Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej.
Jeg skriver til jer herinde pga i de seneste 2 år har jeg været virkelig påvirket af mit misbrug. Det tror jeg I hvert fald.
Det hele startede dengang jeg gik på efterskole, hvor mig og en kammerat begyndte at eksperimentere med Amfetamin/Ecstasy/Kokain, hovedsageligt pulveret..
Efter ca 6måneder med en indtagelse af amf/coke fik jeg en noget så afskrækkende oplevelse med det. Det var en aften på en bar, hvor vi havde fået en del til pulver, og jeg havde vel ikke sovet i 2 dage, og så røg vi en pind, og smask! så hamrede mit hjerte derud som aldrig før oplevet, jeg blev ekstrem angst den dag, og tog hjem med min kammerat.
Jeg havde fået en form for angst, i hvert fald i en periode, hvori jeg altid gik rundt med en finger på struben, for at forsikre mig selv i mit hjerte var okay. Jeg kunne aldrig være alene, bare en gåtur over til bageren, hvilket var små 200m føltes som en uendelig etape, som ikke kunne gennemføres uden brug af telefonopkald, til min daværende bedste ven, hvilket også er ham der bliver nævnt ovenover.
Jeg droppede mere eller mindre alt det sociale jeg havde med de mennesker i 1 år og lidt mere til, og det hjalp 100%. Jeg vil næsten sige at de tanker jeg havde dengang er forsvundet. Jeg tænker i hvert fald slet ikke på at dø, eller hvis bare en lille mærkelig ting føltes forkert i kroppen, kunne jeg overbevise mig selv om det var pga. stoffer.

Det skal lige siges, jeg er en person som altid har tænkt meget, og jeg tror måske det er flaskehalsen på mit problem.

Anyways, mit problem er så bare at jeg har ca røget fed i 2.5-3.5 år, jeg er nu 23. Og efter ca et halvt-et helt års daglig indtagelse, begyndte jeg lige pludselig at svede under armene. Jeg havde aldrig rigtig været dne svedende type.. Så selvfølgelig syntes jeg der var pænt mærkeligt.. Men tænkte egentlig ikke videre over det, men forsatte misbruget. I de næste 2 år befandt mig jeg sammen med forkerte mennesker, som i forkerte sammenhæng. Folk jeg ikke følte mig tilpas med, men fordi vi delte vores røg sammen, var det det eneste der drev mig.. Efterhånden blev mit problem værre, og en dag jeg sad og røg med en af de drenge, begyndte jeg at svede og det citrede, præcis ligesom en couchlock, men problemet var bare, at det forsatte hver eneste gang jeg røg. No matter what.
Fra den dag, tog det ellers fart.. I løbet af det næste år, røg jeg ind og ud af uddannelser, og quittede mere eller mindre alt, hvad jeg var i nærheden af.. Nu er jeg så endelig kommet på rette køl igen, men mit problem er at det med at svede, har udviklet til en eller anden form for socialangst/lavt selvværd, hvor jeg generelt sveder i hovedet blandt mennesker, og følr mig på en eller anden måde under press i sådanne situationer, selvom jeg faktisk ikke syns jeg er presset. Min logiske sans, fortæller mig hver eneste gang, at det er fuldstændig latterligt, men på trods af det, er mit problem ikke blevet bedre.. Jeg er blevet en mere indelukket person, selvom jeg har den største trang til at møde nye mennesker. Før i tiden, var jeg ekstremt ekstrovert, elskede at møde nye mennesker..
jeg har ingen diagnose, og har ikke søgt en, fordi jeg mener det er overdrevet, og at jeg selv kom på rette køl første gang noget psykisk ramte mig.
Mit spørgsmål er så.. Er der nogen der har hørt om lignende situationer, eller kender folk som har haft lign. symptomer? som evt. kunne fortælle hvad de har gjort, fordi der er sgu ingen der er tjent med at havde sådan.
By the way, jeg er fra dags dato stoppet md at ryge fed. De andre stoffer, er længe siden..
Tak fordi du gider at læse dette. Alt information, ideer, kritik er varmt velkomne.

