Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:57

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Omnipresent
Hvis man nu bor i en lejlighed, hvor tilhørende hus blev opført for ca de 100 år siden og man ikke har nogen stikkontakter med 3 huller... Er man så helt hul i hovedet hvis man knækker jordstikket af for at få alt til at passe?
Har brugt søgefunktionen og google, og har forstået at et jordstik er til for at undgå stød, fx fra en løs forbindelse til kabinettet på en stationær pc.

Mit spørgsmål lyder så på om jordstik er nødvendigt for en lampe (Formentlig 400-600W, hvis det har nogen indflydelse), da jeg har en bærbar med samme stik som klarer sig fint med sine 20V og en strømfordeler sat til en kontakt med kun 2 stik.

Tak for I gad læse mit indlæg :) Strøm, banker og synkronsvømning er min svage side, så godt jeg har jer til førstnævnte :D

what is it worth - if anything at all?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Den skal nok lyse uden jord, men hvis der går overgang i lortet, er du på røven.. lad være med at slække på sikkerheden her!!!

Medlem

Det var også det jeg havde i tankerne, men er der reelt noget der kan gå overgang i?
Fra stikkontakt til strømfordeler kan jeg ikke komme på noget, heller ikke fra fordeler til ballast. Tænkte der måske kunne være noget omkring lampen/reflektoren der er metallisk, men hvis det er en keramisk fatning er der vel ikke så meget at komme efter.. Eller er jeg gal på den?
Går ikke ud fra det er muligt at få installeret nye og passende kontakter hvis der ikke er sådan et spyd i jorden til at aflede strøm nær bygningen, men er nødt til at spørge alligevel? :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Der findes jordspyd - der diskuteres lidt her - http://groups.google.com/group/dk.tekni ... 7632a5ffb2

Men få en elektriker til at vejlede dig, i værste tilfælde kan du enten selv få voldsomt (dødeligt) stød, eller brænde dit hus ned, og så dækker forsikringen sgu nok ikke...

Det er sgu penge givet godt ud, vil jeg mene!

Medlem
Brugeravatar

Chancen for at en fase skulle falde på stel er ret lille ved sådanne en pære, det er jo minimalt hvor meget man bakser med den!
Men sørg endelig for at spænde klemmerne til diverse kabler ordenligt!! Men for en sikkerhedskyld ville jeg nok slukke lampen inden jeg begyndte at pille for meget ved den. Hvis du har en 600w pære er det alligevel 2A du kan risikere at få igennem dig, og så overlever man altså ikke.

Medlem

Tak for svarene, safety first. Fik engang stød igennem en USA til DK transformer, det var slemt nok. Jord bliver ordnet, ellers kan det være ligemeget.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan du ikke bare bruge sådan et stik, der kan tage imod et jordstik, eller er det også risikabelt?

Medlem
Brugeravatar

Du tænker på det hunstik med jord?
Altså selve hullet i stikket får han jo ikke særlig meget jordforbindelse ud af...

Dedikeret medlem

Som HopIFjordeN skriver, jordspyd. Forbind jordspyddet med jord-ledningen fra lampen og så er det fikset. Hvis du bor i lejlighed er det selvfølgelig lettere sagt end gjort, men med lidt snilde kan det meste gøres. Eksempelvis kunne en diskret ledning trækkes gennem nedløbsrøret fra tagrenden..

Medlem

Skriver snart til en moderator, Randomname skal ændres til Geniusmind :D

Medlem
Brugeravatar

Nå ja for folk synes slet ikke det er mærkeligt der lige kommer en ledning ud til et jordspyd, af nedløbsrøret?? -_-

Dedikeret medlem

Nå ja for folk synes slet ikke det er mærkeligt der lige kommer en ledning ud til et jordspyd, af nedløbsrøret?? -_-

Nu var det jo blot et eksempel på alternativ tænkning der kunne løse et problem.. Hvis det er noget ligende mit nabolag er der bede på gårdsiden af etagehuse, i hvilke det ville være ganske let at skjule en ledning - jordspyddet behøver jo ikke stikke op, det kan fint være gravet ned.

Alternativt, hvis der var fliser ved nedløbsrøret, kunne man trække ledningen ud fra nedfaldet gennem en revne og placere jordspyddet under en flise.

I en helt anden retning kunne man også bare konfrontere sin udlejer om muligheden for at få installeret jordforbindelse. Det er jo ikke fordi en 600W lampe er så meget farligere end alle mulige andre strømslugere uden jord.

I alle tilfælde behøver man ikke forestille sig 30cm metal stang der stikker op af jorden, med en ledning der snor sig ind i nedløbsrøret.. :P

Medlem
Brugeravatar

Ok, Ja man kan sagtens grave et jordspyd helt ned. Men der vil altid gå en ledning op et sted ;-D
Nok om det. Mon man egentlig kan kræve der er etableret en jordforbindelse eller et andet alternativ som fx T-T systemer eller T-N systmer?

