Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:36

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Citat:
Politiet lancerer torsdag et nyt redskab i bekæmpelsen af salg og køb af hash. Redskabet fungerer ligesom et alkometer ved at det kan måle hash og andre stoffer i blodet.

Det såkaldte narkometer giver politiet helt andre muligheder for at straffe især bilister, der kører hashpåvirkede rundt.
- Ved at ramme købere og brugere hårdt, rammer vi de egentlige bagmænd, nemlig leverandørerne og sælgerne, og det er hovedformålet, forklarer Poul Kjeldsen, leder af Task Force Pusherstreet, Københavns Politi.
Advarer brugere

Derfor advarer politiet nu købere og brugere mod at hente deres hash i Pusherstreet.

- For hvis man kører i påvirket tilstand falder hammeren, og den falder hårdt, siger Poul Kjeldsen.
Hashhandel i Pusherstreet

Narkometeret er derfor et nyt redskab i politiets kamp mod den organiserede hashhandel i Pusherstreet. Og ifølge politiet selv kan de ramme både købere og brugere af hash, der bliver solgt i Pusherstreet på Christiania.

- Vores strategi er at ramme sælgere, købere og leverandører, så vi på den måde kan komme den organiserede kriminalitet i Pusherstreet til livs, siger vicepolitiinspektør Poul Kjeldsen.

Narkometeret tester for syv forskellige bevidsthedspåvirkede stoffer - blandt andet TCT, der findes i hash og cannabis. Men redskabet kan også måle, om personen har taget andre stoffer.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/11/01/131946.htm

Edit: Her er den originale pressemeddelse: http://www.politi.dk/Koebenhavn/da/loka ... _narko.htm
Og evd en hurtig søgning på google, fandt jeg frem til selve apparatet http://www.draeger.com/media/10/00/98/1 ... 006_en.pdf

Citat:
THE FOLLOWING EXAMPLES OF DRUGS
AND PHARMACEUTICALS CAN BE
DETECTED WITH DRÄGER DRUGTEST®
5000:
– Amphetamines
– Benzodiazepines
– Delta-9-tetrahydrocannabinol
– Cocaine
– Methamphetamines
– Opiates
– Methadone

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Berlin
Det er sikkert smart nok med sådan et narkometer, men er lidt nysgerrig omkring hvor længe efter man har røget en joint den stadigt måler positivt. Tænker bare at det er overkill hvis man bliver anholdt flere dage efter man har røget. Men det er sgu da helt i vejret at de har valgt at gå efter brugerne i stedet for bagmændene. Brugerne skal nok købe næsten uanset hvor besværligt det bliver gjordt for dem, så kan ikke se hvordan det kommer til at straffe bagmændene.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Det har jo været problemet tidligere og det ville da, undskyld udtrykket, være helt ude i hampen hvis det også var tilfældet her. og hvad er TCT? Det eneste hamperelaterede men får ved at søge på det er Targeted Cannabinol Therapy. Der menes altså THC. Det er jo en kliche, men fuck nu journalister. Seriøst. 3 års uddannelse og de kan ikke de mest fundamentale ting. På DR var der i går en der havde skrevet behøves.. :evil:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Hørte det godt i radioen! håber kun det er ovre i det store mørke københavn! :(
Så kan jeg ikke køre rundt påvirket af TCT længere :(

Medlem

Kilde: http://ekstrabladet.dk/nationen/article1856682.ece

Citat:
Skæve bilister kan være svære at afsløre, men nu har Københavns Politi fået en ny maskine, der kan 'lugte' syv hovedgrupper af euforiserende stoffer, og det værktøj skal bruges til at knalde skæve bilister. Narkometeret fungerer ligesom et alkometer, og det er især bilister i området omkring Christiania, der skal have tjekket deres røgfyldte ånde:

Vi vil ramme dem allesammen
- Vi har en strategi om at ramme den organiserede kriminalitet i Pusherstreet ved at ramme sælgere, købere og leverandører, siger vicepolitiinspektør Poul Kjeldsen, leder af Task Force Pusherstreet, Københavns Politi, i en pressemeddelelse.

- Med det nye redskab har vi gode muligheder for at ramme købere og brugere af hashen fra Pusherstreet og på den måde gøre det mindre lukrativt at sælge hashen, siger han og advarer mod at hente deres hash i Pusherstreet.

- For hvis man kører i påvirket tilstand falder hammeren, og den falder hårdt.

Straffen for at køre bil efter at have indtaget stoffer svarer til straffen for at køre spirituskørsel med 1,00 promille.

