Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg er ny grower der skal til at starte helt fra bunden.
Jeg bor i egen 1vær lejlighed, og får jævnligt besøg af folk der af gode grunde ikke skal vide jeg gror :)

jeg har valgt et skab med en højde på 75cm brede 40cm og dybde 35cm, der bliver sat lås i.
(der uheldigvis står i midten af min lejlighed)

jord har jeg skaffet en blanding af pottemuld 50% lecasten 25% og vil så overveje om jeg skal blande 25% sand i, ved bare ikke om det vil have en effekt?

Jeg har læst dcfo-guide igennem nogle gange og der er nogle ting jeg ikke er sikker på..

lugt + ventilation, hvordan kan jeg undgå lugt gennem hele processen så billigt som muligt selvf:)?
da jeg ikke har så forfærdelig mange penge at starte op med..

Lys havde jeg tænkt på at skaffe en E40fatning, og købe clf-sparepære 200 watt. en til vækst periode, og en til blomstrings periode, og så male skabet hvidt.
ved planterne ikke må få for meget varme, så håber ikke 200 wat når vi taler om sparepære udvikler så meget varme.. ellers kan man vel suplere med nogle pc blæsere indbygget i skabet :)?

Frø havde jeg egentlig kun tænkt at det skulle lugte så lidt som muligt, så hvad er bedst der?

hvis mit "setup" ikke er godt nok vil jeg gerne vide hvad jeg kan gør bedre :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Du har et problem med højten af dit skab, men det er du jo nok klar over. Jeg har svært ved at se jordpotter meget under 20 cm. og så har du kun 50 cm at arbejde med. Så nogle små stiklinger eller autoflowers i noget SOG tingy, er måske vejen frem.
Da skabet ikke er særligt stort kunne du måske overveje 100w SP eller 2 mindre SP?
Men held og lykke!

Medlem

Sæt evt noget stift folie op. Det har en væsentlig højere albedo end den hvide farve.

Junior medlem

Du vil kun få brug for udsugning, når dine planter går i blomst.
Det er der de lugter! Så du får brug for et carbon-filter med tilhørende ventilator også en slange ud.
Al lugten i skabet vil igennem filteret så ryge ud af skabet med slangen, og så vil du undgå den dejlige lugt. Løsningen koster dog en smule... Men du får brug for det, så du kan undgå lugten.

Det er ikke til at sige mht varmen hvordan og hvorledes - så umiddelbart skulle et par blæsere kunne gøre det inde i skabet (når man tænker på din type pære), og de er jo ret billige.
Men generelt kan det være svært mht varmen når det er et lukket system. Så du må egentlig bare vente til du har sat det op, også se hvor varmt der er.

Medlem

Geografisk sted: helt ude i hampen
ville det ikke være en ide at gro udenfor hvis du kan finde et spot. det ville da være nemmere og billigere. du skal dog vente til næste sæson desværre

Junior medlem

jo havde overvejet det, men jeg har besluttet mig for at give mig i kast med indendørs dyrkning :)

Moderator
Brugeravatar

Man kan få arbejdslamper på 36-55W med PLQ pærer i, som er ganske velegnet til dit areal, uden at fylde meget i højden. Køb én af dem med varmesikring indbygget hvis det er, og undlad og bruge den på over 12/12 timers lysinterval. Ellers vil jeg sige at fylde toppen ud med så mange +30W CFL pærer som muligt. Jeg vil give de andre ret i at det kan blive problematisk med aktivt kultilfter, men måske kan det arrangeres så kulfilteret er udenfor skabet? - f.eks. i et andet skab eller beholder.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]