Potter kan faktisk godt være lidt dyre i det, hvis du er heldig kan du i et byggemarked finde foderspande på en 7-11L til 10kr, huller i bunden og så virker de fint. Da det dog er lidt større end hvad du søger, kunne du skære noget af kanten af og kun putte 4-5L jord i.

Jeg benytter mig selv i stor stil af den løsning til potter, da det er billigt, holdbart og let at flytte (her tænker jeg specielt de planter jeg sætter ud om dagen og tager ind om aftenen.)
Jord sælger Jem og Fix for 10kr for 50L, lossepladsen har det gratis. Hvis du ikke vil ofre penge på perlite kan du putte lidt grus på ca. 4-5mm i, men kun 1 - 1,5 del grus til 5 dele jord, for at give det en lidt mere luftig konsistens.
Det kan du sikkert finde udenfor, hvis du bor i byen fx en parkeringsplads, park eller have (naturligvis kun din egen!)
Gødning puttes som regel i vandet, det er langt det letteste at have med at gøre. Så længe de bare er i almindelig vækst, vil normal HORNUM gødning være mere end fint. Det fås i de fleste plante-relaterede butikker, måske endda BILKA.
Når de senere skal have noget mere cannabis specifikt er mit bud; det billigste produkt, der egner sig til formålet. Lidt googleri gør noget ved navn "HESI" til mit bedste bud.
Mht strækket på dine planter, er for svagt lys eller for meget vand de to mest almindelige årsager til at planter strækker sig unormalt meget.