Snoezel: Det lyder godt
Jeg har læst nogle af hans tidligere værker og han er ret god til at fange strømninger i tiden.
Jim Fear: I Canada kompenserer man for ulighed gennem en række sociale programmer og Canada betragtes som et velfærdssystem, men de bruger ikke de samme metoder til udligning, som man gør i DK. Dog skal det siges, at de ligesom alle andre steder har strammet op de seneste år. Der er dog stadigvæk tale om gennemgribende omfordelinger.
Hvis jeg kunne få dig til at forlade dit ideologiske skema for et øjeblik, vil du så anerkende, at der er andre måder at gøre det her på, end ved at kræve betaling? Det der irriterer mig, er jeres ideologisk, maskinelle svar på ethvert problem.
Jeg aner ikke hvorfor du tror at jeg er kategorisk imod omfordelinger, det har jeg aldrig sagt. Jeg synes at det kan være ganske fornuftigt, bare ikke når det bliver så ekstremt at det undergraver personligt ansvar og motivation.
Citat:
Det er mit indtryk, at du af ideologiske årsager er uvillig til at søge andre eller komplimenterende årsags forklaringer. Det kan være fordi du er tilknyttet et parti og søger svar, som passer ind i det skema.
Og helt ærligt jim fear, prøv at tænk lidt logisk og spørg dig selv helt ærligt: Har vores levevis indflydelse på vores adfærd? Det mener du netop, når det handler om penge og motivation, men tilsyneladende ikke når det gælder mere komplekse forhold, som familiestruktur og teknologi. Mange er alene med deres børn og børnene bliver placeret foran fjernsyn eller computer, fordi det er svært at arbejde fuld tid og opdrage et barn alene.
Jeg er bestemt villig til at tænke logisk og se på andre årsager, men så må du virkelig på banen med nogen flere argumenter end "jeg forventer at det er sådan fordi jeg synes det lyder logisk".
Citat:
Der er ingen tvivl om, at mange børn og unge (og voksne) bruger mange timer foran de her medier. Man kan diskutere hvordan de påvirkes af det (og det gør man), men det er svært at bevise den ene eller anden sammenhæng. Jeg var barn, da der kun var en kanal i fjernsynet og kan fortælle, at mennesker i dag generelt har "scanner hjerne" og problemer med at koncentrere sig, hvis der ikke er en hel del "bling, bling". Jeg er ikke den eneste, som mener det og hvis det er nyt for dig, så vil jeg anbefale dig at læse lidt om emnet.
Hvad med andre former for motivation? Tror du der er forskel på, hvordan børn udviklede sig i fx 1950'erne og i dag og evt. hvorfor?
Præcis samme type argumentation som ovenfor... Kan du ikke selv se at der skal noget mere til at underbygge dine idéer end at de lyder plausible? Jeg har læst masser af folk udbrede sig om at internettet ødelægger folks evne til at koncentrere sig, men forbavsende lidt (ingen) evidens for at det rent faktisk er tilfældet. Og hvordan kan du bruge det som argument for at Danmark sakker langt bagefter andre lande i uddannelse (selv i folkeskolen, se fx PISA undersøgelserne) når de lande også har internet og et bredt udbud af TV-kanaler?
Citat:
I USA er pengene den samlende faktor. Jeg ønsker ikke sådan et samfund og vi er desværre godt på vej. Det kan lade sig gøre, at skabe samhørighed og fællesskab på andre måder (det er set før), men det kræver opdragelse og dannelse og at man påtager sig et ansvar, en pligt. Vi er ved at miste den samhørighed og dannelse og det er derfor man ser, at folk ikke kan finde ud af, at begå sig socialt, skider på love og regler og gør som det passer dem.
Har aldrig sagt at jeg ønskede mig amerikanske tilstande, det er et lidt mystisk stråmandsargument du kommer med der.