Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 23:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg blev for en måneds tid siden stoppet af Politiet en aften, efter at være kørt hjem fra en kammerat tog jeg forbi en 7-11 tank som tilsyneladende fandt min opførsel så mistænkelig at han ringede til politiet.
10-12 km længere fremme, kort før min bopæl, svinger en politibil ind bagved mig og slår blink til.
Jeg holder ind til siden, og jeg viser mit kørekort- alt sammen i en fin tone. Efterfølgende hives jeg ud af bilen, bliver visiteret, lyst i øjnene og samtidig med de "visiterer" HELE bilen.
Til trods for at Gestappo-manden intet fandt i bilen eller på mig (udover en pakke Smokers Choice filtertips), blev jeg hevet med ind på stationen til en blodprøve.
For et par dage siden fik jeg svar på denne blodprøve, som testede mig positiv for THC, hvilket egentlig ikke kom som den HELT store overraskelse, da jeg desværre indtog en joint med et par kammerater timer forinden.

Udfra rådet for sikker trafik, står der straffen for at køre med 'narkotika' (WTF?) tilsidesættes med promillekørsel på 1,2- hvilket giver ubetinget frakendelse i 3 år + bøde?

Er der nogle der har været ude for tilsvarene, kan det virkelig passe at der gives en ubetinget frakendelse for denne forseelse?
Når alt kommer til alt, er jeg faktisk en intelligent og ansvarsbevidst ung, der på ingen måde kunne finde på at sætte sig bag et rat beruset, det er også blevet bevist at THC har en helt anden effekt på billister end alkohol, hvorfor jeg egentlig også fandt det forsvarligt at køre 3 timer efter, men virkelig, NUL-TOLERANCE? Hvor smart er det?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Hvis du er blevet testet positiv, er der desværre ikke noget at gøre, så vidt jeg ved. Kørsel under påvirkning af cannabis tilsidesættes med spirituskørsel. Og tanken om at det aldrig ville være sket i et land som USA, hvis man i så fald er MMJ patient.. :roll:

Er det ikke kaldet promillekørsel, når der er tale om kørsel med en promille på 0.5< og spirituskørsel, når det er 1.2 og over?

Cannabis entusiast

Junior medlem

Geografisk sted: Esbjerg
Weed får dig til at regere mere langsomt. også mannnnnnge timer efter (spørgr mig ikke lige hvor mange og for doven til at "look it up" men det noget mere end 3 timer.
Ikke at jeg ikke selv har gjort det, og personligt sys jeg også alkohol er være. MEn faktum er, det tager dig meget mere tid at træde på bremsen.
Så bare fordi du kan køre "lige ud" og ikke svinger for meget rundt på vejen, er du stadig til fare for andre og dig selv. ;)

Junior medlem

Jazz> Jo Spirituskørsel**

Kelle84> Min pointe er egentlig mere at belyse problemstillingen i at det giver samme straf som spirituskørsel med 1,2 promille.. synes sgu det er useriøst, og overdrevent

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg må indrømme at jeg har det helt fint med at det er sådan. Det er skidefarligt at køre bil påvirket og jeg er egentlig godt tilfreds med at folk der gør det mister kørekortet. Det er da ærgerligt for dig at du har mistet dit kørekort, men til gengæld er der nu en masse mennesker der ikke er i livsfare de næste 3 år hver gang du er påvirket og synes du vil køre en tur.

Dedikeret medlem

jim fear skrev:
Jeg må indrømme at jeg har det helt fint med at det er sådan. Det er skidefarligt at køre bil påvirket og jeg er egentlig godt tilfreds med at folk der gør det mister kørekortet. Det er da ærgerligt for dig at du har mistet dit kørekort, men til gengæld er der nu en masse mennesker der ikke er i livsfare de næste 3 år hver gang du er påvirket og synes du vil køre en tur.

^^ THIS !!

