Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 16:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: MDMA og PTSD
Medlem
Brugeravatar

Skulle MDMA have en gavnlig effekt på ptsd?

Smid gerne links eller fortæl hvad I mener at have hørt.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: syd for kosmos
Jeg brugte google.
https://www.google.com/search?q=mdma+pt ... channel=fs

men jeg kan jo eller ikke side og suge rohypnoler i bongmix hverdag for så stiger tolerance jo

Medlem
Brugeravatar

Tak! ;) Vil straks læse :)

Medlem
Brugeravatar

Totalt underligt -jeg er diagnosticeret med Ptsd -men har de sidste års tid fået det meget bedre.
Så det er da voldsomt interessant...

Er også nysgerrig på personlige erfaringer, hvis der skulle være nogle...?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Det skal lige siges, at der er tale om MDMA i forbindelse med psykoterapi, og ikke at man går ud og blæser en aften i byen. Altså under kontrollerede forhold med kyndige personer til at hjælpe testpersonerne med at bearbejde traumatiske oplevelser.

Der findes et par dokumentarer om emnet. Jeg kan dog ikke lige genkalde navnene på dem på stående fod. En hurtig google søgning vil nok give dig de resultater du søger.

Medlem
Brugeravatar

Det skal lige siges, at der er tale om MDMA i forbindelse med psykoterapi, og ikke at man går ud og blæser en aften i byen. Altså under kontrollerede forhold med kyndige personer til at hjælpe testpersonerne med at bearbejde traumatiske oplevelser.

Det er jeg fuldstændig klar over :) Men eftersom jeg nu har været i emdr-terapi i 2 år, som er en terapi som lidt har det samme mål blot uden MDMA, men med halv-hypnoseagtige elementer, synes jeg nu altså at den behandling lyder interessant. Så ønsker mest af alt viden.

Men HVIS disse mennesker har haft god effekt af deres behandling, så er jeg altså ikke sikker på at man ikke burde kunne få god effekt selv, når man kender den psykologiske tilgang til principperne i emdr f.eks og så sad alene eller med en god ven...

Senest rettet af LilleMy 18 jun 2012 07:33, rettet i alt 2 gange.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Svj ved anvender de MDMA til hjemvendte soldater med PSTD. Vidst nok i England i believe?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
De har vist gjort det både i England og i USA men det er stadig på forsøgsbasis. Nu er det ikke fordi jeg skal opfordre folk til at kaste sig ud i hjemme-terapi, men i den metode jeg har hørt beskrvet, der lader man bare patienten være og griber faktisk kun ind hvis vedkommende beder om det, eller lytter hvis det er påkrævet. Så jeg tror sagtens MDMA kan have god effekt på PTSD selvom det bliver brugt for rekreative formål - men igen, ikke noget jeg anbefaler..

Medlem
Brugeravatar

Tror det kan være rigtig gavnligt til at bearbejde og acceptere minder der normalt er for smertefulde til at arbejde med. Som for eksempel den type minder der givetvis skal til for at forårsage PTSD. Hvis du er lidt intelligent og indtager det i en terapeutisk setting med en god ven eller lignende er jeg sikker på man kunne opnå fremskridt.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft PTSD, og jeg brugte mdma i den forbindelse, ved at jeg lavede en 100mg og en 60mg bombe..
Jeg tog den første bombe og rullede en joint og satte noget musik, da jeg så begyndte at føle en effekt lagde jeg mig ned i min sofa med en masse dyner og på med høre telefonerne og så noget meditations musik, og så gik jeg slavisk gennem en masse trælse ting i mit hovedet, og må sige udfaldet af den oplevelse var i den grad positivt, af alle de gange jeg har taget mdma var det her den vildeste, hvis man kan sige sådan,
Det var som om jeg igennem et systematisk system kunne få styr på tankerne en efter en, og opleve mit traume igen uden at det havde en negativ effekt.. gir det her overhovedet mening ?

Det gik i hvert fald op for mig at mdma har en sindssyg dybere side hvis man meditere, hvor man kan dykke ned i sindet, en som jeg ikke lige havde oplevet før. Det skal siges at jeg også røg en del skunk hvis det har det store at sige.

Jeg havde også 2 mdr inden været til psykolog, og han havde prøvet noget ligene i sine unge dage, dog med svampe, så han gav mig nogle fifs til hvad jeg kunne gøre, men jeg syntes ikke rigtigt de virkede.

