Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 16:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Svenske narkomaner dør af at ryge plastre
02. jan. 2012
http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2012/01/02/220238.htm

Citat:
Sociale myndigheder i Sverige går nu i gang med at undersøge lægers udskrivning af det smertestillende fentanylplaster, som indeholder morfin og er målrettet til kræftpatienter.

Det sker, efter at plasteret er blevet et "hit" blandt narkomaner i det sydlige Sverige i Skåne, Halland og Västra Götaland. Det rapporterer SVT, der svarer til DR.

Narkomanerne enten tygger eller ryger plasteret. Men det er farligt, og det har hidtil kostet mindst fem narkomaner livet alene i Halland-regionen syd for Göteborg.

Mange stærkere end morfin
- Stoffet meget farligt. Det er 100 gange stærkere end almindelig morfin. Indtager narkomaner det, risikerer de livet, siger Kai Knudsen, overlæge ved Sahlgrenska Universitetsjukhuset i Göteborg.

Han fortæller, at hospitalet har haft adskillige patienter, der har indtaget fentanyl som en erstatning for heroin.

- Det er ikke nogen behagelig rus. Folk slås ud på grund af dets styrke, fortsætter Kai Knudsen.

Anvendelsen af det smertestillende plaster er steget over de seneste par år.

De svenske myndigheder vil nu undersøge, om udbredelsen skyldes, at læger udskriver flere plastre, end kræftpatienter har behov for, eller om kræftpatienter sælger deres plasteret videre.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er flot at de baade skriver at det indeholder morfin, og at det er 100 gange staerkere end morfin.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det forfærdelige er, at man i den svenske misbrugskultur har en total ansvarsfraskrivende adfærd. Der er en virkelig hård attitude. Personligt tror jeg, det kan spores tilbage til myndighedernes perverse gennemsyrning af det svenske samfund. Man behandles som en baby, og derfor opfører man sig som en. Denne artikel går i rigtig god spænd med svensk politik, som netop består i at dutte alskens latterlige prædikater på stoffer. Når nu misbrugere overdoserer stoffet, er det så ikke en god idé ikke at udbrede selvmodsigende myter, der for en glemsom tåger kan betyde, at man behandler stoffet som var det lige præcis det, det ikke er? Hvorfor ligger fokus ikke på, at man i den skånske misbrugskultur er marginaliseret og livsfarlig for sig selv? For der er et forfærdeligt misbrugsmiljø, som på den ene side dæmoniseres, og på den anden side holdes ved status quo. Det hjælpes ikke af den barnlige moralpanik, der netop er en af dens forudsætninger. Hvis misbrugseksperterne nægter at have et virkelighedsnært forhold til stoffer og misbrugere, og derfor ikke tager misbrugeren seriøst, hvordan skal misbrugeren så selv kunne gøre det? Det klinger falsk, når man sidder ene mand/kvinde overfor en statsinstitution og hævder, at alt den siger og lærer ud er usandt. Misbrugeren overlades til at være en løgner (i myndighedernes øjne, hvis nærsynethed dog ikke gør misbrugerens pinlighed mindre virkelig) eller et hjælpeløst pattebarn, der skal ammes af modermisbrugsekspert eller piskes af farbror blå (som politiet kaldes). Det er så deprimerende og trættende. Ned med de totalitære tendenser. Giv borgeren et skud frihedsfornemmelse og et hjælpende skub, hvis h*n skulle miste balancen, og lad være med at tvinge borgeren ud i en ydmygende marginalisering med brug af høtyv og fakler. Undskyld mit søvnige indlæg :lol:

Medlem
Brugeravatar

Det forfærdelige er, at man i den svenske misbrugskultur har en total ansvarsfraskrivende adfærd. Der er en virkelig hård attitude. Personligt tror jeg, det kan spores tilbage til myndighedernes perverse gennemsyrning af det svenske samfund. Man behandles som en baby, og derfor opfører man sig som en. Denne artikel går i rigtig god spænd med svensk politik, som netop består i at dutte alskens latterlige prædikater på stoffer. Når nu misbrugere overdoserer stoffet, er det så ikke en god idé ikke at udbrede selvmodsigende myter, der for en glemsom tåger kan betyde, at man behandler stoffet som var det lige præcis det, det ikke er? Hvorfor ligger fokus ikke på, at man i den skånske misbrugskultur er marginaliseret og livsfarlig for sig selv? For der er et forfærdeligt misbrugsmiljø, som på den ene side dæmoniseres, og på den anden side holdes ved status quo. Det hjælpes ikke af den barnlige moralpanik, der netop er en af dens forudsætninger. Hvis misbrugseksperterne nægter at have et virkelighedsnært forhold til stoffer og misbrugere, og derfor ikke tager misbrugeren seriøst, hvordan skal misbrugeren så selv kunne gøre det? Det klinger falsk, når man sidder ene mand/kvinde overfor en statsinstitution og hævder, at alt den siger og lærer ud er usandt. Misbrugeren overlades til at være en løgner (i myndighedernes øjne, hvis nærsynethed dog ikke gør misbrugerens pinlighed mindre virkelig) eller et hjælpeløst pattebarn, der skal ammes af modermisbrugsekspert eller piskes af farbror blå (som politiet kaldes). Det er så deprimerende og trættende. Ned med de totalitære tendenser. Giv borgeren et skud frihedsfornemmelse og et hjælpende skub, hvis h*n skulle miste balancen, og lad være med at tvinge borgeren ud i en ydmygende marginalisering med brug af høtyv og fakler. Undskyld mit søvnige indlæg :lol:

Aldrig i Sverige! Det har været sådanher de sidste magne år! Du skal bare vide hvor mange som har dræbt sig selv med RC's! Det her er så ingen RC, og måske heller ikke lovligt, men et rimeligt sikkert produkt, da det ikke går gennem særlig mange hænder og har en række andre fordele, kan jeg tænke mig.

Det er denher type junk, som florerer til størst del i Sverige.

Pushere siger også at der forefindes så mange substituter til alt det normale narko, at man lige så godt kan sælge alt muligt andet lort, som ikke er lige så kendt, men som man kan sælge åbent(Ja, TRO mig! De får enda deres legals tilbage igen, hvis de kommer en tur på stationen)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]