Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 09:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa alle stoners og hvem i nu er ^^ .
Jeg kunne godt bruge noget hjælp.
Jeg er uber noob til sådan noget her, og har aldrig prøvet det før.
Men jeg har fulgt guiden nøje her:

http://www.dcfonline.dk/cf/

Og synes jeg har fået gode detaljer osv osv osv..
Men her kommer det..
Min tidligere plantning gav altså intet, da en bruger skrev herinde at det var industri hash / pot halløj eller hva faen det er, så de passer ligesom sig selv nu med lys og vand i nogen potteplanter..
Jeg har så imellemtiden tænkt at nu vil jeg sgu gøre det her HELT rigtig fra bunden.

I den anledning var jeg inde og bestille 5 x white widow Frø. Hvilket jeg kun har hørt godt om.

Jeg kender godt denne procedure:

Kim spire tallerken tricket -> Men hvad så efter dette? Bruger i bare almindelig muldjord / jord / kemiske ting i et par potteplanter eller?
og hvor "langt" stikker i jeres frø ned (centimenter)?
Og nu til et tillægsspørgsmål: Hvor meget vil DU mene du spare ved at lave det selv i procenter end hvis du skulle have købt alt det du har dyrket?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Du har ikke læst guiden grundig nok, ellers ville du ikke spørge omkring jord blanding.
25% Leca, 25% vermiculite og 50% jord. Hvis vermiculiten ikke er at skaffe, så brug mere jord/Leca.

Frø stikkes 0,5-1cm i jorden

Du spare en million ved selv at dyrke, hvis din plante giver et stort nok udbytte.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Junior medlem

Og du finder Leca og Vermiculite hvor?
Jem og fix?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Leca, ja. Vermiculite, nej. Men hold dig til lecaen i første omgang. Vermiculite fås hos dyrehandlere, men er ret dyrt. Faktisk tror jeg ikke jeg kender nogen growers der bruger det.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Leca, ja. Vermiculite, nej. Men hold dig til lecaen i første omgang. Vermiculite fås hos dyrehandlere, men er ret dyrt. Faktisk tror jeg ikke jeg kender nogen growers der bruger det.

Det giver ellers en dejlig let og fugtig jord, men ja det er dyrt :?

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Moderator
Brugeravatar

Det tror jeg gerne. Jeg bruger det til svampene, så jeg kender sagtens til det. Men 25 % vermiculite koster mere end resten af jordblandingen tilsammen. Jeg bruger 25% grus istedet.

Medlem

45kr for 5 liter hos.....

Det er da ok?

Moderator
Brugeravatar

Det er en væsentlig bedre pris end jeg får hos dyrehandleren.

Moderator
Brugeravatar

Jeg plejer at bruge 70% almindelig god pottemuld, og 30% perlite. Det giver en dejlig let og luftig jordblanding. Måske lidt for let til udendørsgrows, hvor høje planter godt kan have et stabilitetsproblem, udsat for hård vind. Men ellers synes jeg det fungere favorabelt.

Medlem

Geografisk sted: Min sækkestol
I den anledning var jeg inde og bestille 5 x white widow Frø. Hvilket jeg kun har hørt godt om.

For mit vedkommende findes der kun god snak om denne strain, men synes blot (da du er ny) at jeg ville oplyse dig om at nogle White whidow stinker / dufter ekstremt...

Men hvad så efter dette? Bruger i bare almindelig muldjord / jord / kemiske ting i et par potteplanter eller?

Der er kommet et par fine svar angående jorden, men det er nu mest en smags sag hvad man hver især gør. Jeg bruger eksempelvis, 50% jord, 25% Leca, 12,5% sand, 12,5% grus...

Hvor meget vil DU mene du spare ved at lave det selv i procenter end hvis du skulle have købt alt det du har dyrket?

Hmm, afhænger jo af udbyttet (som er blevet nævnt), din sædvanlige pushers pris, din pushers kvalitet osv. osv.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

45kr for 5 liter hos.....

Det er da ok?

Indtil du opdager at 100l. koster 300kr når man køber stort. Problemet med verm er at det fylder af røven til, så det er dyrt at transportere. Det er guld til svampe, men ikke nødvendig til cannabis.

