Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:20

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej!

Jeg håber i vil hjælpe mig med et par spørgsmål :lol:

Min kammerat og jeg vil igang med at gro men ingen af os har erfaring indenfor området. Rummet er ikke særlig stort, vi regner med at have en 2-3 planter derinde. Planterne har vi tænkt os at gro i 80% jord og 20% Perlite og selvfølgelig gøde.

Vi har lavet det grundlæggende på gro rummet, altså skruet brædder sammen osv. Nu tænker jeg så at vi skal beklæde det med platic som er hvidt på indvendig side og sort udenpå. Vi skal have trukket noget kold luft ind i bunden af rummet og noget udsugning i toppen til at få den varme luft ud, 1-2 blæsere som kan cirkulere luften i rummet og 1 250W HPS pære med nubret skærm, 250W almindelig ballast og en timer til pæren.

De guides jeg har læst/set på nettet anbefaler HPS lamper, ballast osv. Men hvad rører sig ligenu? Jeg har set at der bliver solgt sparepærer mange steder, er det godt eller? Og skal man købe det dyre jord i headssoppen, eller kan man bruge almindelig jord fra byggemarkeder osv.

Det kan godt være at det her er helt håbløst men så må i jo rette mig :D

Junior medlem

Den første sparepære -grow , jeg købte , holde i 12 timer :-) har læst at de er meget følsomme for hvad strøm de for, så prøver selv med den lidt dyre digital balast til den nye phillips grow-pære jeg har bestilt, Og jeg vil lave to "vækst-bord, det ene lukket med toilet udsug, alså samme udsugspropel, og en blæser til at få planterne til at bevæge sig , det giver stærk stamme og plante, jeg er selv lige startet og vil følge dette indlæg , Hygge

Dedikeret medlem

h3d3gaard skrev:
Planterne har vi tænkt os at gro i 80% jord og 20% Perlite og selvfølgelig gøde.

Det lyder som et godt udgangspunkt, 70% jord/30% perlite er heller ingen skade til. Husk leca i bunden af potten så de kan holde fødderne tøre.
h3d3gaard skrev:
vi skal beklæde det med platic som er hvidt på indvendig side og sort udenpå. Vi skal have trukket noget kold luft ind i bunden af rummet og noget udsugning i toppen til at få den varme luft ud

Igen spot-on, jeg går udfra at et kulfilter er en del af planen? En passiv indsugning er at foretrække, da der ellers er risiko for at skabe overtryk i rummet, hvilket får kulfiltret til at miste sit formål (da luft presses ud af alle sprækker af rummet.)
h3d3gaard skrev:
De guides jeg har læst/set på nettet anbefaler HPS lamper, ballast osv. Men hvad rører sig ligenu? Jeg har set at der bliver solgt sparepærer mange steder, er det godt eller?

Hvilken lyskilde der egner sig bedst kommer i høj grad an på hvad og hvordan man dyrker. HPS bruges ofte fordi denne type pære har en farvetemperatur der er passende for blomst/frugt dannelse og samtidig omdanner den en relativt høj del af strømmen til lys. En helt anden ting er at en kraftigere HPS pære trænger længere ned gennem planten, men om det har noget at sige for netop cannabis skal jeg ikke udtale mig om.
Typisk bruger man sparepære til små og lave planter, eller til et setup som er lille eller har svært ved at håndtere varme.
h3d3gaard skrev:
skal man købe det dyre jord i headssoppen, eller kan man bruge almindelig jord fra byggemarkeder osv.

Det kan på ingen tænkelig måde svare sig og slet ikke når der er tale om en plante der kun skal bruge jorden et par måneder. Vær dog opmærksom på at den helt billige jord (typisk 10 - 20kr for 50L) ikke er gødet og der derfor skal gødes stort set med det samme. Jeg bruger generelt plantesække, gennemsnitligt ligger de på omkring 100,- for 150L alt efter hvilken planteskole/forretning der købes hos.

