Hey folkens

Er selv i lære som elektriker på 2. år, og ved da en hel del om emnet

Ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen "er huse der er bygget før 1990 (mener jeg det er) er det ikke et krav at have jord indført i huset", men det har de fleste danskere fået lavet efterfølgende da det er en meget vigtig leder i husets kabling.
I kender sikkert godt, at når i skal vaske tøj eller noget og tager fat i vaskemaskinen kan den give stød hvis der er overgang i den. og det kan der ske på alle hårde hvidevarer/el artikler der er kapslet i noget ledende. (børstet stål, aluminium, jern, osv.)
Det smarte ved jorden er at hvis der nu er overgang på en vaskemaskine og man får stød når man rører ved den så er den ikke jordet, men hvis den var jordet så kunne den lækstrøm der var på stellet af vaskemaskinen istedet løbe ud i jorden og hvis denne lækstrøm er stor nok vil din hpfi afbryder slå fra, og så må du have en af mine kollegaer ud og kigge på din vaskemaskine

hvis man nu har et grotelt som eksempel hvor du har et par 400w hps lamper i, skal der jo en ballast til at drive dem, og de er typisk i metal kapsling.
hvis nu at spolen i ballasten brænder over og fasen går på stellet, så vil du få stød hvis du rørte ved ballasten og lækstrømmen vil få hpfi'en til at slå fra.
hvis den var jordet så ville lækstrømmen være løbet til jord og hpfi'en ville slå fra, og så sparer du endda og få stød! - smart!
Og til jer der syntes det vil se mistænkeligt ud og have en jordledning hængende ud af vinduet, vil jeg da give jer delvist ret..
De fleste mennesker har et hus med jordspyd (TT-net) hvor det endten er gravet helt ned eller osse står der en lille metalpæl med en hætte på som stikker ca 10cm op af jorden hvor der er koblet et kabel på (2,5mm2) som så går ind i huset endten gennem et synligt hul i muren eller gennem et hul under jorden.
Hvis i alle vil undgå at få stød hvis der skulle opstå en lækstrøm vil jeg anbefale på det kraftstigeste at få lagt jord ind.
i spørger bare mig hvis i har andre spørgsmål.
mvh Narkopolo

"
Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.
(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅_̅_̅_̅()ڪے
"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."