hvor du dyrker under en 125watt CFL vil du jo primært få buds i toppen af planten, og derfor vil du få mere ud af dine planter hvis du gør sådan..

Men det bare små tips du kan lege med..

jeg vil IKKE anbefale dig at gøre det på Autos.. Eller dvs.. du KAN godt.. jeg gjorde det selv sidste år, og endda inde i blomstringsfasen, men alligevel.. Det giver planten stress.. Og kan risikere at den bliver herma..

Så det en smagssag.. men ellers så jo.. du kan både LST og HST på en auto, men gør det inden den bliver de der 3 uger gammel.. derefter skal du bare lade den blomstre i fred.

Peace!

Medlem
Brugeravatar

mange tak for dit lange inlæg, virkelig dejligt at du gider hjælpe :D
PH problemet tager jeg mig af med det samme og køber et testkit og noget PH down væske, så det er på plads.
angående blæser så har jeg lige fået en ekstra blæser hjem. og de er rimelig kraftige, dem jeg har løbt ligger på 150 CFM, hvor normale pc blæsere vidst ligger på omkring 30-40 cfm. her kan du se en video med en 150cfm fan http://www.youtube.com/watch?v=m2ZArcrzdBI, så jeg tror det er godt nok :)
i dette grow tror jeg bare jeg lader dem gro og ser hvordan det går, ellers må jeg lige få installeret et scrog net :)
lige en anden ting, den ene af mine seedlings er begyndt at falde sammen lige så stille, tog lige cuben på af jorden og kigge om der var kommet flere rødder ud. og det var der, de sad ikke fast i jorden endnu så tror ikke jeg ødelagde noget ved det. cuben var helt tørret ud så har lige givet den lidt vand og håber på at den kommer igen.
her er et billede efter de er kommet i potter :)
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

du skal IKKE tage cuben op.. det direkt usmart..

Anyways.. Det kan der være flere årsager til at den gør.. det kan være varme.. det kan være vinden der er for stærk til den.. det kan være den mangler vand.. osv osv osv.. men man skal ALDRIG tage planten op og tjekke rødderne.. det ødeligger mere end det gavner.

Hvad angår din video, så har han også brugt en adapter der tillader FULD strøm, så det er derfor den går sådan amok.. hvis man ønsker mindre larm, kan man bruge en gammel mobiloplader på 9v eller 7v istedetfor de 12v som er anbefalet..

Det betyder selvfølgelig mindre vind, men også mindre larm..

Ser fint ud ellers.. hvor høj er temperaturen i skabet med lågen lukket?

vær opmærksom på at du sagtens kan drukne dine planter her i starten, når de står i så meget jord, og har så lille et rodsystem..

Vær ekstremt varsom med vandingerne, og stik en finger i jorden inden du vandet.. Hvis du kan grave fingren ned i ca 5 cm og der er fuldstændigt tørt og ingen fugt, så må du vande igen.. men kun hvis den er HELT tør.. og så vand langsomt.. lad vandet trænge ned i jorden omkring stammen, og hæld så lidt mere på.. lad det synke, og hæld igen..

Dog ikke mere end 1 dl her de første par uger.. når de er ca 14 dage til 3 uger gamle, så kan du begynde at give dem en ½ liter vand af gangen, og så skal du vente i 4-5-6 dage før du vander igen..

Medlem
Brugeravatar

bruger også selv en mobiloplader lige pt. så den yder ikke vildt meget lige nu. temperaturen i skabet er omkring 23-25 grader døgnet rundt.

takker igen :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det var da så lidt.. Temperaturen er helt ideel.. så længe planten ikke brænder så er det helt fint.. så skal du bare sørge for at PH justere dit vand.. og så du egentligt good to go.. (mangler lige udsugning og det der)

Husk at du første skal gøde når de er mindst 4 uger gamle..

hvad angår vanding af dine planter... - Tag en 6,5 liters potte og fyld den med jord, og stil den et eller andet sted i dit værelse.. lad den stå der i en 5-6 dage.. til den er HELT tør.. og vej den så på en køkkenvægt..

Så ved du hvor meget potten vejer når den er HELT tør..

