Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skoven
Hej Psy..

Jeg er en knægt på 18 år som har røget hash i knap 2 år, det sidste ½ år har jeg røget det ca. hver dag, dog er jeg stoppet nu pga. min angst for at få en psykisk sygdom. Jeg ved ikke hvorfor jeg har angst for at få det, da jeg ikke rigtig har nogle symptomer for skizofreni, kun angst.
Det hele startede da jeg var på ferie i Tyrkiet med min familie. Min bror og jeg besluttede os for at tage i byen den ene aften, hvor vi blev godt fulde. Her havde jeg ikke røget i lidt over en uge. Dagen efter begyndte jeg at få det mærkeligt og jeg begyndte at mærke en angst for at jeg havde fået en hashpsykose og jeg var hele tiden bange for at jeg så og hørte syner, hvilket jeg egentlig godt vidste bare var indbildning. Da jeg kom hjem til Danmark igen, besluttede jeg mig for at gå til lægen med det og jeg fik at vide at det var normalt at have det sådan når man drak alkohol, efter man var stoppet med at ryge hash. Ugerne efter har jeg stadig meget angst for at jeg er blevet ramt af en psykisk sygdom og det er kun blevet værre af at jeg har læst om skizofreni, selvom jeg kun kan nikke genkendende til en af symptomerne til sygdommen. Nemlig angsten.
Da jeg var midt i mit hashmisbrug var jeg også meget nervøs for at folk synes om mig og jeg var bange for at folk bagtalte mig når jeg ikke var der. Den angst er dog forsvundet helt, men er blevet erstattet af angsten for at blive psykisk syg.
Socialt klarer jeg mig også meget bedre end da jeg røg hash. jeg har altid haft mange venner og bekendte, men efter jeg er stoppet, så har jeg meget lettere ved at lære nye folk at kende og tænker ikke rigtig på hvad de synes om mig.
Det skal lige siges at denne angst kommer for det meste når jeg er selv.

Er der nogle herinde der har oplevet nogenlunde det samme? Jeg synes det er meget mærkeligt. Er det normalt at få angst efter man har stoppet med at ryge hash? Kan ikke rigtig finde noget om angst efter et hashmisbrug på noget.

Hilsen Martin :)

- Sebastian Mullaert

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det kommer af at tænke for meget, hvilket ofte sker her i teenageårene, og når man ryger hash. Du har sikkert ikke skitzofreni, så afvis alle tanker, der dukker op om det. Af og til opfører man sig sgu bare lidt mærkeligt.
"Det skal lige siges at denne angst kommer for det meste når jeg er selv."
Jeg begynder også at tænke dårlige tanker om mig selv, når jeg er alene. Det handler virkelig bare om at ignorere dem, og så ellers have det så sjovt man kan hele tiden.
Det med at kunne nikke genkendende til onlinebeskrivelser af skitzofreni er meget velkendt. I følge de skemaer, er jeg stærkt plaget af adhd, bipolare lidelser, skitzofreni og engang imellem kræft :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Du virker til at forstå hvad der er normalt og unormalt, godt og ikke godt etc. Du skal holde fast i det normale eller det rigtige om du vil (det normale/rigtige for dig). Jeg gir Mr. Convict^^ ret i det med tankespind når man ryger alene, især i teenageårene. Det kan hjælpe at arbejde med angsten og ikke fortrænge den. Det er en meget menneskelig følelse, som ikke kan fortrænges, men hvis du prøver kan det fucke dig op... Håber du forstår - er lidt gone lige nu...

/Dega

Medlem
Brugeravatar

Angst for at blive sindssyg er en af de mest normale former for angst. Schizofreni og psykose er noget helt andet. Ofte vil du ikke vide at du har det, fordi psykose netop er defineret ved at der er brud med realitetssansen. Angst er meget normalt, og den eneste måde at komme det til livs er at nægte at hidse dig op over det. Når du får en ængstelig tanke, så skal du ikke spilde tid på at prøve på at finde ud af om den nu måske er sand, og undersøge den på alle leder og kanter.