Medlem
Brugeravatar

Jeg har haft PTSD, og jeg brugte mdma i den forbindelse, ved at jeg lavede en 100mg og en 60mg bombe..
Jeg tog den første bombe og rullede en joint og satte noget musik, da jeg så begyndte at føle en effekt lagde jeg mig ned i min sofa med en masse dyner og på med høre telefonerne og så noget meditations musik, og så gik jeg slavisk gennem en masse trælse ting i mit hovedet, og må sige udfaldet af den oplevelse var i den grad positivt, af alle de gange jeg har taget mdma var det her den vildeste, hvis man kan sige sådan,
Det var som om jeg igennem et systematisk system kunne få styr på tankerne en efter en, og opleve mit traume igen uden at det havde en negativ effekt.. gir det her overhovedet mening ?

Det gik i hvert fald op for mig at mdma har en sindssyg dybere side hvis man meditere, hvor man kan dykke ned i sindet, en som jeg ikke lige havde oplevet før. Det skal siges at jeg også røg en del skunk hvis det har det store at sige.

Jeg havde også 2 mdr inden været til psykolog, og han havde prøvet noget ligene i sine unge dage, dog med svampe, så han gav mig nogle fifs til hvad jeg kunne gøre, men jeg syntes ikke rigtigt de virkede.

Tusind tak for at du deler din oplevelse -hvor er det godt at høre at den var positiv :D
Må jeg spørge hvad der er årsag til din ptsd?
Var det din mening at forsøge at bruge det som terapi, eller var det noget der ligesom bare skete af sig selv?

Medlem
Brugeravatar

Hvis det var noget jeg skulle gøre med mig selv, så kunne jeg godt blive lidt bekymret, da det ikke bare et et traume, men flere og som er sket på forskellige tidspunkter op igennem min opvækst og også et i mit voksne liv.

Specielt det ene har jeg stadig nu mange symptomer på og undgår totalt bestemte ting som minder mig om det. Også selvom jeg har fået det man kan kalde juridisk oprejsning og har fået en del af det frem i lyset, så viser en ny retssag (fra anden side mod samme person) nu at jeg meget sandsynligt har fortrængt de værste dele. Og jeg tænker at det kunne være godt for mig og mit fremtidige liv at forene mig helt med de ting der er sket. Så jeg kan lægge det bag mig fysisk også. (Her mener jeg de fysiske og psykiske symptomer som gør at jeg undgår)

Umiddelbart tænker jeg at jeg ikke vil prøve selv med MDMA, men noget i mig trækker det alligevel i og jeg bliver nysgerrig.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Der var også en gut fra århus Universitet som lavede en opgave om stoffer, hvor han blandt andet kom ind på det, men kan hverken huske hvad han eller opgaven hedder. Fandt den via dr's hjemmeside husker jeg dog...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Shit mand. Vildt fascinerende. Respekt for at du gjorde det, og at det havde en positiv effekt på dig. :)

Håber VIRKELIG at psykedeliske stoffer, og især også MDMA, får mere indflydelse i psykiatrien i fremtiden!

Medlem

Der var også en gut fra århus Universitet som lavede en opgave om stoffer, hvor han blandt andet kom ind på det, men kan hverken huske hvad han eller opgaven hedder. Fandt den via dr's hjemmeside husker jeg dog...

Mener det var Kim Grossner han hed, og det var et projekt i forbindelse med enten hans arbejde, eller praktik på retskemisk institut i Aarhus.

Det jeg har læst om PTSD og Mdma, er at det normalt bruges i samtele-terapi , hvor man så modtager en dosis Mdma, som ligge væsentligt under almindelig rekreativ dosis, og når man så begynder at snakke om de traumatiske oplevelser, er man istand til at "gennemleve" traumet igen, men i en tryg atmosfære, som gør at man frigør mindet fra de følelser der er blevet forbundet til det. Med andre ord er det som om man kan se objektivt på traumet, og derved begynde at bearbejde det, og lagre det i hukommelsen uden at associere det med de voldsomme følelser, som er karakteristisk for Ptsd.

Det er noget tid siden jeg læste om det, og er derfor ikke helt sikker på at det var præcist sådan her det hang sammen, men umiddelbart tror jeg at det er vigtigt at have en person tilstede som kan hjælpe, vejlede og give nogen værktøjer undervejs.

Just my 2 cents.

Ps. Jeg mener at Ann Shulgin har experimenteret en del med det, men har ikke tid til at grave links frem lige nu.

Medlem

National Geographics dokumentar Drugs Inc. om Ecstasy. Se den!

Nu har jeg ikke sat mig særlig godt ind i emnet, men baserer min viden på denne dokumentar, hvis indhold virker meget pålideligt. Husk nu det er bare en dokumentar. Nu skal vi ikke æde det hele råt.