På genbrugsstationer kan man også hente muld/kompost ganske gratis, der skal dog blandes sand og ler i som minimum.
tjalfe46 skrev:
Den første sparepære -grow , jeg købte , holde i 12 timer :-) har læst at de er meget følsomme for hvad strøm de for

Hvis den sparepære man køber ikke allerede har en ballast monteret på soklen, er det ret vigtigt at finde ud af præcist hvilken ballast man skal bruge til sin pære. Typisk sælger forretningen også en ballast til pære typen hvis ikke den allerede er monteret.
Du skal ihvertfald slet ikke prøve at kombinere den med din HPS ballast, det er rent hul i hovedet. :)

Junior medlem

Opdatering! Starter lige med 4 billeder :lol:

Billede

Billede

Billede

Billede

Det første billede viser udgangspunktet. Rummet er cirka 1.80 cm højt. Vi har nu udvidet dybden X2 så der er plads til 6 planter istedet for 3.
På billede nr. 2 indeni den røde cirkel, har vi monteret blæser og nedenunder indsugning. Inderst er rummet beklædt med gennemsigtig plastic og udenpå plastic'en reflekterende dampspære (kunne ikke få hvid/sort platic)
Det tredje billede viser vores udsugning i toppen monteret med kulfilter.
Det 4 og sidste billede viser vores vege pære. Det er en 125W's sparepære med indbygget ballast.

Frøene vi vil bruge er feminized, 60% Sativa, 40% Indica og de skulle blive mellem 50-60 cm høje. De er idag blevet lagt til spiring i et glas vand og om 1-2 dage skulle de være klar til at komme i noget så og- priklejord. Vi tænker at lade dem gro til 30 cm's højde og derefter vegge dem i 3 uger og til sidst 8 uger i blomst. Planen er at beskære dem 2 gange i vege stadiet.

Vores spande til vege fasen er på 10-12 L ca. Men vi vil skaffe nogle størrere til blomstrings fasen, så vores babyer kan få noget at leve af :D

Er vi helt galt på den her, eller tror i at der er chance for et rimeligt/godt udbytte??

Senest rettet af h3d3gaard 19 nov 2012 17:10, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Det virker velovervejet, i har da ikke hovedet i jorden...endnu hehe.
NÅ, men jeg må skuffe og sige at jeg ville have holdt på HPSen (det bare mig, rigtig lyseslukker). CFL er ganske udemærket, ikke et ondt ord om dem, men de har altså ikke samme lysgennemtrængning som HPS (eller MH for den sags skyld).
Dertil skal det nu lige siges at man SAGTENS kan opnå meget, meget flotte resultater med CFL - jeg er blevet overrasket langt mere end én gang i det henseende hehe.
Mht. yield, tror jeg ikke i bliver skuffede, med ordentlig pasning og forplejning skal det nok kunne blive en overordentlig god pose røg :)

Jeg kan lige tilføje at jeg har aldrig brugt, det jeg kalder for, "supermarked-gødning" til cannabis.. Derfor har jeg ikke noget at sige om det umiddelbart, men jeg kan anbefale jer Plagron gødning. 1 l Grow koster en flad halvtredser og 1 l Bloom koster 60 - det er sgu ikke galt i mine ører og der er ihvertfald til (og nok oss mere end) et komplet grow.

Randomname skrev:
Husk leca i bunden af potten så de kan holde fødderne tøre.

Det har jeg faktisk rimeligt dårlige erfaringer med, det får mine planter til at smide 10 gange så meget vand som normalt. Tror du ikke du mener i toppen? Leca bruger jeg med stor succes i toppen af mine potter, det isolerer, så de holder på væsken (den fordamper ikke) og dermed kommer der også mindre chance for bugzzzz :)

- Jay

Junior medlem

Citat:
Mht. yield, tror jeg ikke i bliver skuffede, med ordentlig pasning og forplejning skal det nok kunne blive en overordentlig god pose røg

Shiiiit mand, glæder mig allerede :-)

Tak for feedback, fedt i gider dele af jeres viden.

