Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 13:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Vil man kunne få en dom for at indføre små mængder GBL? som hvis man køber det over nettet f.eks >500 ml? Jeg fandt et par avisartikler fra 2010 hvori skribenten påstod det var helt legalt at anskaffe sig. Jeg har her på forummet i diverse tråde set at det bliver regnet for ulovligt... Er der nogen der kender en der har fået en dom eller er sluppet med en påtale for at indføre små mængder? Vil gerne have fat i det men ikke for enhver pris. Alle de steder jeg har set på nettet kræver at man bruger visa til betaling så den er nok lidt svær at bortforklare hvis den bliver snuppet i tolden.

mvh. Slidt

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Er selv i tvivl om denne.

Du kan evt. hvis du har en ven, få ham til at ligge ud på sit kort og så bestille den hjem til din adresse. Så har du ingen mystiske kontoudskrifter hvis den bliver snuppet.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg er også i tvivl, da GBL(gamma butyrolactone) ikke står på listen: https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=137169

Men jeg vil mene, siden den ikke står på listen, at det er "lovligt". I hvert fald bliver det utroligt svært at argumentere for en straf for indførsel - især hvis man påstår det er til at rense fælge eller grafitti med ;)
Desuden kan man ALTID nægte at have bestilt det, det er politiets bevisbyrde og de har ikke adgang til dine kontooplysninger i sådanne sager, medmindre du giver dem tilladelse.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
GBL er en cyklisk ester af GHB og derved ulovlig. Jeg har læst det i en tråd på psychedelia, hvor der er en moderator der kommer med den påstand. Om det er fakta, ved jeg ikke men prøv at lave en google søgning på "gbl ulovligt".

Junior medlem

Tak for svarerne buds. Ingen der har erfaringer med at få taget noget i tolden?

Junior medlem

Ok fandt det her efterskrift på narkolisterne (godt nok fra 2009) checker lige en opdateret liste efter. Men her står følgende:

*GBL / Gammabutyrolacton er ikke på narkotikalisten med eget særskilt nummer. Det er omfattet af lov om euforiserende stoffer, idet det er et simpelt derivate af GHB, som er opført på narkotikalisten. Simpelt derivat vil sige, at den kemiske sammensætning er næsten identisk med GHB. Simple derivater af stoffer opført på narkotikalisten er derfor altid omfattet af lov om euforiserende stoffer. Det er de retskemiske institutter og Lægemiddelstyrelsen, der afgør om et stof er et simpelt derivat af andre stoffer.
Problemet med GBL er imidlertid, at det i bred udstrækning bruges i industrien til mange legale formål og at der ikke kræves tilladelse til import, eksport eller besiddelse af GBL. Det kan således frit købes via kemikalievirksomheder eller via Internettet, hvor det udbydes som blandt andet fælgrens eller til fjernelse af lim og graffiti. Det er derfor nødvendigt at kunne sandsynliggøre, at besiddelse eller køb af GBL er med henblik på misbrug.

Ud fra det her virker det umiddelbart som om de ikke kan dømme en for at indføre lidt GBL til at rense fælge med.

Junior medlem

Hmm måske var det den nyste opdatering af listen alligevel.

Insane psychedelia user!

Dte ville være rart med en kilde @Slidt. ? :)

Junior medlem

Her: http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/2D312 ... 060509.pdf

side 6 - men det tilskrift synes ikke at eksistere på retsinformations siden /shurg

Junior medlem

Den her artikel fra metro express hvor en tolder fra smuglerigruppen i skat (2010) citeres for at det som udgangspunkt er lovligt at bestille i mindre mængder.
http://www.metroxpress.dk/nyheder/voldt ... 9_5900-83/

Senest rettet af Slidt 20 sep 2012 10:13, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

"»Fordi det som udgangspunkt er lovligt, er det små mængder, vi beslaglægger. Men vi har nogle sager, hvor privatpersoner har bestilt større mængder, og hvor vi har sat spørgsmålstegn ved, om man som en almindelig forbruger har brug for 5-10 liter GBL,« siger Axel Grønkjær, der er tolder i Smuglerigruppen i Skat."

http://www.metroxpress.dk/nyheder/voldt ... 9_5900-83/

Synes der er lidt forvirring over dette emne, det ikke helt nemt og finde det rigtige svar, men når man læser det der. Så bør man jo nemt kunne bestille en lille flaske med forstøver til sine fælge uden der sker noget.

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Husk på, at den artikel også er et par år gammel.

Men, hvis det er lovligt, burde mængden af det indførte vel ikke gøre en forskel?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Jeg tror som sådan heller ikke at mængden har noget at sige, men det skaber naturligvis nogle spørgsmål hvis 5-10 liter GBL bliver snuppet i tolden, som er sendt til en privatperson.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Er der nogen der har prøvet at få beslaglagt deres GBL i tolden? Vil rigtig gerne vide hvad konsekvenserne kan være.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

viewtopic.php?f=73&t=31369 Det er så ved 5 liter

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Fyn
Ja, det er jo forholdvis meget. Jeg tænker mere på små mænger, som en halv eller hel liter.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]