Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 14:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Der er lagt i kakkelovnen til et opgør om rygepolitikken på Christiansborg, når Folketingets Præsidium mødes i dag, skriver Berlingske.

Folketingets formand, Mogens Lykketoft (S), kalder det helt uholdbart, at politikerne må ryge på deres kontorer på Christiansborg.

Derfor vil han ændre reglerne, så de i højere grad matcher rygereglerne uden for Borgens mure.

- Der er ansatte herinde, som er generede af det. Derfor har jeg lagt op til, at man ændrer reglerne, så de eneste steder, man må ryge, er udenfor og i de opstillede rygebokse, siger Mogens Lykketoft (S) til Berlingske.

Ansatte har fået nok
Da rygereglerne blev strammet i 2007, besluttede Folketinget, at de folkevalgte fortsat skulle have lov til at pulse løs på deres egne kontorer.

Men nu har Folketingets kontoransatte, håndværkere og betjente fået nok, skriver Berlingske.

- De er udsat for den sundhedsmæssige fare, der beviseligt er ved passiv rygning. Folketinget vedtog for nogle år siden en lov, der tilskriver, at der ikke bør ryges i offentlige rum. Dette lever Folketinget ikke op til. Det vil klæde Folketinget i fremtiden at leve op til denne regel, skriver Tove Jordal, næstformand for tillidsrepræsentanterne i Folketinget i et nyt brev til Folketingets formand.

Røg siver ind
Opfordringen støttes af de Radikale.

- Vi skal følge de regler, der gælder i resten af samfundet. Røgen siver igennem kontorerne, og det, synes jeg, er ubehageligt, siger de Radikales gruppeformand, Marianne Jelved til Berlingske.

Hos Venstre og Dansk Folkeparti er man lodret uenige i Lykketofts forslag.

- Vi er voksne mennesker herinde. Vi er ikke ansatte. Derfor skal vi have en vis ydmyghed over for medlemmernes vidt forskellige ønsker, siger præsidiemedlem og tidligere sundhedsminister Bertel Haarder (V).

Vil have beslutningen flyttet
Venstre og Dansk Folkeparti vil forsøge at flytte beslutningen fra præsidiet til Folketingets udvalg for Forretningsorden, hvor alle partier er repræsenteret.

- Hvert enkelt folketingsmedlem er sin egen herre. Ansatte i en virksomhed skal indordne sig under virksomhedens regler, men det her er ikke en virksomhed, siger DFs præsidiemedlem, Søren Espersen til Berlingske.

I regeringen planlægger man et større eftersyn af de danske rygeregler til foråret, og sundhedsminister Astrid Krag (SF) hilser Lykketofts opgør med rygekulturen velkommen.

- Jeg synes, det lyder som nogle kloge overvejelser. Rygning er en af de faktorer, der betyder, at vi lever i kortere tid end i andre lande, siger sundhedsministeren til Berlingske. (kilde)

En lidt ligegyldig artikel om rygeforbuddet - eller rettere at det sjovt nok ikke gælder de politikere, som har været med til at vedtage det for resten af befolkningen...
Jeg fik dog min dejlige varme kakao galt i halsen over den her:
Citat:
Vi er voksne mennesker herinde. Vi er ikke ansatte. Derfor skal vi have en vis ydmyghed over for medlemmernes vidt forskellige ønsker, siger præsidiemedlem og tidligere sundhedsminister Bertel Haarder (V)

Den klinger fælt hult for en person, som tidligere har udtalt han er klar til at lovgive i det omfang folk ikke kan tage vare for sig selv - eller sagt med andre ord, så har han endnu engang vist sin foragt for folket og reduceret dem til børn!
Sorry for the hate; men hvor dobbelmoralsk kan man blive? :x