Helt enig, hold dig fra din bil når du er påvirket :whogives:

Medlem

Man burde ikke køre bil når man er påvirket... Har selv kørt efter at have røget cannabis, og har kørt med kammerater der har gjort det, men det er skide dumt! Fortryder jeg selv har gjort det, OG at jeg har kørt med kammerater der hav været det.
Forstår godt hvorfor du synes det er latterligt, i hvert fald sammenlignet med alkohol, men cannabis er heller ikke ideelt at være påvirket af under kørsel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

du er sgu da heller ikke 18, hejhund? :p

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Det er sgu et problem, at en ansvarlig bilist kan miste kort(ene)+ retten til at køre de næste 3 år, lang tid - op til 14 dages tid - efter at skæverten er forduftet.

Selv én enkelt daglig potpind aftenen før, kan fælde en elitebilist om morgenen, alt imens andre mobiltalende, stesolid- og morfinjunkende og på mange måder egoistiske bilister, 18-100 årige, kan køre ram forbi, til trods for deres adfærd er/kan langt farligere.

Hvis du virkelig ventede de tre timer med at køre bil, fordi du lige skulle "dampe af" og "ansvarsbevidst", som du selv siger, så ville jeg sgu ha´ladet dig gå, hvis jeg selv var panser og erfarede at du kunne køre din bil - måske endda blinke ind til siden, når du blev stoppet heh - samt at virke nærværende og tale klart sammenhængende.
Men jeg kender dig jo ikke og situationen.
Men hvad skete der i 7-Eleven? Opførte du dig som en abe, eller havde du hare kneppet ekspedientens søster, siden du blev meldt?

Medlem

du er sgu da heller ikke 18, hejhund? :p

18 3/4! :i

Junior medlem

Hey!

Jeg er selv en ung mand som lige er fyldt 21 år

Jeg har røget hash siden jeg var 15 år gammel og fik kørekort som 18 årig. For godt 6 måneder siden blev jeg så, for første gang i mit liv, stoppet af ordensmagten (rutine tjek ikke fordi der var noget i vejen med min kørsel men ung mand søndag morgen resulterede i de stoppede mig).

En time inden jeg satte mig ud i bilen og kørte røg jeg en joint. Selvom der ikke var noget i vejen med min kørsel og tonen var fin mellem mig og politiet, fandt betjentene det alligevel nødvendigt at hive mig med ind på skadestuen grundet mine røde øjne. Her fik jeg så taget 3 blodprøver. Cirka 1.5 måned efter modtog jeg så et brev hvori der stod at jeg var testet positiv for THC i blodet over bagatel grænsen og på grund af det skønner politiet at der er stor risiko for jeg mister kortet ubetinget i 3 år, skal jeg afleverer mit kort med det samme. Altså de laver en administrativ indragelse af kørekort, så selvom jeg ikke har fået min dom endnu må jeg stadig ikke køre bil.

Nu har jeg solgt min elskede Golf 4 og må nøjes med offentligt transport. Har ikke siddet bag et rat siden jeg blev bedt om at aflevere mit kørekort. Der røg den frihed !

Nu kan jeg så vente 3 år før jeg må gå i gang med kørekort igen. Det er surt men jeg tager min straf til mig og har bestemt lært af det. Selvom jeg ikke engang var klar over at straffen for at køre med hash i blodet er ubetinget frakendelse i 3 år (ved godt det mit eget ansvar og ha styr på den slags især når jeg selv ryger hash men troede aldrig at det skulle blive et problem) Må indrømme at jeg synes 3 år plus massiv bøde og plet på straffe attest er en noget streng straf til en som ellers ikke er kendt af politiet men det har måske også noget at gøre med jeg ikke nåede at have kørekort i 3 år ?

Og så irriterer det mig at jeg ikke bare kan få lov til at tilstå på skrift og modtage min dom den vej i stedet for at skulle gå i retten osv osv. Er ikke stolt over min handling og vil egentlig helst bare have det ud af verden og glemme at jeg overhovedet har haft et kørekort.

Fordi jeg har røget hash hver dag i så lang tid bliver jeg ikke skæv som man nok normalt ellers ville gøre hvis man ikke ryger hver dag. Når jeg ryger nu får jeg ro i min krop og jeg har i alt den tid jeg har haft kørekort, kørt forsigtigt og forsvarligt !