Citat:
Igen spot-on, jeg går udfra at et kulfilter er en del af planen? En passiv indsugning er at foretrække, da der ellers er risiko for at skabe overtryk i rummet, hvilket får kulfiltret til at miste sit formål (da luft presses ud af alle sprækker af rummet.)

Skal jeg forstå det sån' at indsugningen i bunden ikke skal aktiveres men bare sidde der uden at være sluttet til strømmen? Bliver der automatisk trukket luft ind i rummet når udsugningen i toppen kører?

Dedikeret medlem

h3d3gaard skrev:
Skal jeg forstå det sån' at indsugningen i bunden ikke skal aktiveres men bare sidde der uden at være sluttet til strømmen? Bliver der automatisk trukket luft ind i rummet når udsugningen i toppen kører?

Lige præcis, eller faktisk skal der slet ikke være en blæser i indsugningen, bare et hul. En aktiv indsugning er et kæmpe projekt hvis det skal fungere ordentligt og strengt taget er det ikke nødvendigt medmindre vi snakker rum vel over 100m^3.

Problemet er at enten vil indsugningen flytte for meget luft ind i rummet så der kommer overtryk og kulfiltret ikke længere fungerer, eller også vil der blive suget for lidt luft ind og blæseren vil fungere som en modstand for udsugningen.
Det kan sagtens laves så det virker, men det kræver en pokkers masse måling, regning og vedligeholdelse.
h3d3gaard skrev:
Tak for feedback, fedt i gider dele af jeres viden.

Hvad gavner viden hvis ikke man deler den. :)

jenshansen skrev:
Det har jeg faktisk rimeligt dårlige erfaringer med [Leca i bunden af potten], det får mine planter til at smide 10 gange så meget vand som normalt. Tror du ikke du mener i toppen? Leca bruger jeg med stor succes i toppen af mine potter, det isolerer, så de holder på væsken (den fordamper ikke) og dermed kommer der også mindre chance for bugzzzz :)

Nej jeg mener skam i bunden, hvis rødder står i vand begynder de at dø (drukne) og rådne, derfor er det en god ting at skabe et mellemrum mellem bunden af potten og hvor jorden starter, ellers kan bunden af jorden blive holdt mættet med vand i flere dage. Det er selvfølgeligt kun relevant for planter med en underskål eller lignende. Jeg kan ikke tro at du har skulle vande specielt mere af den grund - men jeg kan jo selvfølgelig heller ikke påstå at det ikke skete. :)
Jeg bruger også gerne sten i toppen af potter jeg har stående i mit hjem, det holder nemlig som du skriver på fugten, så ikke der bliver så klamt indedøre - og, som du også nævner, er det et godt værn mod mange smådyr som fx. fungus gnats.

Senest rettet af Randomname 18 okt 2012 17:22, rettet i alt 2 gange.

Medlem
Brugeravatar

Det var så lidt ;)

Mht. udsugning, tænk på hvis der bliver 'suget ud udefra' (eller 'blæst ud indefra', same thing) fra toppen i siden af teltet - det vil få teltet til at "suge sig sammen", altså prøve at få luft ind fra alle sprækker (tag en blød plastikflaske, sug i den - hvad sker der?) = Dét hedder at der er et "negativt tryk".
Det kan vi udnytte på vores minimale arealer ved at droppe indsugning (som 'blæser ind udefra' el. 'suger ind udefra') og istedet bare lave et hul i bunden af skabet. Dét kalder man en "passiv indsugning". Din passive indsugning bør være fysisk dobbelt så stor som udsugning. Altså har du en 125mm udsugning i toppen, bør du minimum lave 2X125mm huller i bunden.
Håber det gør det nemmere at forstå hvad vi mener haha, jeg koger, men det giver mening i mit hoved! :D
Det er det negative tryk vi er ude efter, da det sparer os en indsugning (kroner & øre) og det sikrer os optimal ydelse fra vores kulfilter.

