Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 15:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Hej alle sammen.

Jeg sidder med et forvirret sind og har brug for at komme af med nogle tanker + spørge lidt til råds.

Vil lige sige at jeg har kørt på lidt tom mave i dag, + en masse kaffe, nogle pils og et par skunk joints.

Sidder med forvirrede tanker. Ved ikke lige hvad der vil være relevant men... Har før haft det underligt efter at have drukket øl og røget skunk, men syntes det er helt underligt nu, i kombination med en underlig uge, uden nogen form for aktivitet og deprimerende tankegang. Ikke sådan jeg har ville sætte en stopper for det hele og gøre noget dumt, men bare følt mig meget forvirret.

Jeg kan ikke finde hoved eller hale i noget som helst og føler tit jeg bliver suget ind i et andet tankemønster, som giver mig en følelse af at alt jeg tror er virkeligt og tingene er som man tror de er, er ændret og alt bare er en illusion, eller noget man prøver at få det til at være. Det er ret svært at beskrive, men kan sammenligne det lidt med et mildere svampetrip, hvor man ved hvad alle ting er, men oplever det på en helt anden måde, eller ser det som en "anden virkelighed".

Det meste af dagen har jeg haft lyst til at bryde i tåre og fortælle mine brødre om det, da vi har været sammen, men ved ikke hvad der gør mig ked af det. Jeg ved ikke lige hvad der sker og jeg bryder mig ikke om det. Har altid vidst hvad der sker med mig, hvis mit humør ændres, men lige nu er jeg fuldstændig i vildrede og føler mig skør i hovedet.

Kan kun trøste mig med et ordsprog jeg tit har læst herinde "Hvis du føler dig skør/psykotisk, så er du det ikke". Prøver at holde mig i den tro at den er god nok, men. Ved sku ikke... Føler mig ikke som "mig"... Det er desuden nogle timer siden jeg sidst fik en øl og lidt af en pind, så tror ikke det har en sammenhæng da jeg har haft det underligt hele dagen, med begyndelse i starten af ugen.

Jeg kunne godt tænke mig at snakke med nogen som har noget erfarring med den her slags tankegang, følelser, evt. personer der rent faktisk har en slags psykose eller hvad man kan sige, som gerne vil dele erfarring og fortælle om hvordan det egentlig er.
Bor i Horsens og kunne godt tænke mig at høre om i kender til grupper, samlesteder eller andet i området jeg kunne prøve?

Det blev sku lidt længere end planlagt, men fik det ud jeg gerne ville. Siger tak på forhånd til enhver viden i måtte ligge inde med.

Mvh.

Medlem

Der er sgu intet psykotisk ved at have perioder af sit liv, hvor man er deprimeret og har en uvirkeligheds følelse - især ikke når man ryger hash og tager stoffer.
Jeg har selv haft den følelser op og ned i godt et halvandet år nu, og det er sgu meget menneskeligt - det håber jeg da, for ellers er jeg da ret langt ude at skide.
Jeg synes dog at ordsproget "Hvis du føler dig skør/psykotisk, så er du det ikke" er en smule langt ude. Jeg kender efterhånden en del mennesker med psykoser, og de var da godt klar over, at da det gik galt i deres hoveder. Jeg holder mere til ordsproget "hvis du har fået en psykose, så er du ikke i tvivl". Men hvis du stadig kan ryge uden at du bliver helt fucked, så er det vist et ret godt tegn på, at der ikke er noget dér.
Men den følelse du har, er et ret tydeligt tegn på, at din psyke har brug for at holde en pause med hashen. Og det er muligvis dét, der er grunden til hele din tilstand.
Hvis du holder en pause og følelsen bliver ved, så er det måske et tegn på en depression eller noget andet, men det tvivler jeg en del på, da det som sagt - er ekstremt normalt at have den følelse i korte perioder (og længere).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Jeg holder mere til ordsproget "hvis du har fået en psykose, så er du ikke i tvivl".