I min hverdag køre jeg motocross og går på jagt osv og mine evner til at reagere fejler bestemt ikke noget på grund af min hash rygning heller ikke skolemæssigt.

Tænkte lige jeg ville dele det med jer lad vær med at kør bil med hash i blodet også selvom du røg dagen inden kørsel for der skal ingeting til før du er over bagatel grænsen og det er umuligt selv at vurderer om du er over eller under.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Desværre indeholder nultolerence politikken ikke fornuft. Om du så have røget for 20 dage siden havde resultatet nok blevet det samme. Der er ingen minimumsgrænser. Finder de bare det mindste så falder hammeren. Føler med dig og jeg har da også selv kørt skæv de 250 meter hjem fra min ven ud af ren dovenskab. måske burde jeg bare tage cyklen.

Flyttet til Medaljens bagside, handler jo mest om bagsiden af at ryge, fremfor cannabisen selv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du skal hellere ikke køre bil en time efter du har røget en joint.

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Island of Wak-Wak
Du skal hellere ikke køre bil en time efter du har røget en joint.

Gør ingenting hvis det er på privat vej eller en plørermark, men ellers ja dårlig ide.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Desværre indeholder nultolerence politikken ikke fornuft. Om du så have røget for 20 dage siden havde resultatet nok blevet det samme. Der er ingen minimumsgrænser. Finder de bare det mindste så falder hammeren. Føler med dig og jeg har da også selv kørt skæv de 250 meter hjem fra min ven ud af ren dovenskab. måske burde jeg bare tage cyklen.

Flyttet til Medaljens bagside, handler jo mest om bagsiden af at ryge, fremfor cannabisen selv.

Jo, der er skam en bagatelgrænse, så nultolerance er det ikke 100% - det er en "nulgrænse" regeringen har fundet på. Det er desuden aktivt stof(THC) man måler i blodet og ikke metabolitter.

Du må selv lige scrolle tråden her igennem :) viewtopic.php?f=73&t=40707&hilit=bil+THC#p559701

Moderator
Brugeravatar

Jeg hverken kan eller vil forsvare at køre i bil lige efter man har røget en bønne, såvel som jeg ikke kan anbefale folk at gå over for rødt eller male en fredet privatejendom i en vilkårlig farve! Det er dybt ulovligt!

Men hvorledes forholder det sig med cannabis og ulykkesstatistikker?
EU-projektet "Immortal" har ikke fundet nogen signifikant sammenhæng mellem færdselsulykker og indhold af kun cannabis i blodet, hvorimod hvis cannabis indgår i en kombination med andre stoffer, så er der fundet en forhøjet ulykkes-risiko/frekvens.

Igen - jeg vil ikke plædere for at køre canna-skæv i bil, men jer, som siger at det er pissefarligt at køre cannabispåvirket i bil eller på MC, kan I ikke finde nogle statistikker som understøtter jeres udsagn?
Jeg formoder at disse tal findes, men jeg kan bare ikke finde dem - anyone?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det kræver ikke meget hjerne at tænke sig frem til cannabis vil sløve din reaktionsevne og sløve dine motoriske færdigheder væsentligt. Dog er man meget mere forsigtig når man har fyret en bønne og tager ud at køre og man føler man kører hurtigere end man faktisk gør.

http://www.erowid.org/plants/cannabis/c ... ving.shtml

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Moderator
Brugeravatar

Det kræver ikke meget hjerne at tænke sig frem til cannabis vil sløve din reaktionsevne og sløve dine motoriske færdigheder væsentligt

Det kan min hjerne altså ikke tænke sig til, men jeg kan bruge erfaringsbaserede episoder til at ræsonnere mig frem til noget identisk :)

Men jeg savner stadig at se signifikante sammenhænge mellem DUI på cannabis og forhøjet ulykkesrisiko!

Kender I det, når man sidder bag rattet på førersædet og alt bare flyver vildt hurtigt forbi - det føles som man kører 200 km/t...man klamrer sig til rattet, småsveder, er tørstig og forsøger at undvige andre bilister på afveje...lige indtil man drejer nøglen og sætter slæden i gear og kører mod destinationen? Så kører det pludselig som Hans i Grete!