Medlem
Brugeravatar

tak for den ! :D
Det sgu sjovt at se hvor "barnlige" de er der inde - men hold kæft en nar ham Bertel der..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet
det her er jo dybt grotesk... hvordan kan de regler som de vedtager i folketinget ikke gælde politikerne? det kan jo ikke blive mere dobbeltmoralsk. Det kan heller ikke være rigtigt, at der ikke bliver taget hensyn til ikke rygere som skades på grund af disse egoister.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
fandme også bare på tide at de får lavet om på det... Hele folketinget oser langt væk af hykleri og dobbeltmoral, det mest fucked op ved det, er at de selv har bragt sig i den situation ved at lave den ene åndssvage regulering efter den anden... Er så træt af politik og politikere jeg kunne brække mig i lårfede stråler, det er et fucking scam hele vejen igennem...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej det er et skole eksempel på den gode gamle "alle er lige - men nogen er mere lige end andre"
Men det er sgu lidt spøjst at man gerne vil forbyde ukendte kemikalier til højre og venstre uden skyggen af data og samtidig vil forsvare sin ret til at ryge med næb og kløer trods tonsvis af belastende data - hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro at visse politikere forsøger at lovgive ud fra helt personlige kriterier (og jeg ved ikke bedre) :-(

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro at visse politikere forsøger at lovgive ud fra helt personlige kriterier (og jeg ved ikke bedre) :-(

Det er jo lige akkurat det de gør, politik er som en videnskab for sig selv, hvor hypotesen med mest "hype" vinder - fuck empirien, det gælder bare om at tilfredsstille og holde befolkningen i skak og gøre det så økonomisk effektivt som muligt...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Løsningen er selvfølgelig ikke at forbyde det i folketinget, men at lade virksomhederne selv have deres egen rygepolitik. Hvis jeg har en lille virksomhed med 5 ansatte, og ingen af dem har noget imod at der bliver røget på kontoret, hvorfor fanden skal staten så lege politimand og forbyde os at ryge?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På bunden af havet
Løsningen er selvfølgelig ikke at forbyde det i folketinget, men at lade virksomhederne selv have deres egen rygepolitik. Hvis jeg har en lille virksomhed med 5 ansatte, og ingen af dem har noget imod at der bliver røget på kontoret, hvorfor fanden skal staten så lege politimand og forbyde os at ryge?

Er helt enig, hvis alle er enige skal de selvfølgelig ha lov til at pulse løs så meget de vil. Men hvis der er så meget som 1 person på kontoret der er ikke ryger og bliver generet af det så skal det forbydes. Syntes ikke det er rigtigt at folk der ikke ønsker at udsættes for passiv rygning tvinges til at arbejde i sådan et miljø eller bliver nødsaget til at finde et andet job bare fordi folk ikke vil tage hensyn.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
'rygende uenige'... HOHOHOHOOOOO, sandelig, det er blevet jul.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Its all a lie, man. The system, society, the fucking social mindcontroll, man. *piffpaffpuff*. Illuminati, NWO, shapeshifters. Wake up, man, the consciousness shift is here and you might be to square to roll over, dude, 2012!

PS. Ned med demokratiet, så vi kan få os noget retfærdighed. Hvordan kan man dele magten, når alt nødvendingvis er et, og derfor udeleligt? Its all a lie, man!

Og jeg ringer lige til Borgen imorgen og forklarer hvordan landet ligger, og at de bliver fyret, hvis ikke de får udfyldt deres retfærdighedskvote snart.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Er helt enig, hvis alle er enige skal de selvfølgelig ha lov til at pulse løs så meget de vil. Men hvis der er så meget som 1 person på kontoret der er ikke ryger og bliver generet af det så skal det forbydes. Syntes ikke det er rigtigt at folk der ikke ønsker at udsættes for passiv rygning tvinges til at arbejde i sådan et miljø eller bliver nødsaget til at finde et andet job bare fordi folk ikke vil tage hensyn.

Man gør det jo, fordi man håber på at folk stopper, når de ikke må ryge på deres kontor, og fordi det er hyklerisk af rød regering at lade politikerne ryge indendøre, når de er imod det på mange andre arbejdspladser.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]