Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Grower's,
Jeg har netop lige modtaget mit 60x60x140 gro-telt, men står i et dilemma mellem LED eller CFL Belysning, jeg har kigget på en LED 150W Ufo, og diverse CFL Lamper,
Har nogle herinde haft success med LED Belysning?

:joint:

Medlem
Brugeravatar

Går med de samme tanker, så jeg er lige med på en lytter... :)

Dedikeret medlem

LED lys kan virke ganske fint, men der er stor forskel på kvaliteten. Med CFL er man måske mere garderet imod et dårligt produkt.

Derudover kræver LED lys ofte en længere afstand fra planterne da lyset kan være meget kraftigt, hvilket jo betyder noget hvis man har en begrænset højde som i et gro-telt.

Men generelt er det svært at sige noget om, eftersom kvaliteten af LED lys og udformningen af lamperne varierer utroligt meget. CFL er måske det sikre valg, men LED kan være bedre.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Er der nogen der har erfaring med selv at lave sit LED lys?
Jeg har selv arbejdet med nogle kraftigere LED-pære i et firmaprojekt med et par venner i forbindelse med sterilisering af overflader ved brug af lys, og der købte vi et par 10 watts (10v 1a) LEDer. Siiiiindsygt kraftige og tror at 10 af dem ville kunne sætte skub i noget faktisk. Kan desvære ikke huske hvor mange lumen de var på.
Er helt sikkert frisk på at lege med det igen til bro til planter for umiddelbart kan det kun være billigere at lave selv frem for at smide 5000kr efter en færdigproduceret en... :hm:

Moderator
Brugeravatar

Folk bruger generalt 1-3W diode enheder. Cree eller Osram Golden dragon plus er gode til formålet, og så gælder det ellers bare om at vælge de rigtige bølgelængder, montere dem på en kølene flade på afisolerende tape (evt. med aktiv køling), lode ledning på til at connecte dioderne og sætte en ballast til.

Enig med Randomname, CFL er det sikrere valg, og sikkert også bedre til prisen. Det kan godt være at LED holder længere og derfor kan bruges i 5-15 år, men til den tid er teknologien også bare overhalet flere gange indenom. Jeg ville vente nogle år med at investere i LED setup. Jeg forventer at de bliver både markant bedre og billigere i løbet af de næste 2-3 år. De er stadig i opstartsfasen mht. hampdyrkning og hvor det begynder at give mening Watt til Watt, ift. yield. Ofte yielder HPS lige så godt per Watt.

Junior medlem

Jeg har bestilt sådan en UFO Led fra ebay, "F-Series 150W LED UFO Hydroponics Plant Grow Light 9 Bands + UV With High Penetration 50x3w LED for Flowering" der står at den skulle virke til både vege og blomst, og UV Belysning skulle producere mere THC, så nu er jeg bare spændt på hvordan det kommer til at gå :)

Junior medlem

Nogen der evt har nogle idéer til hvordan jeg kan holde udluftningen "lugtfri" uden brug at et carbon filter?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]