On topic: Hvis det hele ikke bare skal ende i tåre, så bør du sætte dig ned og læse godt og grundigt på lektien :wink:
Du behøves ikke nødvendigvis at forspire dine frø, du kan komme dem i en lille potte med jord (bare den jord du har tænkt dig at plante i). En i hver og ca. en cm. ned. At forspire dem er faktisk kun en fordel hvis du har mange frø, eller du panisk vil følge hver eneste skridt dine planter tager. Men alt for meget nusseri har en tildens til at være destruktivt efter min erfaring og jeg har set adskillige mindste frø ved forspiring på vat eller køkkenrulle. jeg er dog klar over de fleste gør det.
Du skal regne med at det første halve år er mere udgift end indtægt og af der er mange der aldrig kommer så langt.
Derfor er det meget vigtigt at sætte sig ind i tingene inden du begynder at komme penge og tid ned i et sort hul.
Der er mange gode videoer på nettet om hvordan man dyrker og de kan være guld.
Når alt dette er sagt så er der få ting der federe end at dyrke og ryge sin egen røg :mrgreen:

Junior medlem

Ej for satan hvor er i altså bare coole :D
Mange tak for jeres svar, og er glade for alle de svar der er kommet. Tak til trylleren for linket. Jeg er totalt oppe og køre på alt det her :D
Jeg har et rum i min lejlighed (ude på landet) og den vil jeg faktisk bruge til grow lige pt. Jah. I har ret. Min ven sagde:
Køb white widow. men min ven, du skal HUSKE at det stinker - VIRKELIGT ! Så tag eventuelt en lille blæser og åbn et vindue for ellers vil du ikke kunne holde ud at være i samme lejlighed..
Glæder mig til frøene kommer. GLæder mig meget til at starte! Men imorgen vil jeg købe det der Leca eller hva faen i snakker om. Jeg har grus ude bagved, så jeg vil lave denne blanding i procenter:

25 pottemuld / 25 grus / 50 Leca .. Lyder det super ?

Junior medlem

Og lige 1 til spørgsmål til de kloge :D
:

Hvordan skal det anlægges ? Altså sådan her:

Blandet grus og potmuld og til sidst leca på toppen ?

Junior medlem

Sådan som jeg har forstået, skal leca på toppen..

Moderator
Brugeravatar

Bland det hele sammen, evt. med et lag leca på toppen, men det er ikke nødvendigt og hjælper egentligt kun til at holde jorden fugtig og til at mindske ukrudt.
Må indrømme jeg aldrig har forstået grus/småstens rolle i jordblandinger, det er et inaktivt medie der bare fylder, og pladsen ville imo. være bedre brugt til mere jord/potentiel rodplads. Kan forstå et lag i bunden af potten for at give stabilitet og bedre dræn i potter, men i selve jorden forstår jeg ikke pointen. Men jeg vil da gerne omvendes hvis der er nogen større pointe i det.

Moderator
Brugeravatar

^^ Jeg tilsætter det for at jorden skal dræne bedre. Og så tror jeg lerindholdet er godt for rødderne, men der er jeg ude på lige så udokumenteret dybt vand som dem der koger rødderne efter høst.

drace60: Du skal gå 50% jord og 25% leca, ikke omvendt. Det er de du blander og putter i potterne. Altså to spande jord, en spand leca og en spand grus, etc. som du blander. Put et ekstra lag i bunden og/eller på toppen hvis du vil.

Junior medlem

tak :)

Dedikeret medlem

Jeg beklager hvis jeg med denne kommentar tilfører mere forvirring end forløsning til tråden, men der lader altså til at være visse ting der er generelt misforstået.

Når man taler om at blande sand og ler i jord, er det fordi der er tale om muldjord (kompost). Pottemuld derimod har allerede et passende indhold af sand og ler, derfor giver det ikke rigtig mening at tilføre mere til blandingen - medmindre man har en plante med meget specifikke behov.
Derfor mener jeg det er helt spildt arbejde samt penge at begynde at blande en plantesæk/pottemuld med andet end Perlite (eller leca)

Der står også oftest bag på pakken, hvor næringsindholdet deklareres, hvor meget sand og ler der er tilsat blandingen.

Omkring brug af Vermiculite i jorden er det ikke noget jeg vil tilråde, medmindre man bruger det som en kilde til ler i en hjemmelavet jordblanding (Vermiculite binder positive ioner i jorden). Leca er billigere og vil fungerer ligeså godt som vermiculite, hvis tilført pottemuld/plantesæk. Perlite er klart at foretrække, da det har en mere porøs struktur og generelt mindre korn-størrelse end leca. Samtidig skulle Perlite eftersigende nedbrydes langsomt i svagt sur jord, hvilket (såfremt det passer) vil sige at Perlite også tilfører silikat til jorden.
Alternativt kan man også benytte trækul til denne slags jordforbedring: http://en.wikipedia.org/wiki/Biochar

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]