Junior medlem

6.4.5.4. Cannabis

Cannabis (hash, marihuana) indtages ved rygning eller gennem munden. Den vigtigste aktive komponent er tetrahydrocannabinol (THC). Almindelige doser er mellem 5 og 40 milligram ved rygning og mellem 1 og 20 milligram ved indtagelse gennem munden. Ved rygning indtræder maksimal ruseffekt efter 15-30 minutter og rusen holder sig 3-4 timer, eventuelt længere. Indtagelse gennem munden giver svagere og langsommere indsættende virkning. Under rus er pupillerne normale. Øjnenes normale glatte konvergensreaktion ved fokusering mangler. Maksimal THC-koncentration i blodet efter rygning indtræder inden for minutter, og THC kan påvises over bagatelgrænsen på 0,001 milligram pr. kg. i ca. 5 timer. Efter indtagelse gennem munden indtræder maksimal blodkoncentration af THC efter 1-2 timer, og THC vil kunne påvises over grænsen 0,001 milligram pr. kg. i en længere periode end efter rygning afhængig af indtaget dosis. Ved kronisk, svært misbrug kan THC være permanent tilstede over 0,001 milligram pr. kg. Herudover er det kendt, at det inaktive omdannelsesprodukt THC-syre kan påvises i urin i flere dage, eventuelt uger, efter indtagelse af THC. Det skal understreges, at en nulgrænse må omfatte THC og ikke THC-syre, jf. afsnit 6.4.3 ovenfor.

THC har en relativ lav udskillelse i sved og spyt, og præliminær påvisning ved en hurtigtest er derfor usikker med det udstyr, der i dag er tilgængeligt.

Det virker som om at hvis man ikke indtager Cannabis dagligt, så er man safe efter en enkelt joint efter 5-6 timer. Hvis man ryger dagligt vil det ophobe sig om man vil have over 0.001 miligram pr. kg hele døgnet. Jeg har i dag afsendt et brev til Rigsplotiet hvor jeg stiller spørgsmål vedr. dette.

Mvh. Romeo

Medlem

6.4.5.4. Cannabis

Cannabis (hash, marihuana) indtages ved rygning eller gennem munden. Den vigtigste aktive komponent er tetrahydrocannabinol (THC). Almindelige doser er mellem 5 og 40 milligram ved rygning og mellem 1 og 20 milligram ved indtagelse gennem munden. Ved rygning indtræder maksimal ruseffekt efter 15-30 minutter og rusen holder sig 3-4 timer, eventuelt længere. Indtagelse gennem munden giver svagere og langsommere indsættende virkning. Under rus er pupillerne normale. Øjnenes normale glatte konvergensreaktion ved fokusering mangler. Maksimal THC-koncentration i blodet efter rygning indtræder inden for minutter, og THC kan påvises over bagatelgrænsen på 0,001 milligram pr. kg. i ca. 5 timer. Efter indtagelse gennem munden indtræder maksimal blodkoncentration af THC efter 1-2 timer, og THC vil kunne påvises over grænsen 0,001 milligram pr. kg. i en længere periode end efter rygning afhængig af indtaget dosis. Ved kronisk, svært misbrug kan THC være permanent tilstede over 0,001 milligram pr. kg. Herudover er det kendt, at det inaktive omdannelsesprodukt THC-syre kan påvises i urin i flere dage, eventuelt uger, efter indtagelse af THC. Det skal understreges, at en nulgrænse må omfatte THC og ikke THC-syre, jf. afsnit 6.4.3 ovenfor.

THC har en relativ lav udskillelse i sved og spyt, og præliminær påvisning ved en hurtigtest er derfor usikker med det udstyr, der i dag er tilgængeligt.

Det virker som om at hvis man ikke indtager Cannabis dagligt, så er man safe efter en enkelt joint efter 5-6 timer. Hvis man ryger dagligt vil det ophobe sig om man vil have over 0.001 miligram pr. kg hele døgnet. Jeg har i dag afsendt et brev til Rigsplotiet hvor jeg stiller spørgsmål vedr. dette.

Mvh. Romeo

Vil glæde mig til at se deres svar/undskyldning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]