Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 14:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen

Jeg er lige flyttet for mig selv og har mest for sjov og interesse tænkt mig at starte et lille beskedent grow :rocking:
MIt problem ligger i hvordan og hvor meget der kræves.

Jeg har tænkt mig at forspire mine frø.

jeg har købt 10 White widow og 10 Northern light frø. Læste mig frem til at disse var nogle gode nybegynder planter.

Jeg har egentlig bare tænkt mig at forspire og derefter plante i en god pottemuld, købt til at dyrke tomater. og så bare have dem i vindueskarmen... meeen ejg blev klogere, tror man skal være mere en almindelig optimistisk hvis man skal tror på at der komemr sol 18 timer i træk i DK, så vil måske gerne købe noget udstyr.

Igen dette er mest bare et "for sjov" eksperiment og har ikke det store budget.

Som min lyskilde. hvilket jeg efter læsning ahr tænkt mig at kører i 18timer tændt og 6 timer slukket i et skab i grow perioden, derefter vil jeg køre 12/12 og til allersidst en 24-48 timers mørklægning.

Vandning og sådan vil abre foregå når jeg tænker det kræves og jeg vil sørge for at planten fra tid til anden bliver en smule dehydrated, så den producere resin.

Det er sådan ejg har forstået det, men føler stadig der er MANGE uvisse eller ubelyste områder jeg kunne "fejle" i så please hjælp en uarfaren buddy til at få sig et fed "første grow" og derved en fed første gangs oplevelse. kommenter på det hele og kom med råd rettelser bekymringer osv.

PS. Jeg har en skab som kan bruges men regner med at planten bliver rykket ud i stuen når der er lyst nok og sol nok til det... måske endda ud på altanen for at give den lidt luft.

På forhånd mange tak

Senest rettet af Trisati 29 maj 2012 22:02, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Ingen forhandlerlinks...

Hvis du ikke har et særlig højt budget, hvorfor så investere i noget noget udstyr, som i sidste ende koster omkring de 1000-1200kr, for ikke at nævne at strøm forbruget for den pære ligger på ca. 14 kr (Hvis den er tændt 18 timer dagligt).

Hvad angår din jord, så anskaf noget leca/perlite til jordforbedring. Dette gør sådan dine rødder har lettere tilgang til luft og din plante bliver sundere.

Hvilken potte størrelse regner ud med at bruge?

Har du tænkt på gødning, når planten nu engang skulle vise tegn på mangel af dette?

På dette link står der alt hvad du skal bruge -> http://community.dcfonline.dk/

Som du nævner har du et småt budget, så hvorfor ikke bare lave et altan-grow. Sæsonen er lige begyndt, så du kan stadig nå at plante udendørs. Du skal dog ikke regne med at udbyttet bliver ligeså stort, som ved kunstig lys, men det er tilgæng gæld billigere.

mvh.
Bomlee

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Junior medlem

Ohh havde glemt at jeg ikke måtte smide forhandler links ind sorry...

Jamen du kan have fuldstændig ret i at det måske bliver dumt og utilsvarende at købe udstyret der. Men altså det er jo billigt 350,- eller sådan for skærm og pære. men ja højt el-forbrug koster jo også penge.

Jeg vil helt sikkert blande noget leca i min jordblanding, ved dog ikke helt hvor ejg køber dette med prøver den lokale gardnerhal.

Men hensyn til gødning vil jeg købe en af de der standard bland op med vand dunke. Ved ikke hvor meget sådan en koster men det burde ikke være meget...

Potte størrelse, jeg har tænkt mig at forspire, derefter smide dem over i 0,5L potter/halve mælkekartoner når de bliver lidt større ryger de over i en 3-4 L og til sidst når de er blevet store nok til at gå i blomst vil ejg smide dem over i 7-8 liters

Jeg er vildt glad for at få et svar :D

Kan de godt holde til at være et pure altan-grow. Tænker bare at med det skiftende vejr vi har i DK, ville det blive lidt svært for dem at få hvad de vil have og for mig at give dem hvad de har brug for.

men igen mange tak for svaret Bomlee, håber mit første grow bliver det første i en lang række af grows :D

Peace out... lad mig endelig høre mere fra jer allesammen. regner selvfølgelig med at jeg opdatere med billeder osv. når ejg når så langt :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Ja det koster 350 kr for lampe og skærm, men du skal også have fat i en 400W ballast og de koster knaster. Der vil jeg fraråde at købe den billige udgave, da de godt kan antænde et hus ved forkert behandling ;)