Jeg kan klart se fordelen ved leca i bunden, hvis de står i underskål, og såfremt man lader overskydende vand ligge i den underskål. Men står den som den er, ville jeg føle at jeg spildte værdifuld rod-plads, på lad os sige eksempelvis 5 cm leca i bunden.
Det skal siges at jeg selv blev anbefalet det, og gjorde det på 3-4 ud 9 planter i mit første grow. Og det havde jeg ikke gode resultater med. Uden leca i bunden, kunne jeg "kaste" ½ l. vand ud i potten, og hun spiste det hele. Med leca i bunden, kunne jeg dryppe 100 ml forsigtigt ud over overfladen og øjeblikke senere stod hun i en pøl. Siger ikke at det altid vil gå sådan, og det var mit første grow, bevares, men det fik i hvertfald mig til at droppe det i en aller helvedes fart :D

- Jay

Junior medlem

Så langt så godt, 5 ud af de 6 frø vi købte blev spiret :-)

Billede

Senest rettet af h3d3gaard 19 nov 2012 17:09, rettet i alt 2 gange.

Junior medlem

Kan de her bæster komme under lys i den nærmeste fremtid eller? Tænker bare på om man kan speede processen op? Synes det hele går lidt langsomt lige nu..

Billede

Senest rettet af h3d3gaard 19 nov 2012 17:08, rettet i alt 3 gange.

Medlem
Brugeravatar

Sikken et stræk de har gang i - har i lys til dem, vil jeg råde jer til at få dem under det nu i hvertfald :)

- Jay

Junior medlem

Vi har kun en vege pære pt. Det er for tidligt at få dem under den ik? Skal vi ud at investere i en speciel pære til stiklinger eller? - ikke at det er noget problem :-)

Medlem

Geografisk sted: Der hvor du ikke kan nå mig
CFL/ lystofrør eller, MH(grow/ Blå spektrum) eller *vindueskarmen(pas på træk!)* til veggi er rigligt. At De strækker sig lidt, skal de nok komme efter,vis de får noget blæs og når de bliver smækket under HPS . HPSen ville jeg ikke bruge til Veg, da det koster el og holdbærhed :P. CFL og lysrør kan sænkes meget tæt på planterne og derved god gennemlysning. Nu ved jeg ikke hvad strain i har, og hvor lang V og F tid de skal ha. Men bliver sgu nok mest glade for at ha V og F pære :D.

Medlem
Brugeravatar

Hvad i end har, er det helt fint. Sørg blot for at øge afstanden (dermed udnytter du mindre af din pæres output), så skulle der ikke være nogen ko på isen.

Ved at læse lidt nærmere kan jeg se at i har en CFL på 125W (6500K går jeg ud fra, når du siger vegge). Den ville jeg under normale omstændigheder (alm vegge) holde ganske tæt på planterne, eftersom at den næsten ingen varmeudledning har. Men i jeres tilfælde skal planterne blot have lys til at leve og opbygge deres rodnet, så de kan blive store og stærke. Jeg kan ikke give dig en præcis afstand, men start måske med 20-30 cm. afstand - er der ingen tegn på ballade, så rykker du kontinuerligt bare tættere på (vent min. ½-1 dag efter et ryk, før du rykker igen).

Ellers ser de jo fine og grønne ud - go fornøjelse med hobbyen drenge! ;)

- Jay

Junior medlem

Takker!

Junior medlem

En lille update! :-) Planterne er nu blevet plantet over i 3.5L's potter.

Billede

Billede

Senest rettet af h3d3gaard 19 nov 2012 17:02, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Dude.. lad være med at smide dine billeder ind i [IMG] commandoen.. som du kan se har dine billeder i forvejen en [IMG] commando tilknyttet.. fjern det ene, og så vil dine billeder virke..

Men flotte planter ellers..

Junior medlem

Tak tak.. :)

Junior medlem

Nu begynder det at ligne noget :-)
Billede

Junior medlem

Så er det snart 3 uger siden at lyset blev skiftet fra 18/12 til 12/12 og sån' ser de ud nu. Ser det rigtigt ud? Man kan ane at de er gået i blomst, men jeg troede faktisk at der ville være sket noget mere på godt 3 uger?? De får Terra Max og PK 13-14.

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]