Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 14:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: newbee
Junior medlem

hej derude.

jeg er absolute nybegynder, har aldrig dyrket før.
men da vi fornyeligt har købt hus har jeg fået lidt plads i overskud kunne det være sjovt at prøve og lave mit eget weed.

jeg har søgt en del på både dette forum og andre om området, og ud fra dem er jeg kommet til dette resultat.
100*100*200 telt
400 w mh samt ballast
600 w super hps samt ballast
40% pottemuld, 40% leca og 20% kompost
gødning er jeg begyndt at kikke efter i de lokale byggemarkeder, men syntes det er svært at finde de rette npk tal, er der noget i kan anbefale.
jeg er blevet anbefalet autoflowering da disse skulle være nemme at håndtere for en newbee :rocking:

min ide er:
mh pære til vækst i dag/nat forhold 18/6
hps til til blomst i D/N forhold 12/12
gødning når jeg endelig har fundet den rette når bladene begynder at blive en smule gule.

vil bare lige høre om jeg er på rette spor, eller i muligvis kunne rette mig en smule ind :cheers:

Titel: Re: newbee
Junior medlem

har du tænkt på lugt og udluftning?

Junior medlem

Udluftningen ja, har set på et sæt på nettet, men ville det lugte i hele huset eller kun på samme plan. Huset er på 2 etager nemlig,

Medlem
Brugeravatar

Hvis du vil købe det du skriver ville det være ondsvagt at køre auto blomster :) og hvis du endelig gør så går de selv i blomst og kan sagtens køre med 18 timer igennem blomster stadiet :)

Junior medlem

tak for dit svar, fedt med lidt konstruktivt feedback.

jeg har købt mit grej, satte 5 frø til spiring for to dage siden, de kom i potte i dag.
jeg valgte disse frø da de skulle være nemme at have med at gøre, men ikke lige så meget. :x

nå men nu er de sat igang så må jeg få det bedste ud af det :P

du beskriver denne blomst som om den er lige glad med om den får 12/12 eller 18/6 når den skal blomstre men hvad er det meste optimale for den? og hvilken pære skal jeg så bruge når den blomstre 400 w mh eller 600 w super hps ?

endnu engang tak for dit svar :lol:

Junior medlem

Andre må mget gerne komme med lidt feedback også

Dedikeret medlem

5 autoer under 400 eller 500w :lol: Det bliver eddersparkme noget dyrt grønt :rocking:

Junior medlem

Ville sku være fedt hvis nu klogeågerne også forklarede deres udtagelser, jeg er som sagt total grøn i faget, så har du ikke noget fornuftigt at kommentere så drop de 5 sec det tager dig at side der bag din skærm og føle dig sej!!!!! :whogives:

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Dine 5 autoer kommer ikke til at fylde skabet ud. De bliver ikke særlig store, så du bør gå efter 16 planter placeret 4x4 for at fylde teltet ud. Det er ret kostbart at købe så mange autofrø, så de er egentlig ikke så egnede til dit setup. Det du kan gøre er at købe nogle flere frø, som ikke er autoer og så så dem om et par uger, så de vegger og fylder resten af teltet ud mens dine autoer blomstre færdigt, hvilket de som nævnt, fint gør ved 18 timers lys.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem
Brugeravatar

Personligt synes jeg 600W HPS er lige i overkanten, hvis dit telt er 100x100 - sagt på en anden måde, kan dit telt sagtens tåle at blive størrelsen større (120x120cm). Du kan evt tjekke dette smarte link jeg faldt over forleden dag (husk at skifte fra feet til meter): http://www.cannaversity.com/calculators/lighting.php

Auto betyder at sorten er krydset (og stabiliseret) med en Ruderalis, så den derfor ikke er afhængig af de 12 timers mørke, for at inducere blomstring. Med andre ord kan autoer køre med 24/0 fra frø til høst (personligt ville jeg give dem enten 18/6 eller 20/4).