Udover at man begynder at hidse sig selv mere og mere op hvis man giver sig til at tænke over om det nu er sandt (fordi man kan finde på 1000 forskellige ting der tyder lidt på det måske er, selvom man egentlig godt ved det er bullshit), så tror jeg også det har den anden negative effekt, at man lærer hjernen at komme mere ind i de tankemønstre. Man bekræfter den ved at bruge så meget energi på det. Og så vil der gå kortere tid før du får den næste ængstelige tanke, og du vil være mere likely til automatisk at give dig til at bekymre dig om den. Du skal lære at reagere anderledes.

Som jeg forstår det vil man ved schizofreni/psykose ikke selv være den der opdager man er syg, og ofte vil det endda være svært at overbevise en. Ens tankegang er usammenhængende. Et eksempel på noget der IKKE er psykotisk: at føle ens kælderfyr er ubehageligt, fordi det er stort / det larmer / whatever, og man føler det er ubehageligt at være i nærheden af det, måske er man bange for at man tænker sådan om det, og tror det måske er et tegn på man har psykose, men inderst inde ved man godt at det blot er et kælderfyr. Et eksempel på noget der ER psykotisk: at tro dit kælderfyr rent faktisk er ondt. Du tror inderst inde at kælderfyret rent faktisk vil dig noget ondt. Du sætter altså ikke spørgsmålstegn ved om du er psykotisk, du føler det er virkeligheden, ligesom du heller ikke tror du er psykotisk hvis du ser en hund der står og gøer af dig, og føler at den måske vil dig noget ondt - her vil du også bare tænke det er virkeligheden. Ikke at psykoser nødvendigvis er negative/angstprægede, men det er de ofte efter min opfattelse.

Et andet eksempel. Det er ANGST hvis man går en tur om natten, og hele tiden bliver nødt til at kigge sig over skulderen, fordi man hele tiden kan forestille sig at der kommer et eller andet efter en. Du ved godt det nok ikke er sådan, men du kan alligevel forestille dig det så tydeligt at det er ubehageligt, og måske er nødt til at løbe hjem. Det er PSYKOSE, hvis du er overbevist om at et eller andet er efter dig. Du vil slet ikke overveje om det er virkelighed eller ej, det er du sikker på det er.

Jeg håber du fanger min pointe :-) Jeg har ikke den største viden om området, så hvis jeg ikke har ret må i andre jo rette mig. En anden fyr skrev i en anden tråd: Neurotikeren (dvs. en fyr med en masse angst problemer) bygger luftkasteller, psykotikeren flytter ind i dem. Dvs. neurotikeren får bildt sig selv en masse pis ind, som han inderst inde ikke selv køber, men for psykotikeren vil det være virkeligheden! Det giver heller ikke mening at spilde din tid med at bekymre sig om det. Hvis du rent faktisk blev psykotisk eller schizofren er der ikke så meget du kan gøre ved det, og dine venner skulle sgu nok fortælle dig hvis filmen er knækket. Så slap af :)

En sidste ting jeg vil sige er, det kan måske føles som om at skridtet fra neurotiker til psykotiker ikke er så stort. At det føles skrøbeligt. Men hjernen er altså ret robust, og der er langt fra at kunne forestille sig en masse skrækkelige scenaria og frygte at de sker, og så til at hjernen rent faktisk ikke kan skelne imellem virkelighed og fantasi.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Hvis man er bange for at have fået en psykose, så har man med al sandsynlighed ikke fået en psykose :)

Junior medlem

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
WTF det der er en ret god beskrivelse af hvad jeg lige har prøvet at sige den post jeg selv har lovet :) og de råd der følger lyder fornuftige. Jeg inviterer alle fra den her tråd til at læse mit emne hvis i har lyst, her viewtopic.php?f=18&t=41860
Og så vil jeg lige tænke noget mere over det :)

Men jeg kan se du ikke har skrevet siden februar, så jeg håber du er kommet over din angst, jeg er selv medikeret med Lyrica mod angst, så jeg kender lidt til det :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]