Jeg ved ikke nok om emnet eller psykotiske mennesker til at affeje hvad du siger, men jeg er da overbevist om at psykotiske mennesker oftest ikke selv er klar over at deres virkelighedsopfattelse er anderledes end andres.
Mange herinde kender mennesker der er eller har været psykotiske, og det er bestemt ikke allesammen der selv er klar over det. Hvis du læser tråden 'Jeg er en meget syg fugl' herinde, så vil du se et eksempel på en tråd skrevet i psykotisk tilstand. Jeg kan ikke huske hvad han skriver i hele tråden, men så vidt jeg husker er der i starten intet der tyder på at han selv kan se den er gal. Tråden er meget rodet, usammenhængende og det er svært at gennemskue en mening.
Min far har haft mange nattevagter på en psykiatrisk afdeling, og der var det heller ikke alle de psykotiske patienter der var klar over at de havde vævefejl i kysen. Hvis der overhovedet var nogen der selv vidste det, men det skal jeg ikke kunne sige.

Så det med at man ikke selv er i tvivl hvis man er psykotisk, det tror jeg ganske enkelt ikke på. Ihvertfald ikke at det gælder for alle.

Migdenseje skrev:
Jeg synes dog at ordsproget "Hvis du føler dig skør/psykotisk, så er du det ikke" er en smule langt ude. Jeg kender efterhånden en del mennesker med psykoser, og de var da godt klar over, at da det gik galt i deres hoveder.

Mener du ikke at de var klar over det, da de kom ud på den anden side, efter at have været psykotiske i en periode? Hvis de altså var det.
Du skal tænke på at realitetssansen er ændret når man står i det og det er altså et ret voldsomt fænomen i den her sammenhæng, så hvis man er dybt psykotisk, hvordan skulle man så selv vide at den er gal når man står i det?
Var de mennesker du kender blevet diagnosticeret med en psykose, eller var det bare noget de gik ud fra fordi de var blevet mærkelige, evt. efter heftig og langvarig cannabisrygning?

Medlem

Geografisk sted: Vatikanstaten
Er der sket noget specielt i dit liv for tiden da? Kan nikke godkendende til den følelse du oplever med at du føler dig totalt i vildrede for tiden. Min eks kæreste og jeg slog op for noget tid siden, men jeg savner hende virkelig meget her for tiden, så det hele kom tilbage som en boomerang hvis du forstår. Udover det, så er jeg på midlet 'roaccutan' som får min krop til at opføre sig meget mærkeligt, sammentidigt med at jeg noglegange får 'tilbageslag' fra min angst.

Jeg tror slet ikke at du er psykotisk. Nu ved jeg ikke hvor tit du ryger cannabis, men jeg ville måske, ligesom 'Migdenseje', overveje at lægge cannabissen på hylden et stykke tid. Bare husk at man kan godt føle sig lidt i vildrede, hvis at man har mistet ting som betydede en stor del af ens liv også.

Alt jeg skriver og tidligere har skrevet, er baseret på fantasi, eller mangel derpå, og forestillinger. Jeg tager intet ansvar for mine udtalelser, ej heller for dine beslutninger baseret her på. Mine holdninger er baseret på opdigtede scenarier, har ingen troværdighed, og bør forstås med kraftig ironi. Jeg har intet kendskab til stoffer, eller folk der tager dem.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Jeg synes det lyder som en depression, det passer i hvert fald med hvad jeg selv har oplevet i den klinisk depressive tilstand.
At føle sig malplaceret og være ked af det uden helt at vide hvorfor. Jeg synes du skal holde en pause med rusmidlerne (også alkohol) og tage en snak med din læge, praktiserende læger er uddannet i at genkende en depression og kan lede dig på rette vej, eller sende dig videre i systemet hvis de synes det er retningen der skal tages.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: In a green suit
Angående nogen at snakke med - har du set denne post, her er samlet en del links:

viewtopic.php?f=18&t=25506

I Horsens er der en ungerådgivning, der måske kan hjælpe dig:

http://www.institutioner.horsenskom.dk/ ... idler.aspx

De skriver "Vi arbejder anerkendende i den betydning, at vi ikke forsøger at hævde én bestemt levemåde som den rigtige, såvel som vi anerkender og respekterer andre livsstile end majoritetens. "