5 autoer, som Randy Lahey så fint påpeger, vil bestemt ikke fylde dit telt, da de som oftest vil være en del mindre (det kan være af forskellige årsager). Så ja, omkring 16 stk (måske 25 i et 120x120), i 3-6 l. potter burde fylde det ganske fint ud. Det vil blive en betragtelig udgift hvis du køber auto femi, fra en kendt frøbank.

Mit råd? Få dig nogle alm. (eller alm. femi, hver sin smag) frø, og et lille veggetelt, så kan du jage efter en god moder. Så kan du ihvertfald nå at tage kloner til hele teltet, inden autoerne er færdige. I og med du har vegge og blomst-telte kan du hele tiden holde det store skab i blomst (aldrig "spilde" tid derinde). Ved at bruge veggeteltet til at holde mødre og gøre kloner klar, vegge dem lidt og derefter flytte dem til blomst, kan du opnå en kontinuerlig høst hver 2. måned (afhængig af hvilken sort du vælger naturligvis).
Håber det kan bruges!

- Jay

Junior medlem

tusind tak for dit feedback.

det her har helt sikkert hjulpet

efter jeg har fået sat mit telt op, kan jeg se at det ikke er 100*100*200 men derimod 80*80*160. købte det brugt så er vist blevet snydt lidt :)
jeg har kikket på et nyt telt til at blomstre i. det er 142*142*200.

hvor mange planter tror du der ville være plads til og vil min 600w hps være tilstrækkelig.

endnu engang tak for hjælpen, nu vil jeg igang med at søge lidt info omkring moderplanter :)

Medlem
Brugeravatar

Det er surt at forvente et og få noget noget andet, men set på den positive side har du så et perfekt veggetelt lige der. Eksempelvis med en 200W cfl/2x125W cfl/250W MH, så ville det sparke røv.
600W til 142x142 lyder helt fint, det er ikke voldsomt meget til pladsen - men den bedste pære at bruge på den mængde plads, hvis du spørger mig. Grunden til at jeg siger det, er at eksempelvis 1000W pærer rent faktisk yder færre lumens pr. watt (oftest også fordi de er SÅ varme at de skal holdes langt fra plante-toppene) end en 600W med digital elektromagnetisk ballast (de store, fancy & dyre ballaster).

Antal planter er altid helt op til dig selv. Små planter i små potter (SoG-setup), alle kloner fra mødre planter, så du ved du er hunner hver eneste gang - så ville du måske kunne have, tja, så kunne du have en 9x9 kvadrant med 81 planter i 3.6 L potter på 15x15 cm/stk. Eller du kunne have plantet færre, større planter. Rodfæstede kloner plantes i f.x. 0,5-3 L potte og vegges et par uger (2-5/6 max) til den er ved at være rootbound og ompottes derefter til f.x. 8-15 L potte (kunne potentielt set være så stor som man vil) og smides i blomst.
Hvis du vil have en genvej til rigtig gode mødre, så findes der mange gode guides på bonsai moder planter. Det er en beskæringsmetode, så planten altid er så lille som muligt (og i så lille potte som muligt), men stadig producerer alle de kloner man har brug for (som regel mange flere, men man skærer dem stadig, om så bare for at smide dem ud).
Selvtak, hvis du stadig har mange spørgsmål, har jeg masser af svar. Du kan hvis du vil se film som "Jorge Cervantes Ultimate Grow" (youtube) både 1 & 2, og der er masser af blandede film med ham.

- Jay

Junior medlem

hvasåå gutter,
jeg har samme telt men bruger en 400 w mh og 400w hps men mit spørgsmål er hvis jeg har 8 planter stående ca 1 meter par plante er 400w nok til 8 ???? eller syns i jeg skal klippe en af dem ned .. ???

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Så du har 8 planter derinde nu. Hvor store er de og hvilken sort? Har du sat dem i blomst?

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]