Hvis man kører bil med hash i blodet, risikerer man følgende straffe:

1. gang: Bøde 1/25 brutto-årsløn, ubetinget frakendelse af kørekortet i tre år.

2. gang: 10 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i fem år.

3. gang: 20 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i 10 år.

4. gang: 30 dages fængsel, ubetinget frakendelse af kørekortet i 10 år.

Kilde: Københavns Politi

Men hvad mener du om at politiet optrapper jagten på hashrygere?

Kan godt lide at de advare i at hente deres hash på Pusherstreet, lad os hente det på Istedgade i stedet!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Fy for helvede.

Det er fandeme skræmmende at politikerne ikke lærer af fortidens fejl. Siden hvornår har en hekse uddrivelse på brugere, med skærpede strafferammer, nogensinde haft en gavnlig effekt?

Føj føj føj.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Synes næsten det er mere pinligt, at dem der har skrevet pressemeddelelsen ikke kunne finde ud af det - journalisterne har vel bare c/p.

Men jeg forudser også problemer, hvis (eller når) de tager en person for at være påvirket, og han evt bare er langtids/hverdagsbruger, og ikke decideret påvirket

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Så får vi vist flere problemer. Utroligt at deres strategi indkludere at forskelsbehandle alkohol og cannabis brugere.

1: Straffen er meget højere ved cannabis end alkolhol, uden nogen form for beviser at cannabis er farligere end alkohol at køre på.
2: De har ingen minimums grænse så de kan knalde folk der har røget for 3 uger siden og rent faktisk på ingen måde er farlige i trafikkken. (Igen er det noget som er blevet videnskabeligt bevist)

Lad os snart håbe at vi får nogle mere folkelige politikere der ikke lader sig føre frem af utopier som intet har med Danmark at gøre.

Medlem

Wooops, sorry, så ikke tråden allerede var startet næsten 5 timer før min.
My bad

Medlem

Min første reaktion var oh shit!
Men ok, det er bare bilister der skal knaldes.
Jeg tror nogen kan køre bil på cannabis. Det skal nok ikke være for meget.
Vi kan kun håbe på at inden den kontrol bliver for udvidet vil hash være legalt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Min første reaktion var oh shit!
Men ok, det er bare bilister der skal knaldes.
Jeg tror nogen kan køre bil på cannabis. Det skal nok ikke være for meget.
Vi kan kun håbe på at inden den kontrol bliver for udvidet vil hash være legalt.

Hvem sku ellers knaldes, udover billister? Det er ikke ulovligt at have cannabis i blodet (så længe du ikke opererer et køretøj imens).

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind
Hvordan er det med hvis man har røget dagen før, og er hverdagsryger? for jeg har fandme sikkert meget THC i blodet, men kører aldrig samme dag som jeg har røget.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvordan er det med hvis man har røget dagen før, og er hverdagsryger? for jeg har fandme sikkert meget THC i blodet, men kører aldrig samme dag som jeg har røget.

Du bliver bustet. Det er vildt fucked. THC er i blodet i evigheder, så selv hvis det er længe siden at du har røget, kan du stadig blive bustet.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a curious mind

Du bliver bustet. Det er vildt fucked. THC er i blodet i evigheder, så selv hvis det er længe siden at du har røget, kan du stadig blive bustet.

This is some baaad shit dude, I tell ya'.
We. Are. Fucked. :badidea:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Det er godt nok en skræmmende udvikling der er kommet på området, ikke at jeg på nogen måde sympatiserer for folk der kører påvirket, dette er bare en ekstrem stigmatisering af mennesker der bruger cannabis. Jeg har svært ved at udtrykke min forargelse overfor regeringen, inkompetente mennesker hvis eneste færdighed er et godt mundtøj.

Anyways, en af mine kammerater støvede dette op:
Citat:
How long after consumption can the individual drugs be detected in saliva?

The time window during which drugs can be detected in oral fluid depends on various factors; e.g. the quantity consumed, the method of administration, the frequency of consumption, the time of day the drug consumption took place and a person’s individual metabolism. Various studies have shown that amphetamines/methamphetamines remain in the saliva in sufficient quantities for detection for up to 50 hours; cocaine can be detected for up to 12-36 hours, opiates for up to 24 hours and cannabinoids for up to 12 hours.*

*For references and additional information please contact Draeger Safety Diagnostics, Inc. or view the DrugTest Resources Page
http://www.dsdi4life.com/drugtest/drugtest-faqs/

Hvordan kan de i det link Frugthat skrev http://www.draeger.com/media/10/00/98/10009848/drugtest_5000_pi_9041006_en.pdf skrive at den har en ekstremt lav cutoff værdi for THC, når de her skriver at det kun kan spores i op til 12 timer?