Dedikeret medlem

Jeg ved ikke om man rent juridisk kan kræve at der er jord, men det tror jeg ikke. Dog tror jeg godt at man med den rette argumentation / retorik vil kunne gøre sin udlejer forståeligt at man gerne vil have det, uden at det fremstår usædvaneligt.
Da det behøver ikke være alle stikkontakter der får installeret jord behøver det heller ikke at blive den helt store installation, men man skal da nok forvente at dele lidt af udgiften hvis ikke man har en ret godhjertet udlejer. :)

Mht T-T og T-N er det vist noget man bruger på den anden side af måleren, når man har lidt mere decideret elektriker viden end hvad jeg besidder :P - Jeg har ihvertfald aldrig stiftet praktisk bekendskab med det.

Medlem
Brugeravatar

Ja hvis det er en gammel installation skal man nok have argumenterne iorden samt have en sød ulejer :-P

Men i bund og grund er TN-System bare hvor du bruger Nullen som jordeleder. Det vil sige ved stelforbindelse slår HPFI'en.
Det er heller ikke noget jeg har prøvet i praksis, men det er en del nemmere end evt at skulle trække kabler ned til at jordspyd.

Dedikeret medlem

Det tror jeg du har ret i, men hvis man ikke har en rimelig grundlæggende forståelse for el er det ikke noget jeg ville råde nogen til at stikke fingrene i (det er sikkert også ulovligt, man må jo knapt montere en lampefatning nu til dags.)

Men hvis man kan komme omkring en elektriker tror jeg helt klart også det ville være sådan han vælger at løse problemet. Udfra lige at have skimmet lidt om hvad T-T / T-N er, virker det jo også som om et jordspyd er den lidt mere low-tech måde at lave jord på (og også relativt foolproof).

Medlem
Brugeravatar

Ja ifølge stærkstrømsbekendtgørelse må du under ingen omstændigheder lave et TT eller TN system selv... Men hvis man kender en der kan finde ud af det, og skal have lidt sorte knaster er det vel en fin løsning.
Jeg kunne forestille mig at man skulle have en form for skilletransformer lign foran installationen før man kan lave nulling. Sikkert derfor man foretrækker et jordspyd.

Junior medlem

FYI: jeg har kørt 4 grows uden nogen form for jord uden problemer (7-9-13, bank under bordet) :-P har samme problem med ingen jord i lejligheden. Men altså det der TT/Tn værk der ville da være interessant at høre lidt flere detaljer omkring... Jeg bli'r sq helt bange når jeg sidder og læser tråden her :-P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Trekantsområdet
Hey folkens :D
Er selv i lære som elektriker på 2. år, og ved da en hel del om emnet :)
Ifølge stærkstrømsbekendtgørelsen "er huse der er bygget før 1990 (mener jeg det er) er det ikke et krav at have jord indført i huset", men det har de fleste danskere fået lavet efterfølgende da det er en meget vigtig leder i husets kabling.
I kender sikkert godt, at når i skal vaske tøj eller noget og tager fat i vaskemaskinen kan den give stød hvis der er overgang i den. og det kan der ske på alle hårde hvidevarer/el artikler der er kapslet i noget ledende. (børstet stål, aluminium, jern, osv.)

Det smarte ved jorden er at hvis der nu er overgang på en vaskemaskine og man får stød når man rører ved den så er den ikke jordet, men hvis den var jordet så kunne den lækstrøm der var på stellet af vaskemaskinen istedet løbe ud i jorden og hvis denne lækstrøm er stor nok vil din hpfi afbryder slå fra, og så må du have en af mine kollegaer ud og kigge på din vaskemaskine :D
hvis man nu har et grotelt som eksempel hvor du har et par 400w hps lamper i, skal der jo en ballast til at drive dem, og de er typisk i metal kapsling.
hvis nu at spolen i ballasten brænder over og fasen går på stellet, så vil du få stød hvis du rørte ved ballasten og lækstrømmen vil få hpfi'en til at slå fra.
hvis den var jordet så ville lækstrømmen være løbet til jord og hpfi'en ville slå fra, og så sparer du endda og få stød! - smart! :D

Og til jer der syntes det vil se mistænkeligt ud og have en jordledning hængende ud af vinduet, vil jeg da give jer delvist ret..
De fleste mennesker har et hus med jordspyd (TT-net) hvor det endten er gravet helt ned eller osse står der en lille metalpæl med en hætte på som stikker ca 10cm op af jorden hvor der er koblet et kabel på (2,5mm2) som så går ind i huset endten gennem et synligt hul i muren eller gennem et hul under jorden.

Hvis i alle vil undgå at få stød hvis der skulle opstå en lækstrøm vil jeg anbefale på det kraftstigeste at få lagt jord ind.

i spørger bare mig hvis i har andre spørgsmål.

mvh Narkopolo :)

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]