Medlem

Geografisk sted: dyre haven
Jeg fik for en måneds tid siden, stillet diagnoserne generaliseret angst og panikangst. Jeg har havde denne samme uvirkeligheds følelse som du beskriver, hvor jeg nogle gange, det kunne være mens jeg så tv, ligepludseligt synes at alt så anderledes ud, og virkede "forkert". Jeg har siden jeg fik konstateret angst ikke rørt nogle former for rus midler inkl. alkohol, og det er blevet meget bedre allerede. Så mit råd til dig vil være at ligge alt på hylden for en stund. Dyrk evt også noget motion og spis sundt :)
Håber du kommer ovenpå hurtigt!

Donny: "why are you wearing that stupid bunny suit?"
Frank: "why are you wearing that stupid man suit?"

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: L.A.
Jeg synes det lyder som en depression, det passer i hvert fald med hvad jeg selv har oplevet i den klinisk depressive tilstand.
At føle sig malplaceret og være ked af det uden helt at vide hvorfor. Jeg synes du skal holde en pause med rusmidlerne (også alkohol) og tage en snak med din læge, praktiserende læger er uddannet i at genkende en depression og kan lede dig på rette vej, eller sende dig videre i systemet hvis de synes det er retningen der skal tages.

This. Sidder selv i samme situation, dog lidt inde i et forløb med en psykolog, min læge henviste mig. Mærker forbedring her, efter et par måneder hos psykologen, og bare det at jeg fandt ud af hvad det var og at der er noget at gøre ved det, gjorde en stor forskel.
Alt godt fremover!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Det lyder som om du lider af en eller anden grad af angst og derealisation, prøv at læse dette her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Derealization

Det er enormt vigtigt at du stopper med at ryge cannabis i et stykke tid, når du har det på den måde. Cannabis kan forårsage og forværre angst og derealisation. Jeg tror ikke du er blevet gak, men jeg synes virkelig du skal lægge tjalden og måske også alkoholen på hylden for en stund. Du bruger den måske til at afhjælpe din angst, men den forværrer faktisk din sindstilstand. Kom lidt ud og vær social med nogen andre mennesker, så glemmer du en del af de tanker du går med. Når man har den slags mindfuck synes jeg det er vigtigt at prøve at glemme det og distrahere sig selv fra tankerne - de er ikke konstruktive og du er nødt til at vende dig af med de tankemønstre.

Hvis du ikke kan overskue det selv, så søg hjælp ved et misbrugscenter eller din læge.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Tak for jeres svar. Har det lidt bedre i dag men føler mig stadig meget rodet i hovedet.
Mht. cannabis så er det ca. 1-3 gange i måneden at jeg ryger med på en pind, og sådan har det været siden nytår. Har i den periode været meget opmærksom på mit humør når jeg har røget og har da et par gange haft det dårligt med jeg har røget og derefter holdt pause fra det. Heller ikke særlig tit jeg drikker alkohol og sjældent jeg drikker mig fuld.

Jeg har også bestemt mig for at lægge røgen på hylden da jeg snart skal starte på HF og vil være klar i hovedet og holde mig motiveret.
Den eneste ændring der har været er jeg er flytting i egen lejlighed igen for 3 uger siden og nyder at have ro og kan være alene uden at skulle forholde mig til andre mennesker.
Og tak for link Skinny, jeg ringer til CSU på mandag, da jeg tror det er på tide at tale med nogen omkring mit tidligere misbrug og mit nuværende forbrug. Og få ringet til lægen og aftale en tid hurtigst muligt.

Tog mig flere timer efter jeg gik i seng at falde i søvn. Lå og følte mig angst og bange for at det ikke ville ændre sig og jeg var fastlåst i den tilstand. Det var som om jeg bare lå dér, uden at have nogen form for kontrol over min krop eller tanker.

Nu vil jeg smutte hjem til min bror og få snakket lidt med ham og få lidt frokost.