Medlem
Brugeravatar

Synes de skulle gå ud fra hvor stor en koncentration der er i blodet. Det ville være mere fair, for dem der køre bil :)

Medlem

Hmmm, gad vide om dette apperat ville give en større statistik over hvor mange der nyder cannabis? Og uheldigvis køre i bil..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Udendørs
Hehe. Tolerancen er vel lavere for alkohol end weed? Selvom weed ikke er lige så slemt at køre med i blodet. WTF

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
jeg synes ikke der er noget som helst galt i dette.
ja de fleste kan da nok køre bil påvirket af cannabis men spørgsmålet er jo nok mere hvor hurtig de er om at reagere når et barn løber ud på vejen (ALTID EFTER EN RØD BOLD lol)

Folk der vælger at køre knallert, bil, eller andet påvirket af narkotika bør knaldes og få en straf, det kan ikke på nogen måder forsvares, heksejagt ? jeg ville da også hvis jeg var politiet starte med at undersøge området omkring Christiania (sjovt nok ikke?) for der burde man mene at der var mange at fange - og fanges skal de, for det kan fandme ikke være rigtigt at det skal gå ud over folks sikkerhed fordi brian fra stenlille lige skulle have sig en fed med vennen inden han satte sig ud i sin bimmer.

self er det ikke retfærdigt hvis "maskinen" kan måle cannabis flere dage tilbage, men lad os nu liiiiige se om det også er tilfældet (hvilket jeg tvivler på)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK

self er det ikke retfærdigt hvis "maskinen" kan måle cannabis flere dage tilbage, men lad os nu liiiiige se om det også er tilfældet (hvilket jeg tvivler på)

Trichome, insane psychedelia member, 1500+ posts:
Det er jo for h... hele humlen i den her sag, kære ven!!!
Læs og du vil blive klogere :wink:
Da THC i blodet er i ligevægt med THC i en spytprøve, kan der for daglige rygere være en restmængde THC i blodet - og dermed spyttet - som kan analyseres indenfor detektionsgrænsen i op til mange dage efter sidste indgift. Og vi snakker her om detektionsgrænseniveauer! Al trafiksikkerhedsmæssig fornuft er tilsidesat. Det kan vi takke Lene Espersen for :cheers:
Hvornår føler du dig egentlig i stand til at føre et motoriseret køretøj efter du har røgt hash? Efter 1 dag? Efter en uge? Måske allerede after 12 timer?

Jeg føler mig som en retsskaffen borger, når jeg venter med at køre bil til minimum næste dag efter jeg har røget grønt.
Hvis det er en enkeltstående joint jeg har røget aftenen eller et par dage før, så er jeg med større sandsynlighed home safe, men hvis jeg nu "blot" har røget hver dag i 1-2 uger vil jeg med stor sandsynlighed blive testet positiv for THC og dermed miste kørekortet ubetinget i 3 år samt en bøde på 20k. Det har hverken noget med sund fornuft eller sikker trafik at gøre.

Lene Espersen må da HADE hash og måske have set familiemedlemmer/venner/bekendte gå ned på hash, siden der tillades 10 gange så meget kokain og 25 gange så meget amfetamin i blodet ift. THC, selvom det, for at bruge et aktuelt udtryk, er helt ude i hampen.
Jer, som husker sagerne med unge bilister i Ribe, der fik frataget deres kørekort fordi de blev bustet med ½ g hash uden at have været i nærheden af en bil vil nok give mig ret.
Det var nemlig herefter at Lene E. gik helt i selvsving og ville ha´al hash ud af Danmark. Ja, det sagde hun faktisk på åben skærm. Men den forskruede kælling trak mere og mere i land, som tiden gik og hun så realiteterne i øjnene.
Da hun ikke engang kunne få sat den lyssky hashhandel på CA(efter den store aktion på staden hvor samtlige boder blev revet ned) skakmat, så skulle det gå ud over brugerne, som blev betragtet som storkriminelle, uden videnskabelig understøttelse.

Don´t drink and drive! Get hammered and get nailed! Fornuftig snak!
Men at man kan miste kørekortet over én uge efter sidste joint er røget hører ingen andre steder hjemme end i en bananrepublik...imHo!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]