Leaca kan du få for en 30kr ved en gartner, det samme med gødningen.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken retning din altan vender, men hvis den er sydvendt, så skulle det sagtens kunne give et nogenlunde udbytte. Her er en udendørs grow log du kan kigge lidt på http://w.psychedelia.dk/forum/viewtopic ... la#p558967. Ellers kan jeg nævne at en af kammeraterne høstede omkring de 100 g, på en plante for 2 år siden og den var udendørs.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Dine planter kan sagtens gro udendørs. Problemet opstår i at planten bruger nattelængden til at finde ud af hvornår den skal blomstre, og når natten (den mørke periode af døgnet) i danmark er 12 timer lang er vi helt henne i slutningen af september. Derfor er det ikke alle sorter det kan lykkes at blomstre færdig udendørs. Det er et problem du slet ikke støder ind i hvis du bruger kunstlys. Umidlbart synes jeg du skal finde nogle andre frø hvis du vil gro udendørs, for at sikre dig et godt udbytte.

Hvor stort er dit skab? HPS lys som du har fat i er no doubt den bedste lyskilde du kan få dig, men skabet skal være omkring 80x80 cm og omkring halvanden meter højt for at du kan bruge sådan en. Og så skal du som bomlee siger have en ballast. Du kan købe komplette lampekits, så er du sikker på at få alt hvad du skal bruge.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

fedt med noget feedback...

jeg har læst mig frem til at de to frøarter er blandt de mest tilgivende man kan få og derfor godt til en nybegynder... men de er så ikke så gode til udendørs brug som du også siger...

mit skab er 80 X60 og over 2 meter højt... er der noget lys som er kraftigt nok men som ikke behøver en ballast?
jeg bor desuden sådan at min teresse ikke er særlig skjult, så derfor vil jeg hellere en indendørs billig version. men tusind tak for inputsne... hvad siger i eventuelt til at jeg laver en test.

Mit test forslag:

4 frø 2 af hver sort, disse skal plantes i en god muld, med Leca og sand i. Denne skal passe som var det en almindelig stueplante. Dog med lidt ekstra omhu, ang. vandning, gødning og placering i de mest solrige områder af lejligheden.

Ville dette kunne give et bare nogenlunde resultat, kunne i eventuelt komme med et bud på hvor mange gram der ville komme ud af dette, forudsat at alle 4 er hunkønsplanter? (ved godt det næsten er umuligt at komme med en godt bud, men prøv :D)

Jeg er ikke den store ryger og gør den som jeg tidligere har nævnt meget for sjovt, men håber på en lille smule ok ryger.

mine spørgsmål lyder altså på:

Kan jeg undgå at købe en ballast?
Vil en almindelig gulvlampe eller læselampe med specialpære i være nok til i det mindste at hjælpe planterne?
Ville ovenstående forsøg overhovedet have chance for at give et nogenlunde resultat?

På forhånd tak.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: the Land of Ooo
Den skal da nok give lidt, men du bør nok ikke forvente det store. Som stueplante vil en autoblomstrende klare sig bedre, da den er ligeglad med at blive forstyrret i nattetimerne.

Du kan evt. smide dem under en sparepære. Find et par CFL grows på nettet og se om resultatet er tilfredsstillende.

Moderator
Brugeravatar

Du kan få rigtig kraftige sparepærer, men de koster nogenlunde det samme som et 400 watts kit og du vil få væsentligt færre lumen (en af de mange måleenheder for lys) pr krone du bruger på strøm end hvis du vælger HPS.

Hvis du skal have noget i vindueskarmen, gør som Brød siger og køb nogle autonlomstrende frø. Det et det allerede letteste.

Junior medlem

Her er lidt opdate har set på dette sæt

Pærene:
150W blå/hvid til rødder (start)
150W gul til blomstring (slut)
Andet:
Lampeskærm
Transformer til 150W

Tror i det er fint til et groskab? så vil jeg nemlig prøve dette istedet?
Hvor mange planter tror i der er "power" nok til der?
Hvad vil være en rimelig pris for sættet?
og er skabet på 80cmx40cm og 2 meter højt stort nok til lad os sige 4-6 planter?(hvis der er power nok til det i pærerne)

tusind tak for svar :D

Moderator
Brugeravatar

Hmmm... internettet åd mit andet indlæg. Fucksocks.

Du kan godt have 6 planter hvis du sætter dem tidligt i blomst for at de ikke bliver så høje. Ellers har lamperne ikke genenmtrængningskræft til at lave ordentlige buds.

Jeg ved ikke hvad sådan et kit bør koste, men jeg har lige givet 250 kr for 125 watts CFL pærer i løs vægt.