Mvh.

Medlem

Geografisk sted: dyre haven
Et godt råd, når du ligger i sengen og har den følelse af angst og mangel på kontrol over dine tanker, så træk vejret roligt ned i maven. Altså sådan at din brystkasse ikke udvider sig, men din mave gør. Når man har angst har man tendens til at trække vejret i toppen af lungerne, hvilket kun forvære angsten og derealisationen. Det er et tip jeg fik af min læge, og det har hjulpet mig.

Donny: "why are you wearing that stupid bunny suit?"
Frank: "why are you wearing that stupid man suit?"

Medlem

[Jeg ved ikke nok om emnet eller psykotiske mennesker til at affeje hvad du siger, men jeg er da overbevist om at psykotiske mennesker oftest ikke selv er klar over at deres virkelighedsopfattelse er anderledes end andres.
Mange herinde kender mennesker der er eller har været psykotiske, og det er bestemt ikke allesammen der selv er klar over det. Hvis du læser tråden 'Jeg er en meget syg fugl' herinde, så vil du se et eksempel på en tråd skrevet i psykotisk tilstand. Jeg kan ikke huske hvad han skriver i hele tråden, men så vidt jeg husker er der i starten intet der tyder på at han selv kan se den er gal. Tråden er meget rodet, usammenhængende og det er svært at gennemskue en mening.
Min far har haft mange nattevagter på en psykiatrisk afdeling, og der var det heller ikke alle de psykotiske patienter der var klar over at de havde vævefejl i kysen. Hvis der overhovedet var nogen der selv vidste det, men det skal jeg ikke kunne sige.

[Mener du ikke at de var klar over det, da de kom ud på den anden side, efter at have været psykotiske i en periode? Hvis de altså var det.
Du skal tænke på at realitetssansen er ændret når man står i det og det er altså et ret voldsomt fænomen i den her sammenhæng, så hvis man er dybt psykotisk, hvordan skulle man så selv vide at den er gal når man står i det?
Var de mennesker du kender blevet diagnosticeret med en psykose, eller var det bare noget de gik ud fra fordi de var blevet mærkelige, evt. efter heftig og langvarig cannabisrygning?

Psykoser har sgu mange navne. Der er ekstremt mange forskellige måder at have psykose på, og der er helt sikkert en masse som har en så svær én, at de ikke selv er klar over det.
Den manglende realitets sans kan ryge på mange måder - der er nogen begynder at hallucinerer, der er nogen der får døds angst osv. En ret normal psykose (som er den 3 af mine gode går og døjer med - og ja, de er blevet diagnoseret) er at de går rundt med en meget stærk uvirkeligheds følelse, hvor at de nogengange "vågner op" og får et kæmpe chok over, hvor de befinder sig og bliver i tvivl om, hvad de har gjort og sagt osv. - Og de er stoppet med at ryge ja.
De var godt allesammen klar over, at deres sind var blevet ændret, eller hvad man nu siger. Og det tror jeg da også, at de fleste der hallucinerer, hører stemmer osv. er klar over at det nok ikke er i virkeligheden - selvom de oplever det meget tydeligt.
Hash psykoser er ofte en start, eller noget der kan føre til skizofreni - og jeg tror at man skal række ret langt ud efter skizfreni, før at man kan snakke om folk, der ændrer sig til uigenkendelighed og snakker i tunger og ender på pskriatrisk.
Jeg tror forresten også at citatet, jeg mente var: "Hvis du bliver nødt til at spørge dig selv, om du har en psykose - så har du det ikke", eller noget i den dur - det samler også begge eksemplerne ;).

