Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Lider du af HPPD ?
Ja 21%  21%  [ 7 ]
Nej 64%  64%  [ 21 ]
Kun midlertidigt 15%  15%  [ 5 ]
Afgivne stemmer : 33
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: beyond imagination
VIl starte ud med at fortælle hvad HPPD er til alle dem som skulle være i tvivl.
Eventuelle links. http://hppdonline.com/ http://www.psychedelia.dk/wiki/index.php/HPPD http://en.wikipedia.org/wiki/Hallucinog ... n_disorder
Hpps står for Hallucinogen persisting perception disorder, hvilket er en lidelse der går ud hvor en synsfelt, men som også kan give psykiske lidelser derfra. :hm:

Jeg har selv HPPD og har lidt af det i lige godt 1 år vil jeg tro, for mig er det gradvist blevet værre da jeg forsatte med at tage psykedeliske stoffer samt ryge hash. Jeg har selv nogle symptomer som svinger meget alt efter omgivelserne, lyset, og om jeg er påvirket (Er stoppet med alt, undtaget en sjælden gang alkohol)
Men normalt viser det sig i at alting bevæger sig en lille smule, forskellige retninger osv. Jeg har også konstant en flimmer for øjnene, dog værst når der er mørkt. Kan beskrives lidt ligesom myrekrig på fjernsynet (eller når den ikke er tunet ind på en kanal)
Og så kan det nogle gange være svært at overskue mange ting på én gang, hvis man er i supermakedet eller læser en bog.
Jeg har selv valgt at lægge mit liv om efter jeg fandt ud af at jeg havde HPPD, vil på ingen måde ha' at mine symptomer skulle blive værre end de er i forvejen. Da jeg udover det visuelle også en gang imellem har fået nogle anfald med DR (Derealization) som til forskel fra DP (Depersonalization) (som er 2 ''normale'' følger af HPPD) udskiller sig i at verden omkring mig ikke ser virkelig ud, man bliver angst for hvorfor alt lige pludselig virker som en film der sker for øjnene af en, dette kan ske hvis jeg har haft indtaget store mængder af alkohol, eksempelvis. men har kun oplevet det sjældent. :)

Nu vil jeg høre hvor mange af jer der ude som lider af det samme som mig, hvordan kan vi støtte hinanden i det og hvad er fornuftigt hvis man vil minimere sine symptomer så meget som muligt. Hvad har i af erfaringer ? :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har selv haft det, men det påvirker mig ikke rigtig mere. Det har aftaget meget, og jeg lægger måske ikke ligeså meget mærke til det. Hvis jeg er meget træt eller skæv, kan jeg godt få trails/tracers eller hvad det hedder, og hvis når jeg lukker øjnene bliver det vist i negativ i et par sekunder. (ikke så slemt som det lyder).

Det er meget forskelligt hvad folk får af visuelle forstyrrelser, og afhænger sikkert af hvilket stof der har forårsaget det. For mit vedkommende var det 2c-b overdose. De visuals jeg fik under trippet, var nogenlunde magen til den HPPD jeg havde, selvfølgelig ikke nær så kraftigt - og kunne også psyches op, jo mere jeg fokuserede på det. Jeg havde det somom at alt hakkede/laggede rundt, specielt når jeg stirrede på noget i længere tid. Dog intet med farver osv, som i et 2c-b trip. Og så selvfølgelig førnævnte trails og negative, når der var hurtigt skift fra lys/mørke.

