[Jeg ved ikke nok om emnet eller psykotiske mennesker til at affeje hvad du siger, men jeg er da overbevist om at psykotiske mennesker oftest ikke selv er klar over at deres virkelighedsopfattelse er anderledes end andres.
Mange herinde kender mennesker der er eller har været psykotiske, og det er bestemt ikke allesammen der selv er klar over det. Hvis du læser tråden 'Jeg er en meget syg fugl' herinde, så vil du se et eksempel på en tråd skrevet i psykotisk tilstand. Jeg kan ikke huske hvad han skriver i hele tråden, men så vidt jeg husker er der i starten intet der tyder på at han selv kan se den er gal. Tråden er meget rodet, usammenhængende og det er svært at gennemskue en mening.
Min far har haft mange nattevagter på en psykiatrisk afdeling, og der var det heller ikke alle de psykotiske patienter der var klar over at de havde vævefejl i kysen. Hvis der overhovedet var nogen der selv vidste det, men det skal jeg ikke kunne sige.
[Mener du ikke at de var klar over det, da de kom ud på den anden side, efter at have været psykotiske i en periode? Hvis de altså var det.
Du skal tænke på at realitetssansen er ændret når man står i det og det er altså et ret voldsomt fænomen i den her sammenhæng, så hvis man er dybt psykotisk, hvordan skulle man så selv vide at den er gal når man står i det?
Var de mennesker du kender blevet diagnosticeret med en psykose, eller var det bare noget de gik ud fra fordi de var blevet mærkelige, evt. efter heftig og langvarig cannabisrygning?
Psykoser har sgu mange navne. Der er ekstremt mange forskellige måder at have psykose på, og der er helt sikkert en masse som har en så svær én, at de ikke selv er klar over det.
Den manglende realitets sans kan ryge på mange måder - der er nogen begynder at hallucinerer, der er nogen der får døds angst osv. En ret normal psykose (som er den 3 af mine gode går og døjer med - og ja, de er blevet diagnoseret) er at de går rundt med en meget stærk uvirkeligheds følelse, hvor at de nogengange "vågner op" og får et kæmpe chok over, hvor de befinder sig og bliver i tvivl om, hvad de har gjort og sagt osv. - Og de er stoppet med at ryge ja.
De var godt allesammen klar over, at deres sind var blevet ændret, eller hvad man nu siger. Og det tror jeg da også, at de fleste der hallucinerer, hører stemmer osv. er klar over at det nok ikke er i virkeligheden - selvom de oplever det meget tydeligt.
Hash psykoser er ofte en start, eller noget der kan føre til skizofreni - og jeg tror at man skal række ret langt ud efter skizfreni, før at man kan snakke om folk, der ændrer sig til uigenkendelighed og snakker i tunger og ender på pskriatrisk.
Jeg tror forresten også at citatet, jeg mente var: "Hvis du bliver nødt til at spørge dig selv, om du har en psykose - så har du det ikke", eller noget i den dur - det samler også begge eksemplerne

.