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Skoven
Jeg har haft det på nogenlunde samme måde, da jeg var på ferie for ca. 2-3 uger siden. Inden jeg tog på ferie havde jeg et hashmisbrug, hvor jeg røg ca. hver dag i 6 måneder. Da jeg var i Tyrkiet besluttede jeg mig så for at stoppe, har dog faldt i et par gange, men dog ikke hvor jeg har røget igennem, kun taget et par sug af nogle joints.
Det hele startede med at jeg var med min bror i byen og vi skulle mødes med 10 af mine veninder hjemmefra. Vi fik et par drinks og nogle shots og vi blev fuldere og fuldere. Senere tog vi så ind på et diskotek og her bliver det lidt uklart for mig. Det eneste jeg sådan rigtig kan huske er at jeg bliver sur og irriteret over at jeg ikke får opmærksomhed fra pigerne og jeg går så min vej, ned mod havnen i Alanya. Der sidder jeg så i ca. 2 timer, inden jeg tænker over hvorfor fanden jeg egentlig sidder her for? Jeg ringer så til min bror og fortæller ham at jeg ikke rigtig vidste hvad der skete med mig, det hele var meget underligt.
Næste dag har jeg det ret mærkeligt. Jeg føler ikke rigtig at jeg er mig selv og er meget deprimeret, men jeg ved ikke rigtig hvorfor. Om aftenen blev det så endnu værre og mine tanker går hen på at det måske kunne være at jeg havde fået en psykose, for mine tanker var virkelig fucked up og jeg havde aldrig prøvet at have det sådan før. Jeg havde utrolig meget paranoia på og jeg var bange for at jeg havde høre og syns- hallucinationer, hvilket jeg ikke havde, men hver gang der kom en lille lyd ude fra gaden var jeg overbevist om at det var en hallucination. Jeg fik sovet lidt og næste dag havde jeg det noget bedre. Stadig lidt paranoia på og ret deprimeret. Da vi skulle hjem med flyveren et par dage efter kom paranoiaen igen. Det var det mest ubehagelige jeg længe har oplevet, jeg troede virkelig at jeg havde fået en psykose og at jeg befandt mig i 10 kilometers højde, gjorde det bestemt ikke bedre! Det skal lige siges at jeg også havde drukket dagen inden vi rejste.
Ugen efter følte jeg mig meget deprimeret og følte ikke rigtig at jeg var den samme person længere. Nu har jeg fået det bedre, da jeg har nogle gode venner som jeg har været sammen med!
Jeg tror det er helt normalt at have det sådan, når man ryger en del hash og drikker alkohol i weekenderne. Mit råd til dig er at være sammen med nogle personer du holder af og altid hygger dig med. Dyrk noget sport, det har virkelig også hjulpet på mit humør :) Og så det vigtigste - hold dig fra rusmidler i mindst en måned. Det fik jeg at vide af min læge og så lovede han mig at jeg fik det bedre.
Forresten grunden til at jeg fik det så dårligt i flyveren og dagen efter byturen, var at når man har haft et hashmisbrug i en længere periode og så kommer væk fra det i noget tid, så kan kroppen ikke tåle at indtage alkohol. Så blev jeg da det klogere.

God bedring til dig :)

- Sebastian Mullaert

Junior medlem

Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Hej Den Rolige :)
Jeg ved præcist hvad du snakker om, lige sådan har jeg det også lige nu, og jeg kan se MartinF har det på samme måde. Kunne det være vi er sådan nogle sleeper agenter der nu har fået et specielt tankemønster aktiveret, så vi kan bruge de ting vi har lært :)

Ej, Jeg kender godt til det med at man tror man er ved at blive tosset :)
Jeg prøver netop nu og stoppe med hashen efter at have røget bong dagligt i årevis, og jeg har haft det som om jeg er ved at blive skør sådan en 4-5 dage efter jeg holder op med at ryge, så føler nogen gange jeg er ved at blive tosset.
Du skriver;
"hver gang der kom en lille lyd ude fra gaden var jeg overbevist om at det var en hallucination."
Jeg har flere gange siddet stået helt stille på mit værelse eller stået op af døren for at lytte efter hvad mine naboer lavede, og fået det sådan underligt, ved ikke, følt at jeg er på stoffer selvom jeg jo netop ikke har røget.

Jeg håber at skrives ved med dig og MartinF igen i morgen, men jeg er nødt til at sove nu! Ellers Held og lykke :)
Mvh
Antabus

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]