Min første reaktion på det var, at jeg blev meget bange/ked af det, fordi jeg troede det var noget der aldrig ville forsvinde og påvirke mig resten af mit liv, og jeg tror at det var netop denne indstilling til det, der fastholdte mig i HPPD'en. Så snart jeg lærte at acceptere det og være mere eller mindre ligeglad, 'forsvandt' det også af sig selv (det kan stadigvæk komme frem, hvis jeg tager meget knark, sover lidt etc.). Jo mere det skræmmer én, desto mere påvirker det en dagligt, og så vil du også lægge mærke til det hele tiden. Det er i hvertfald mine erfaringer med det.
Jeg stoppede dog ikke med at ryge fede, selvom det påvirkede HPPD'en negativt.
Flimmeren kan jeg også genkende. Når vi eksempelvis sidder nogle gutter og kigger på en clean nattehimmel, har jeg langt sværere ved at se stjernerne osv, fordi det flimrer over det hele med små irriterende prikker. Sådan har det været lige siden, og det er mere eller mindre konstant (når det er mørkt).

Hvis man for alt i verden vil minimere symptomerne, skal man køre straight edge stilen, og ikke indtage noget som helst der påvirker hjernen. Nogle mennesker undgår fx. også koffein, fordi det åbenbart skulle have betydning (tror dog ikke det er noget man skal tage alt for højtideligt)

Jeg kan huske jeg oprettede en bruger på et internationalt HPPD-board, hvor folk hjalp hinanden gennem problemerne. Men jeg har desværre ikke gemt siden, måske kan jeg grave den frem igen somehow hvis du ønsker det. Folk derinde har meget forskellige symptomer på HPPD, nogle langt kraftigere end andre. Nogle har lige fået det, mens andre har haft det størstedelen af deres liv. Men det at man er fælles om at have 'sygdommen', kan i sig selv være en lettelse, da man ofte som HPPD-ramt kan føle sig meget alene, og ved siden af andres virkelighed.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Orv, kan se selv har smidt links til HPPD-forum, så disregard det sidste. Tror måske det var samme side

Junior medlem

Jeg har selv HPPD, og fik det faktisk i en tidlig alder, da man var så ung og dum at eksperimentere lidt for meget med diverse inhalants. Kan huske at det først slog mig en nat jeg var udenfor, efter at have delt en bøtte' med nogle kammerater. Jeg lagde mærke til, at alting blinkede helt underligt, selv efter jeg kom ned, men jeg kunne ikke sætte finger på hvad det var. Jeg tog det utroligt let, og gav faktisk ikke meget opmærksomhed til effekterne, da jeg tog det som en bivirkning der nok var naturlig.

Når jeg nu husker tilbage, så vil jeg mene at jeg har haft det lige siden, dog i mindre grad som tiden gik - uden på daværende tidspunkt at være opmærksom på det overhovedet. Det var først da jeg prøvede svampe for første gang sidste år, at jeg dagene efter virkeligt kunne se en forandring, og kunne genkende flimmeret, som var blevet mere intenst. Som beskrevet af Shambhala over mig, så er det især i mørke, og netop med stjernehimmel at det bliver ekstra tydeligt, og det får mere opmærksomhed fordi det direkte går ind og forstyrrer mit syn, hvilket det egentligt ikke gør om dagen.

Jeg var også, ligesom mange andre, rigtig angst og ked af dette, men lærte med tiden at acceptere det. Jeg har før kæmpet med derealization/depersonalization, som gik over ved mig udelukkende ved at flytte focus, og ikke fange mig selv i en ond cirkel - Bare ignorere det så godt som muligt - Med god success.

Jeg har stadigt begge dele, men har lært at det bliver påvirket meget af hvor "hård" jeg er mod kroppen og psyken. Jeg havde tilfældigvis et fantastisk svampetrip dagen inden jeg skriver dette, og kan idag sagtens mærke hvordan trails og mit HPPD/Visual-snow er betydeligt mere intenst end normalt.

Er stadigt ekstremt nysgerrig på hvordan dette kan behandles, eller fjernes helt- og som andre har nævnt før, så bliver det helt sikkert en smule bedre af at man holder sig fra det psykoaktive, samt får sin søvn og god nærring - Selvom det stadigt vil være let at få øje på mod ensfarvede baggrunde/i mørke.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]