Tray-

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej
Jeg har ikke så meget tid, så det bliver et hurtigt indlæg.
Det lyder som om du er kommet ud på lidt af en deroute de sidste år.Nu lyder det som om du er ved at komme på rette spor igen, tillykke med det :) Jeg havde også en periode hvor jeg svedte meget :) Når jeg blev genert eller generelt følte mig i rampelyset og var sammen med eller skulle snakke med mennesker jeg ikke kendte. Det er gået væk i dag. Det hat været en længere proces at komme til hvor jeg er i dag. Jeg har aldrig været specielt udadvendt og det tager lang tid for mig at lære nye mennesker at kende, men det har jeg det egentlig helt fint med, for sådan er jeg bare.
Det der virkede for mig var generelt at tage tyren ved hornene, og tvinge mig selv til at være social. Det lyder lidt som om du har isoleret dig de sidste år, mon ikke det har noget med det at gøre? Når man ikke er social i lang tid, tror jeg man glemmer hvordan man gør. Jeg har ikke nogen gylden løsning men det virkede for mig at acceptere min situation: Det er OK at svede og være genert, det er alle mennesker og det er en normal reaktion at svede.
Det er super godt du er stoppet med at ryge hash, det skal du holde fast i. Hash er et ret asocialt stof for mig, der tit gør mig mere indadvendt, specielt hvis andre aspekter af mit liv ikke fungerer optimalt.

Medlem
Brugeravatar

hej
jeg tror også det er angst og at det kan overvindes ved at du gentager at sætte dig selv, i en situation hvor der er mange mennesker og du begynder at svede.
hvis du vil gøre noget ved dit svedei her og nu, kan du overveje at få en botox behandling mod sved. det ville gøre noget ved dit problem her og nu.

har du tænkt over at dine svedproblemer måske også kan være en form for psykiske abstinenser fra hashen, du er først lige stoppet skriver du og der går jo noget tid inden det er ude af kroppen,og din krop og psyke skal finde balancen igen uden hash, og det kan godt tage noget tid, så måske bør du væbne dig lidt med tålmodighed, selvom det er svært, dit svedproblem stammer måske fra hashen som du først nu er stoppet med, og dit svederi sætter en stopper for dig socialt, det er en ond cirkel der kører i ring, det første skridt har du allerede taget, nemlig at stoppe med hash, det næste skridt er at konfrontere din sociale angst.

ps. jeg synes heller ikke du behøver haste hen til lægen for at få en diagnose, før i tiden kunne du selv få bugt med din angst, det kan ´være at du igen selv kan få bugt den, men hvis du oplever at det blir værre, trods ihærdige forsøg på at ændre din angsttilstand, så synes jeg at du må opsøge din læge for at få en udredning, det kan også være at din tidligere angst og din angst nu, og din tildens til at tænke meget, samt tidligere misbrug, gemmer over en anden psykisk sygdom, som du ikke selv er klar over, derfor bør du søge hjælp hvis det forstætter.

Medlem
Brugeravatar

Hold fast i dit rygestop og køb en deodorant :P Jeg tror resten nok skal blive bedre med tiden idet du nu helt har droppet hashen også.

Junior medlem

Tak for svarene. Jeg er også rimelig overbevist om at det enten er fordi jeg har glemt hvordan det er at være social uden en skævert, eller at det er psykiske absitnenser. Har aldrig været holdt med weed i mere end 20 dage maks, og det kan man jo sige, det får man ike så meget ud af.. Men tak for svarene =)

Junior medlem

F.eks. havde jeg svedeture i løbet af en dag for en uge siden, jeg røg en pind, og det gik egentlig i sig selv, plus alle de tanker om det.. Så you may be right *s*

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]