Junior medlem

Hej igen... ok nu har jeg været på udkik en del mere ovenstående sæt koster 650kr. + forsendelse på ca. 110kr.

men har set på en masse flere please giv mig jeres mening omkring resultat/pris
altså hvilken er best hvis man ser på to parametre nemlig pris og planternes ve og vel
det forskellige lyder som følger:

1. Hydrofarm JSV4 4-Foot Jump Start T5 Grow Light System
The 4 ft wide Jump Start T5 Grow Light System is ideal for seedlings, cuttings, flowers and house plants. The super efficient T5 lights help you grow faster by providing 15-20% more lumens than traditional grow lights. It features a simple toggle clamp for easy lamp height adjustment, and the fixture has an internal reflective finish that directs more light to plants. Ideal for African Violets, orchids, flowering bulbs, vegetables, seedlings and cuttings. Super easy assembly.
358.14 DKK

2. Hydrofarm FLCDG125D 125-Watt Compact Fluorescent Grow Light System with Dew Guard
Fluorowing system
Full daylight spectrum incandescent grow bulbs
Compact reflector
Includes RFDG dew guard
Includes cord set with 15-Inch power cord
120-volt, 60-hertz frequency with mogul base type
Comes with hanging hardware, junction box and cord set with 15-feet power cord
Comes with one year warranty
Fluorowing compact fluorescent daylight system with dew guard
Full daylight spectrum incandescent grow bulb
317.07 DKK

3.LEDwholesalers GYO2002 4-Piece 400 Watt Hydroponic Reflector Grow Light Set
This 400 watt hydroponics lighting system represents the best value grow light. Its advanced, integrated electronic ballast supports both High Pressure Sodium (HPS) and Metal Halide (MH) bulbs, giving the grower the flexibility to choose the best selection simply by changing the bulb. MH can be used for accelerated vegetative growth, then switched out for HPS to encourage flowering, fruiting, and budding Quality light reflector and power cord included. Features fast startup - reaches full brightness in less than 1/4 the time of most magnetic ballasts. Completely silent - no more humming and buzzing. Small, compact design and longer bulb life as lumen output loss over time is dramatically less than with magnetic ballasts. Electronic ballast lights both MH and HPS lamps. More lumen output - up to 20% more lumen output than regular ballasts. Heat sink technology - no fans to break down and make noise; fan-cooled ballasts have a higher failure rate. Light Fixture Specification: Fixture Size: 18-1/2 inch x 15 inch x 4-1/2 inch. Total Weight: 15lb. Note: Actual reflector hood may be slightly different from photo. Rated Voltage: 120V. Harmonic Distortion: <10%. Input Current: 3.52A. Crest Factor: <1.7 Frequency: 50Hz/60Hz. Frequency (Hz):25kHz ~ 100kHz. Power Factor: >0.99. Loss of Input Watts (%): <10%. Total Luminous Flux: >41,000Lm.
890.31 DKK

4. Stealth Hydro Dual Spectrum High Output Fluorescent Lighting Kit
The dual spectrum lighting system supports both vegetative growth and flowering phases. We have added extra lumens to the red spectrum to facilitate an emphasis on generous and vivacious flowering.
274.56 DKK

5. 2' T5 HO Fluorescent Grow Light Fixture 4-Tube 96w 6400k
Features: Power Supply 120V(with US standard plug), 50-60Hz Actinic Tubes 4 tubes Power 4x 24watts (total 96w) Illumination 4x 2,000Lux (total about 8,000Lux) Color Temperature 6400K white Overall Size(w/ hooks) 24" L x 9-1/2" W x 6" H Power Cord Length 10-1/4 feet Package Includes: 1x 2Ft T5 Grow Light Panel 4x 6400K T5 Light Tubes 2x Steel Hooks 1x Manual for General T5 Light Model
537 DKK

Her er i hvert fald 6 som jeg tænker ville være en mulighed... mulighed 4. til 274 sys jeg lyder virkelig god... hvis den altså batter til noget... Netop fordi som jeg har skrevet et sted tidligere ikke ahr de store penge :D

Men jeg håber at i gider se på de her "tilbud" og give mig en vurdering af hvilke der umiddelbart lyder bedst til prisen?

På forhånd tak

Dedikeret medlem

^De ting du citerer benytter 120V, det danske strømnet er 230V.

Du får nok det bedste gear hvis du sætter dig ind i tingene, den færdige løsning er sjældent den bedste. Det værende sagt vil jeg pointerer at mht. lysstofrørene (nr. 5) kan et hvert byggemarked klare det billigere. Du skal bare være opmærksom på at lysstofrøret skal have farvekode 865 for at være ca. 6500K. :)

Junior medlem

Hvordan kan du se at de benytter 120v? og kan jeg ikke købe en omformer og hvor meget koster sådan en?

Jeg forsøger virkelig at sætte mig ind i tingene men der er bare så mange spørgsmål :S

Junior medlem

Shit mand jeg ved slet ikke hvad for en slags belysning ejg skal købe?

Feeling a bit cunfused and overwhelmed :S

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]