Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 01:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

okay, det husker jeg lige på når de 2 små jeg har plantet igår engang kommer frem, så finder jeg lige mine 1 litters potter frem.

pyha ja ved godt jeg ikke må vande for tit, den har ikke fået vand i 5 dage nu, men som du selv siger er jorden stadig fugtig, så jeg venter et per dage mere inden jeg vander. kan selvfølgelig godt se problemet i at jeg har pottet den om til en 5L allerede for ja det bliver svært at få fugten ud af den store potte. men jeg må jo tage det som det kommer og håbe på det går.

men bare det at den har overlevet ompotningen er et mirakel, for jeg var både ved at knække den, og jorden hang ikke godt sammen. jeg gjorde det igår, og tænker at den nok havde vist tegn på det nu hvis den havde det skidt, eller tager jeg helt fejl der?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Først og fremmest kan jeg godt forstå at du var ved at brække den. Det er blandt andet derfor man potter dem i små potter fra starten af, for så er de nemmere lige at vippe på hovedet og give et bette dask bagi, imens planten "hænger" imellem fingrene. Rodnettet er nemlig meget sart i starten og man bliver tit overrasket over hvor lille det egentligt er.. og så er det altså for sent at fortryde! ;)

Yderligere er der det at stammen slet ikke er udviklet så tidligt i stadiet, eller den kan ihvertfal ikke holde til så meget.. Dette kan man gøre noget ved.. ved bla. at massere den, men det er måske lige teknisk nok lige nu ;)

En anden ting der kan udvikle stammen og tykkelsen på samme er vind - derfor man har blæst på.

Jeg har svært ved at se hvordan du skal undgå overvanding i den store potte, når alle guides siger at man netop skal sørge for at der kommer lige meget vand over hele potten for at få sammen "mætheds niveau" over hele potten.. Det har noget at gøre med hvordan rodsystemet spreder sig nedaf og udaf..

Anyways.. Jeg har set en kammerat der nøjedes med bare at vande direkte omkring stamme og lod resten af potten være sådan nogenlunde tør.. Det lykkedes ham meget godt, men daaaaaaaaaaaaaaaaamn hvor har jeg bare ikke tålmodighed til at gå og tjekke om den er tørstig HELE tiden og så igen..

Så er jeg selv mere til den ovenstående metode, med at vande godt igennem og så vente på den tørrere ud efter et par dage.. Men igen, den metode er kun god når man starter i små potter og "opgradere" som tiden går..

Men ja.. Start småt med de næste..

De giver dig også den fordel at når du så omplanter, så burde stammen være ved at udvikle sit 3 bladsæt, og så har du mulighed for at potte den om, sådan at alt det "bare" stykke af planten som mere eller mindre bare er stamme fra roden og op til kimbladene, kan komme under jord også, således at kimbladene sidde 2 cm over jorden istedetfor 10.. Det giver stammen mere stabilitet..

Små fif som man kan øve sig med :)

EDIT:

Nårh ja.. Og så lige en anden ting.. Når man ompotter, så er det altid en god ide lige at give potten en god omgang vand, så jorden bliver fugtig og trækker sig sammen og bliver mere kompakt..

Så går den ikke så nemt "i stykker" når man vender potten på hovedet, fordi jorden mere eller mindre klistre sig fast i den form potten nu har haft.. Selvfølgelig går den stadig lidt i stykker, men ikke så meget som hvis jorden var tør..

Junior medlem

så må jeg jo prøve det samme som din ven med at vande rundt om stammen og håbe :) .

du vil jo tro jeg er en tosse hvis jeg siger at jeg kan slet ikke lade være med at holde øje med min plante (udover når jeg er på arbejde) ;) .. så jeg er nok omvendt dig lige på det punkt, jeg skal nok opdage hvis den mangler bare den mindste dråbe vand. eller hvis der skulle være noget andet galt hehe.

Dedikeret medlem

MaximumG skrev:
Nårh ja.. Og så lige en anden ting.. Når man ompotter, så er det altid en god ide lige at give potten en god omgang vand, så jorden bliver fugtig og trækker sig sammen og bliver mere kompakt..

Så går den ikke så nemt "i stykker" når man vender potten på hovedet, fordi jorden mere eller mindre klistre sig fast i den form potten nu har haft.. Selvfølgelig går den stadig lidt i stykker, men ikke så meget som hvis jorden var tør..

Det forholder sig nu diamentralt modsat, når jorden er tør, er den trukket mest sammen og det er langt lettere at ompotte en helt tør plante. Jeg oplever aldrig andet end at jeg kan hive en pæn rodklump op i ét stykker og efterfølgende nænsomt børste lecaen, der sidder fast i rødder i bunden af potten, af uden nogen problemer. Det gør sig egentligt gældende for alle planter med trævlerødder uden rodknolder. :)

Man skal dog huske at vande rigeligt i den potte man planter om til.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kender godt følelsen.. Men på et tidspunkt lærer man bare at acceptere at planten gør som planten vil, uanset om du kigger på den eller ej.. :D

Har sku brugt mange timer på youtube og i mit eget telt når det ellers har været igang :) .. Blir aldrig træt af at kigge på dem.. Men det er også derfor der er så mange noobs der faktisk fucker det op! .. For de har for travlt.. og ligeså snart overfladen af potten er tør, må det jo være ensbetydet med at den godt ka ta noget mere.. :P

Anyways.. Hamp er en rimeligt hårdfør plante og kan tåle det mest.. Planten skal nok gro.. Så længe den får hvad den har behov for, og det lærer man hurtigt :)

Jeg begynder først at gøde efter ca 5 uger, da jeg bruger en meget forgødet jord som gør at mine planter næsten ikke kan tåle at blive startet op i det.. Så jeg døjer tit med overgødning i de første par uger..

