Jeg er blevet lidt forvirret omkring jord og ph værdi, især da jeg læste det her.
http://community.dcfonline.dk/forum/vie ... er#p191612Citat:
Du behøver ikke at tænke over PH når du dyrker i jord nej (medmindre dit vand er på 11 eller sådan noget hehe.) jorden virker som en buffer, og har nemt ved at buffe ned, men svært ved at buffe up. Og vandet fra de danske haner, er altid over 7, så det skal jorden nok tage sig af

mange laver den fejl at justere deres vand til 6.5, og hvis så jorden har en lav Ph, eller man bruger diverse root juice produkter, som også sænker PHén, SÅ kan man løbe ind i problemmer, da jorden som sagt har svært ved at buffe op.
Lader du dit vand stå længe inden du bruger det ?
Det er en STOR misforståelse at folk mener at det er bedst at lade vandet stå i 24-48 inden brug. Når man vander skal vandet være fyldt med oxygen, og det er det langfra hvis man lader det stå mere en 1-2 timer(medmindre man har luftsten eller lign). Ligedes skal du sørge for at dit vand er 18-20 grader varmt, når du vander. mange problemmer kan undgå´s hvis man overholder de simple regler:)
Jeg skal ha købt mig et ph-kit så jeg kan justere, men jeg mener at mit vand ligger på omkring 7,3-7,5 og min jord på 5,4-6,5 (står der på indpakningen) så hvidt jeg har forstået skulle min jord så buffe fra 7 ned til omkring 5,5 ? jeg bruger pt alc-a-mix og pk-13-14 i mit vand og ved endnu ikke hvordan det påvirker mit vand, men når alt det er puttet i hvad er den ideelle ph værdig så ? jeg læste at :
Citat:
when adding pk what is the recomended ph level for the plant to absorb the most pk
thanks !
-------------
Phosphorus gets locked out of soil growing at ph levels of 4.0-5.5
Phosphorus is absorbed best in soil at a ph level of 6.0-7.5 (wouldn’t recommend having a ph of over 7.0 in soil) Anything out of the ranges listed will contribute to a Phosphorus deficiency.
Hydro and Soil less Mediums
Phosphorus gets locked out of Hydro and Soil less Mediums at ph levels of 6.0-8.5.
Phosphorus is absorbed best in Hydro and Soil less Mediums at ph levels of 4.0- 5.8. (Wouldn’t recommend having a ph over 6.5 in hydro and soil less mediums.) Best range for hydro and soil less mediums is 5.0 to 6.0. Anything out of the ranges listed will contribute to a Phosphorus Deficiency.
Potassium gets locked out of soil growing at ph levels of 4.0-5.5
Potassium is absorbed best in soil at a ph level of 6.0-9.5. (Wouldn’t recommend having a ph of over 7.0 in soil) anything out of the ranges listed will contribute to a Potassium deficiency.
Hydro and Soil less Mediums
Potassium gets locked out of Hydro and Soil less Mediums at ph levels of 4.0-4.5, 6.0-6.5.
Potassium is absorbed best in Hydro and Soil less Mediums at ph levels of 4.7-5.3, 6.7-8.5. (Wouldn’t recommend having a ph over 6.5 in hydro and soil less mediums.) Best range for hydro and soil less mediums is 5.0 to 6.0. Anything out of the ranges listed will contribute to a potassium deficiency.
længere nede er der så en der skriver
Citat:
5.5 is perfect for pk13/14 your plants will take in more at this level, i know because i am the best

nå... så nu når jeg giver pk 13-14 skal jeg vel sørge for at min ph kommer til at ligge på 5.5 ?
min jord er på 5,4 -6,5 (burde den værre) så jeg skal vel ikke vande direkte med 5.5 men med 7 ? for den buffer vel ned ? er der en der vil være venlig at skære ud i pap for mig hvad jeg skal gøre ?

Sidste spørgsmål, jeg har læst flere steder nu at man ikke må vande med koldt vand direkte fra hanen da rødder skulle få et shock ?..... varmt vand fra hanen må man så heller ikke vande med, men man kan vel stille et par 2 liters flasker med inholdet man skal vande med ned i en spand lunkent vand en halv times tid til man rammer de 20-22 grader ? sorry hvis det hele er lidt roddet, er en smugle træt.