Her kan du få et lille omrids:

I dokumentaren kommer de bl.a. inde på psykoterapi med ecstasy.
Denne form for psykoterapi er stadig ulovlig, hvilket siger sig selv,
ecstasy er jo ulovligt.
Terapeuten man følger, har ulovligt arbejdet med ecstacy terapi i over 25 år.
Hun foretager disse terapi sessioner med MDMD, trods en hård straf, der kan lyde på op til 10 år i fængsel, hvis hun skulle blive taget.
Hun understreger, at man skal bruge ren MDMA, hvis man vil opnå den ønskede virkning.
Disse MDMA sessioner menes at hjælpe "patienterne" til, at bearbejde dårlige minder fra en anden vinkel.

Som psykoterapeuten så flot siger;

"This particular medicine opens up a window in a persons psyche.
It allows someone, to be open to thier own emotions.
There is a losening around the judgement, that they have about themselves, about what has happened.
There is a losening around the shame.
And so there is a room then, to engage those memories, or the experiences in a very different way".

MDMA blev igennem 60'erner og 70'erne brugt lovligt i alternative terapi sessioner.
Her fik det øgenavnet "Pennecilin for the soul".

Siden 2000 har den amerikanske regering genoptaget forsøg med MDMA i psykoterapeutisk sammenhæng.
Man har behandlet hjemvendte soldater med "PTSD". 80% af de behandlede ser ud til at have sluppet af med deres "PTSD" efter to terapi sessioner.

En patient siger;
"There is really nothing that i've ever experienced, that helps you drop all the barricades going on inside, and let you open yourself, to yourself."

Drugs Inc. Hallucinogens er måske også et kig værd. Her er Ayahuasca og LSD på tale i terapeutisk sammenhæng.

Dr. Peter Gasser (LSD Terapeut) fra Schweiz siger; LSD is not a wonder drug, but it's not an evil drug. It's something in between, it's a medicine with benefits and risks.

Ved ikke om det kan bruges til noget? Jeg tror dog ikke man skal rode sig ud i disse projekter uden professionel hjælp. Det er blot min mening. Jeg synes det er meget positivt at følge de tilfælde, man har med at gøre, i disse to dokumentarer. Udelukkende positive udfald gennem terapi med forskellige stoffer. meget spændende.

Peace

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Neogen
http://www.talkingdrugs.org/new-study-using-mdma-to-treat-ptsd
Citat:
Two months later, 10 of the 12 patients given ecstasy responded to the treatment, the researchers said. In contrast, just two out of eight patients offered a placebo showed an improvement.

[b]Now the DEA has given its approval the next study can go ahead.[b] The study will take two years and cost about $500,000. As most of the budget still has to be raised MAPS are taking donations.

Medlem
Brugeravatar

Altså du har jo brug for at face det før eller siden. Og jeg tror ikke MDMA er en dårlig metode, hvis du gør det med en tæt veninde du kan snakke om det med.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Om det er noget du selv kan gøre, kommer nok an på traumets intensitet. Et særligt intenst traume der bliver forløst kan måske, desværre, føre til selvskade. Derfor er det bedst at have en sitter med, som selvfølgelig har taget stoffer før. Ellers er kroppen god til at sige fra hvis du kommer for dybt ud: Enten ved at du dissocierer, eller simpelthen bliver ædru igen.

Ædit: Der står en masse omkring psykoterapi vha. psykedelika på den her side http://www.psychedelicpsychotherapy.com/ den er godt nok ikke oppe nu, den var heller ikke særlig brugt så den er måske blevet taget ned, men her er/var en mere praktisk tilgang, som du selvfølgelig også ville have brug for.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Om det er noget du selv kan gøre, kommer nok an på traumets intensitet. Et særligt intenst traume der bliver forløst kan måske, desværre, føre til selvskade. Derfor er det bedst at have en sitter med, som selvfølgelig har taget stoffer før. Ellers er kroppen god til at sige fra hvis du kommer for dybt ud: Enten ved at du dissocierer, eller simpelthen bliver ædru igen.

Ædit: Der står en masse omkring psykoterapi vha. psykedelika på den her side http://www.psychedelicpsychotherapy.com/ den er godt nok ikke oppe nu, den var heller ikke særlig brugt så den er måske blevet taget ned, men her er/var en mere praktisk tilgang, som du selvfølgelig også ville have brug for.

Er tvivlsomt hvor god kroppen er til at "sige fra" eller "blive ædru" igen, under kraftig påvirkning af MDMA. Om man rammer et for ømt punkt eller ej.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 28 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]