Hvor har du det der fra med de 10 gange kokain og de 25 gange amf.? for jeg troede at tolerancen for cannabis i blodet var lig 0 når man snakkede om at betjene køretøjer og maskineri, og det er jo lidt svært at gange op...
Ja ok, jeg refererede frit fra leveren og fejlede

Iflg.
Bekendtgørelse om klassificering af færdselssikkerhedsfarlige stoffer er grænseværdien for amfetamin "kun" 20 gange mængden af THC. Og det er til trods for, at THC oplages i fedtvævet og efterfølgende kun frigives langsomt. Det resulterer i en langsom "udvaskning" af THC, som kan måles i mange dage ift. amfetamin, som udvaskes hurtigt og dermed kun kan måles i relativt få dage efter indgift. Kokain er også "kun" 20 gange mængden af THC. Det samme gælder alle andre stoffer end THC, nemlig at de må findes i blodet i langt større mængder end cannabis, til trods for at de hårdere stoffer udgør en langt større trafiksikkerhedsmæssig risiko end THC. Eneste undtagelse er LSD, som jo også er aktiv i mængder på ~5% af THC´s "bevidsthedsændrende vindue", samt opioiderne Buprenorfin og Fentanyl som også er aktiv i doser ~150µg og nedefter.
Jeg forstår bare ikke rigtig hvorfor THC ligger så lavt i forhold til andre medikamenter(?). Hvad er formålet? Det burde forholde sig stik modsat!
Mht. strafudmålingen for den ansvarlige bilist:
I søndags erfarede jeg, at min ene forlygtepære på bilen var sprunget. Første gerning mandag morgen var, at kontakte det lokale værksted for udskiftning af pære samt skift af fælge til vinterdæk før jeg tog på arbejde.
Jeg overholder fartgrænser og færdselsregler generelt. Når der er vejarbejde på motorvejen holder jeg mig til fartgrænsen, mens jeg bliver overhalet af tilnærmelsesvis samtlige bilister på samme vejstrækning. Jeg vil i høj grad mene der er et udtryk for ansvarlig bilisme fra min side af, udover de kriterier jeg allerede har nævnt.
Men jeg kan ikke ryge en pind lørdag aften og med sikkerhed kunne køre på arbejde om mandagen i bil på lovlig vis! Og det er da en hetz - en heksejagt på almindelige forbrugere!
Det er ikke for at lyde som en tudeprins, at jeg har kridtet ovenstående tekst, men nærmere som en afmagt.
Jeg finder det meget hypotetisk at jeg ville blive bustet pga. en insignifikant mængde THC i blodet, da jeg jo ikke kører samme dag, som jeg, mulig set, ryger og jeg, i al beskedenhed, selv synes jeg opfører mig påfaldende eksemplarisk i trafikken.
Ikke desto minde finder jeg det også hypotetisk, at jeg vil "invitere" udvalgte politikere til en skovjagt i det midtjyske, med både hagl og riffel til en hyggestund! Afmagt, når det er værst! Nu må I endelig ikke tro jeg kunne finde på at gøre nogen fysisk fortræd - det er ren hypotese

Lad os alle passe på hinanden - også i trafikken