Så ved du sådan ca hvad vægt den skal ned på før du skal vande igen..

selvfølgelig.. i takt med at planten bliver størrere og størrer vil vægten selvfølgelig ikke være helt den samme, men der er stor forskel på vægt af en våd og en tør potte.. mere for at give dig en indikation af hvornår det er tid til at vande igen..

Nårh ja.. og så skal du altså gøre det Bismann skrev.. Du SKAL sørge for at få det elektronik væk fra gulvet.. Den mindste dråbe vand som rammer ved siden af, kan sætte ild i hele lortet, så tag lige og få gjort det.. Så det ikke bliver en sort jul ;)

Medlem
Brugeravatar

takker igen for de gode tip. udsugningen er nu også klaret, så der heller ikke er flere ledninger eller stikdåser inde i skabet. har smidt en blæser til udsugning så langt oppe som muligt. og så har jeg lavet et hul nede i bunden i højre side på 15x10 cm :) så håber jeg bare det går godt fremover. regner med en ugentlig update. medmindre der selvfølgelig er problemer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

det passive indsugningshul skal være en lille smule mindre end udsugningshullet.. for at skabe undertryk, så airflowet flyder den rigtige vej..

Godtnok mest nødvendigt når man har kulfilter på og gerne vil presse luften den rigtige vej, men stadigvæk..

Medlem
Brugeravatar

så må jeg lige smide lidt pap foran hvis det skal gøres lidt mindre :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

tror ikke det er noget problem.. det primært noget man gør når man gerne vil presse luften til at gå igennem kulfilteret.. Så længe din temperatur er i orden, så kan det være ligegyldigt.. Du kommer nemlig ikke af med stanken af skunk alligevel før du får koblet et filter på.

Medlem
Brugeravatar

første update (1 uge), startede ud i rockuld i 2-3 dage, og 1 uge i jord, så de er vel en 9-10 dage gamle nu.
der er ikke sket så meget siden sidst, har fået PH justeret mit vand, og vandet dem 1 gang med ca. 1 dl. det har ikke været nødvendigt at vande særlig meget, da jorden var rimelig fugtig i forvejen. og så har jeg brugt en vandforstøver på dem ca. 1-2 gange om dagen.
jeg skaffede mig af med den 3 plante, da den ikke så ud til at have det godt, og der heller ikke rigtig var plads i skabet til 3, så det passede meget fint.
her er lidt billeder, og jeg synes da selv at de ser fine ud indtil videre :)
Billede
Billede
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

nu har du ihvertfal plads nok til at det rigtigt vil kunne betale sig for dig at smide et SCroG net ind.. Det ser godt ud :)

Husk at stikke en finger i jorden før du vander.. Du skal gerne kunne få hele din pegefinder ned i jorden UDEN at føle fugt før du vander igen.. Og husk at når du stikker fingeren i jorden, at du så gør det ude i siden, for ikke at beskadige rodnettet så meget..

Øhm.. Tja... Ikke så meget andet at sige end at det ser fornuftigt ud :)

Og godt træk at afskaffe den 3 plante.. ;) .. Håber at en af dine venner kan få glæde af den..

Nårh ja... og så HUSK at skrive datoen ned hvorpå de spirede.. ca.. Så du har en ide om hvornår de ca er færdige, plus det er vigtigt at vide hvornår planten skifter fra vegge til blomstringsstadiet i forhold til den gødning du skal give den..

Stor forskel på om planten er 4 eller 6 uger gammel.. når man gøder.. så det vigtigt at skrive datoen ned ;)

Medlem
Brugeravatar

skulle måske til at kigge på et net, må jeg lige se om jeg kan finde et sted :)
er begyndt at skrive alt det ned som jeg gør i et word dokument, vanding osv med dato :)
endnu en gang tak for tips.
når ja lige et spørgsmål, sker der noget hvis jeg kommer til at ændre deres lysrytme lidt? får snart gæster til noget julefrokost og de vil 100 % opdage growet hvis der ikke bliver slukket for både lys og udsugning. så altså cutte ca. 5-6 timers lys ? ville der ske noget ved dette ?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 85 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]