<BLOCKQUOTE><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">quote
Citat:
Nej det er common sense at hvis du fremviser sådanne ændrede bevidsthedstilstande i tv så er der er altid en populistisk politiker der skal køre en gang selvpromation på det!
Ja, det er rigtigt. Pragmatikeren vil så sige at det er det klogeste at bøje hovedet og rette sig ind efter de herskende politiske strømninger, som bestemt ikke tilgodeser stof-brugerne, og så håbe på at systemet ikke undertrykker os alt for meget (som f.eks. med et Salvie-forbud).
Idealisten vil sige at det vigtigste er at sikre sine rettigheder i samfundet, og vil kæmpe for sine rettigheder - også selv om det koster ham noget (f.eks. den legale adgang til Salvie). Hvis man indretter sin "common-sense" efter så vidt muligt at undgå at komme i konflikt med populistiske politikere, så giver man jo disse politikere en urimeligt stor magt, og fratager sig selv retten til at bestemme over sit eget liv.
Citat:
Derfor skal sådanne personer tage deres handlingers konsekvenser til overvejelse inden de medvirkere i sådanne tv shows..Hvis de ikke kan det - burde de nok holde sig fra planternes krafter.
Jeg er enig i at man må overveje om konsekvenserne (forbuddet) kan opvejes af at man ikke har ladet sin ytringsfrihed underkue. Men hvad det lige har med planternes kraft at gøre kan jeg ikke helt se. Mener du at Salviens kraft har svækket de pågældendes dømmekraft, så de ikke har kunnet se at det var forkert at medvirke ? De var vel ikke konstant påvirkede af planten i den periode hvor de traf beslutningen...
Citat:
Det har intet med civil ulydighed i en formynderstat at gøre
Nej, det var et forkert udtryk jeg valgte der. Civil ulydighed forudsætter jo at det er ulovligt, det man foretager sig, og det var Salvie jo ikke på det tidspunkt. Men at det var en måde at bruge sin ytringsfrihed på trods af formynderstaten, kan man vel stadig godt sige, eftersom staten ikke er interesseret i at man udvider sin bevidsthed (eller bruger den overhovedet).
Citat:
det handler om at gennemskue sine handligers konsekvens - hvorvidt disse konsekvenser så opfattes som retfærdige er en anden snak.
Nej, jeg kan ikke se hvordan det kan blive en anden snak. Det er vel helt essentielt om man opfatter sig som retfærdigt eller uretfærdigt behandlet. Hvis det ikke længere interesserer en om man bliver behandlet urimeligt, så har staten da virkelig fået overtaget.
Jeg er ikke afklaret om hvorvidt den pragmatiske eller den idealistiske model er vejen frem. Jeg tror på en kombination. Men jeg kan ikke se at diskussionen kan blive ligegyldig ihvertfald. Jeg er tilbøjelig til at give dig ret i at det er klogest at holde lav profil omkring de få substanser, der stadig er legale. Men det er ikke en holdning jeg er specielt stolt over. Jeg synes det er uværdigt at man må skjule nogle handlinger, som man mener man er i sin gode ret til at foretage sig. Men jeg vil jo samtidig gerne have adgang til stofferne. For at råde bod på ydmygelsen ved at skjule sine handlinger må man så kæmpe de politiske kampe et andet sted - på de illegale substanser, hvor der er rig mulighed for at udvise civil ulydighed.