Har dog fundet ud af at hvis jeg lader en pose pottemuld stå og fordampe (altså åbne for posen) i et godt stykke tid før jeg skal bruge den (5-8 uger) så er jorden ikke på samme måde "skadelig" for mine unge planter.. Men igen.. Det bare noget jeg har vænnet mig til.. Ellers kan man jo bruge så og prikle muld.. Det ikke så kraftigt gødet.. eller eventuelt starte op i gødningsfri jord..

Det sådan lige hvad man har ved hånden går jeg ud fra.. Jeg er ikke så sart hvad det angår, men det kan koste en hel del planter livet hvis man ikke lige er opmærksom på det..

En rigtig god ide er at tage en potte på sammen størrelse som man har tænkt sig at så i... Fyld jord i den.. lad den tørre fuldstændigt ud.. og så vej den på en vægt..

Så ved du ca hvad vægt potten skal ned på, før den skal vandes igen. :)

(smart måde at finde ud af om der er vand i potten eller ej ;) )

@ Randomname

Det du siger er rigtigt nok.. Men det gælder kun i tilfælde af at planten er mere eller mere rootbound når du ompotter.. Da rødderne så sørger for at holde jorden samlet..

Men i de tilfælde hvor rødderne ikke er ret store og planten stadig er ung, så er den metode jeg nævner langt mere holdbar.. Da rødderne ikke på samme måde sørger for at holde jorden samlet..

Og ja.. Når man så har ompottet så sørger man lige for at vande det hele endnu engang, så man slipper for lufthuller og sådan noget i jorden, hvor rødderne ikke kan få fat..

Junior medlem

okay og nu hvor jeg kun planet i pottemuld, hvornår vil du så forslå at jeg begynder at gøde min lille pusling? og er der en gødning der er bedre end andre, jeg har en gødning der hedder Dipolma, det er en universal gødning som jeg også bruger til mine blomster osv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det du skal kigge efter på din gødning er tallene N-P-K

Planten har brug for meget N i gro fasen og meget P i blomstringsfasen.. Typisk vil sådan en almindelig plantegødning være primært N.. Men kig på flasken og vend tilbage :)

En anden ting der er vigtigt er at der er micro næringsstoffer eller mobile næringsstoffer om man vil i.. dvs Zink, Jern og sådan nogle ting..

Uden micro næringsstoffer vil den ikke være brugbar i længden..

men uanset hvordan du vender og drejer det, skal du helt sikkert ud og have fat i noget ordentligt gødning til blomstringsfasen hvis altså du gerne vil ha nogle store flotte buuuuds...

Gødning til grofasen kan fixes nemt og billigt, så længe man har brandenæller i baghaven.. De skal plukkes og smides i en balje vand i et par dage.. Så har du en super gødning som egne sig rigtigt godt til gro fasen :)

Junior medlem

skal have en helt anden gødning kan jeg se, min duer kun til blomster. øv det skulle jeg havde vist, vi har/havde massere af brandnæller i den lille have der hører til lejligheden, men det er vist døde, eller revet op ;)

Moderator
Brugeravatar

Nældegødning er også mest udendørsgødning, da det stinker ret voldsomt. Men du har nu også nogle uger endnu før du skal gøde, så du kan nemt nå at få bestilt gødning hjem. Der er en del 'cannabis' gødning, f.eks. canna og biobiozz. De fleste har en grow/vegge gødning og en bloom/blomstrings man skal have for det mest basale, og så en masse ekstra gødningprodukter og supplementer.

Junior medlem

yep du har ret BisMann, jeg må få bestil noget hjem :)

når sengetid, i må have en god weekend alle sammen .

Dedikeret medlem
Brugeravatar

i lige måde.. Glæder mig til at se billeder igen på mandag! :)

Junior medlem

der håber jeg mit nye kamera er kommet, så kan der komme nogle billeder ind med ordenlig kvalitet, så man også kan se nogle detaljer ;)

Junior medlem

Pusling er 8 dage gammel, og vokser og vokser :)

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det blir spændende for dig de næste par uger :)

Junior medlem

så er pusling blevet 15 dage gammel :D
nu sker der noget.

Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja jaaaahh... Det går fremad.. og stammen er også blevet en smule tykkere kan jeg se :)

Den strækker sig dog lidt efter lyset.. Husk at holde pæren tæt på planten.. Så tæt på som du kan uden at brænde den.. (hold hånden ind under pæren, hvis det er varmt for din hånd, så er det sikkert også for planten)

Hvis du har den så tæt på som du overhovedet kan, og den stadig strækker sig så skal du muligtvis tilføje yderligere en pære..

Det vil iøvrigt gavne sideskuddene hvis du også sørger for at der kommer lys ind fra siden/nedenunder blandene..

Men ellers ser det rigtigt godt ud..

EDIT:

Det kan også godt være selve sorten af strain der måske er meget sativa domineret, og derfor skyder meget i forhold til bredden. Det svært at sige når det er nogle frø du har fået af en ven.

Medlem
Brugeravatar

Hvordan går det hos dig Kira?? :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]