Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 09:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Webmaster
Brugeravatar

Citat:
Aldrig før er så mange narkomaner omkommet

Aldrig er så mange narkomaner døde af deres misbrug som sidste år.

285 stofmisbrugere mistede livet af forgiftninger eller på grund af vold, ulykker, selvmord og sygdomme i forbindelse med deres stoffer. Det er den triste melding i Sundhedsstyrelsens årlige rapport 'Narkosituationen i Danmark', som bliver offentliggjort i dag.

Sætter undersøgelse i gang
Antallet af danske narkorelaterede dødsfald har ligget stabilt højt i mange år, men nu topper det med de 285. I slutningen af 1980'erne var det på 130-140 om året, men i de seneste knap tyve år har tallet hvert år ligget mellem cirka 240 og 275. I 2009 og 2010 døde omkring 275 narkomaner hvert af årene.

Sundhedsminister Astrid Krag (SF) mener, at der er for lidt viden om de konkrete omstændigheder bag de enkelte dødsfald, og hun vil derfor nu sætte en undersøgelse i gang, »som skal gøre os klogere på, hvad vi mere kan gøre for at forhindre dem«.
»Ethvert dødsfald er et for meget«, fastholder ministeren, der kalder sagen »højt prioriteret« i regeringen. Hun peger på nogle af de initiativer, der er taget: En ny lov betyder, at kommunerne kan åbne stofindtagelsesrum - såkaldte fixerum - hvor stærkt afhængige misbrugere kan indtage stoffer under opsyn.

Og udvalgte stofmisbrugere i de større byer kan få udleveret overdosispakker med modgiften Naloxon og udstyr til genoplivning.

Selv om dødsfaldene nu skal granskes nærmere - hvor fandt de sted, hvad skete der op til dødsfaldet og lignende spørgsmål - ved man dog noget: I tre af fire tilfælde er der tale om forgiftning, og i snit findes der mellem tre og fire forskellige stoffer i den afdødes blod. Altså blandingsmisbrug.

Færre misbrugere
Gennemsnitlig er de narkomaner, der dør af deres misbrug nu, ældre end før: I 1993 var gennemsnitsalderen for døde narkomaner 33 år, mens den i 2011 var 40,4 år. Men også ret unge mennesker omkommer: Hver femte af de døde misbrugere sidste år blev under 30 år.

Er der plads til optimisme?

Vist så, mener Sundhedsstyrelsen, som fremhæver tal, der også var med i sidste års rapport: Andelen af helt unge danskere, der eksperimenterer med illegale stoffer, er halveret på få år: Mens 8 procent af de unge mellem 16 og 24 år i 2008 sagde, at de inden for det seneste år havde taget et eller flere andre illegale stoffer end hash - såsom kokain, ecstasy og amfetamin - viser de nyeste tal fra 2010, at andelen er faldet til 4,3 procent.

»De unge ser og oplever, når det går galt. Det kan have en betydning for faldet«, siger specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen Kari Grasaasen.

Lektor ved Center for Rusmiddelforskning Jakob Demant er enig.

»De unge er blevet mere kritiske over for det tab af kontrol, som stofferne medfører. Hvor kontroltabet tidligere var mere prestigegivende, har det i dag ikke samme værdi«.

http://politiken.dk/indland/ECE1813483/ ... -omkommet/

Til sammenligning dør knap 2000 danskere årligt pga. alkohol Iflg. SST.
3500 danskere dør årligt af kræftsygdomme foresaget af tobak Iflg. SST.

"Det hendte paa et Theater, at der gik Ild i Coulisserne. Bajads kom for at underrette Publicum derom. Man troede, det var en Vittighed og applauderede; han gjentog det; man jublede endnu mere. Saaledes tænker jeg, at Verden vil gaae til Grunde under almindelig Jubel af vittige Hoveder, der troer, at det er en Witz." - Søren Kirkegaard

Dedikeret medlem

Mine tanker går alligevel til de tre narkomaner, som jeg kendte, der er døde i år RIP :cry:

Det sørgelige der slår mig er at i to af tilfælde, må det nok kaldes for selvmord, det tredje ved jeg ikke nok om til at mene noget om.

Det starter nogle tanker, om de rigtig trælse psykiske bivirkninger, som vi som misbrugere lever med.
Samt det faktum at de fleste har lort i bagagen, som vi søger at flygte fra ind i en kontrol verden, hvor vi tilføjer jubi og lykke via knak.
Det øger som jeg opfatter det risikoen for at man vælger døden når misbruget negative følgevirkninger blander sig med en såret sjæl.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
*host* Portugal *host*

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Der dør ligeså mange af stoffer i portugal som i Danmark, på trods af at Portugals befolkning er dobbelt så stor, og deres økonomi gør, at der burde være flere problematiske stofbrugere. Gad vide hvorfor det hænger sådan sammen? hmmmmmm

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Tror jeg kender de 4,3 %.

På en måde godt, og på en måde skidt.
Godt at de får øjnene op for de love som slår folk ihjel.
selvfølgelig trist at folk dør!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Til sammenligning dør knap 2000 danskere årligt pga. alkohol Iflg. SST.
3500 danskere dør årligt af kræftsygdomme foresaget af tobak Iflg. SST.

rbp, har du et link til de oplysninger - jeg mangler dem ofte når jeg præsenteres for de mange narkomaner der dør...

Husker en tv udsendelse fra omkring 2005 - her siger de vist hhv. 10.000 og 15.000 men det var vist med relaterede sygdomme også...

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Hvis bare vi kunne udryde alle stoffer på nær syre...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hold nallerne fra mine stoffer MariJuanita!

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Hold nallerne fra mine stoffer MariJuanita!

Hvis jeg bliver bidt af en radioaktiv edderkop så garantere jeg at jeg bytter ALLE jeres stoffer ud med passende mængder syre - inklusiv dit stash, Morten på 14 :peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]