Jeg kan måske kaste lidt lys på emnet (get it?

)
Først og fremmest: Når vi snakker vekselstrøm (som vi bruger i DK), så er der altså intet der hedder + & -. Det hedder fase og nul - fasen bærer elektriciteten ind, og nullen bærer den ud igen. Den går ikke bare ind i begge ledninger og forsvinder ud i forbrug - det er strømmen (elektroner der bevæger sig - det er el) vi kan udnytte i brugsgenstande.
Hvis du ikke vil have det tekniske, så bare hop til konklusionen nedenunder
Alt det tekniske:Mærkepladen for ballasten læser:
230V (
Spænding U) - 400W (
Effekt P) - 4,6A (
Strøm I)
Jeg går ud fra at der er tale om, det der ihvertfald ligner, alm. blød installationskabel på 0,75 mm² (
tværsnittet). Det er oftest kobber (
Cu), som i ledninger har en modstand på 0,0175Ω (Ω=
Ohm) (
Resistens R). Bogstaverne er hvad der bruges i Ohm's Lov.
Formlen for ledningsmodstand (Rl) hedder: (ρ*l)/q (ρ=
Rho, l=lednings
længde, q=
kvadrat/tværsnit). Fordi at det er et kabel vi regner med (2 ledninger), kan vi konkludere at strømmen skal frem, men også tilbage. Det vil sige at vi skal gange hele formlen op med 2. Hvis vi antager at kablet er 2 m. vil det sige: Rl = ((ρ*l)/q*2 = ((0,0175*2)/0,75)*2 =
0,0933Ω. Formlen for spændingsfald (Δ=Delta, ΔU=
spændingsfald i volt) hedder: ΔU = Rl*I = 0,0933*4,6 =
0,42918V.I Danmark må vi ikke, i henhold til Stærkstrømsbekendtgørelsen (
SB), have et større spændingsfald end 4% (jf. § 525 i
SB). Dvs. vil skal omskrive ΔU til ΔU i procent. Så nemt som at klø sig i bagenden, ΔU% = (ΔU*100)/U = (0,42918*100)/230 =
0,1866%. Hvis vi så igen antager at afstanden fra ballast til strømudtag (eller stikkontakt) også er 2 meter, så ganger vi jo bare resultatet med 2. ΔU%*2 =
0,3732%.
Som regel vil der ikke være mere 1½-2% spændingsfald på strømmen i dit strømudtag.
For at regne den højst tilladte effekt i et kabel skal vi kigge på Ohm's lov, den formel hedder P = U*I.
Jeg mener at ved 20°C (stue temp.) må man gennemstrømme 0,75 mm² med højst 6A. Dvs.: P = 230*6 =
1380W.
Hvor meget strøm kan kablet håndtere (
Kilde)
0,5 mm²: 3 Ampere
0,75 mm²: 6 Ampere
1,0 mm²: 10 Ampere
1,25 mm²: 13 Ampere
1,5 mm²: 16 Ampere
KonklusionVi kan dermed konkludere, med ALT matematikken ordnet, at blød installationskabel på 0,75 mm²/kvadrat/tværsnit, sagtens kan bruges til en 400W (selv med 2 m. fra pære til ballast og 2 m. fra ballast til stikkontakt). Din installation overholder altså reglerne, som en elektriker ville tjekke det - hvis og såfremt du havde jord i

Jeg kan, for dem der finder det relevant, fortælle at jeg for længe siden har lavet alt denne matematik for egne installationer og konkluderet at 600W også overholder alle regler.
Der er andre faktorer som kan spille ind, eksempelvis; varmeafledningsforhold, opstartstrøm & omgivelses-temperatur (ved 60°C grader for eksempel, kan kablet klare omkring 50% af hvad det kan normalt). Men det er ikke relevant at indregne i disse eksempler.
haha
- Jay