Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 00:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg står i den situation at jeg gerne vil holde mig vågen en nat, hvorefter jeg skal ud og flyve. Jeg har fået 2 bromam af 6 mg stykket, hvor jeg regner med at tage 3 mg for flyskræk.
Jeg kan se at den maksimale plastmakoncentration opnåes efter 1-2 timer efter indtag.

Hvis jeg vælger at holde mig vågen med hjælp af Methylphenidat, hvornår kan jeg så tage den sidste dose (20mg), for at undgå nævneværdig interaktioner mellem lægemidlerne?
Pro.medicin skriver:
Farmakokinetik
Absorberes næsten fuldstændigt fra mave-tarmkanalen. Maksimal plasmakoncentration nås efter 1-2 timer. Metaboliseres i leveren til inaktive metabolitter. Plasmahalveringstid 2-3 timer. Virkningsvarighed for enkeltdosis 3-4 timer.

Derfor burde den sidste dosis tages 5 timer før, så omkring kl 01.20.
Jeg indtager Bromam kl 5.20, og burde derfor ikke opleve bivirkninger.
Er det korrekt forstået?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Hvornår skal du ud og flyve?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen steder at der skulle være deciderede interaktioner mellem de to præparater. Men det er klart, at det kan være svært at slappe af i flyet hvis du stadigvæk har methylphenidat i kroppen. Kan du ikke holde dig vågen en nat uden methylphenidat? Det ville, uden at kende de nærmere omstændigheder, formentlig være det mest optimale - og burde være muligt for langt de fleste.

Hvis du alligevel insisterer på at tage methylphenidat skal du være opmærksom på at der kun er 4 timer fra klokken 01.20 til 05.20. I øvrigt anbefales det for folk der lider af narkolepsi og er i behandling med Ritalin at sidste dosis tages 6 timer før sengetid. Plasmahalveringstiden kan jo variere fra person til person. Så hvis du gerne vil kunne sove klokken 05.20 ville jeg mene at sidste dosis 20 mg methylphenidat ikke bør indtages senere end 23.20 - med det forbehold at det naturligvis kræver de forudgående doser er taget med passende mellemrum.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Flak skrev:
Jeg kan ikke umiddelbart se nogen steder at der skulle være deciderede interaktioner mellem de to præparater. Men det er klart, at det kan være svært at slappe af i flyet hvis du stadigvæk har methylphenidat i kroppen. Kan du ikke holde dig vågen en nat uden methylphenidat? Det ville, uden at kende de nærmere omstændigheder, formentlig være det mest optimale - og burde være muligt for langt de fleste.

Hvis du alligevel insisterer på at tage methylphenidat skal du være opmærksom på at der kun er 4 timer fra klokken 01.20 til 05.20. I øvrigt anbefales det for folk der lider af narkolepsi og er i behandling med Ritalin at sidste dosis tages 6 timer før sengetid. Plasmahalveringstiden kan jo variere fra person til person. Så hvis du gerne vil kunne sove klokken 05.20 ville jeg mene at sidste dosis 20 mg methylphenidat ikke bør indtages senere end 23.20 - med det forbehold at det naturligvis kræver de forudgående doser er taget med passende mellemrum.

Jeg forstå ikke hvorfor du snakker om at sove, når jeg specifikt spørger om vejledning i at holde mig vågen.
Jeg skal flyve kl 6.20 om morgenen, så det er nemmere bare at holde sig vågen.
Personligt synes jeg effekten af Methylphenidat er subtil efter 4 timer, og da jeg indtager 3mg bromam er jeg overbevist om at det nok skal dæmpe enhver angst.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg snakker om at sove, fordi jeg gik ud fra du gerne ville sove i flyet. Det er vel derfor du holder dig vågen hele natten, ikke? Ellers er det vel ret simpelt at rykke døgnrytmen et par timer, gå i seng klokken 22.00 og stå op 5-6 timer senere for at flyve?

I øvrigt er det værd at bemærke, at nervøsitet er en meget almindelig bivirkning af Ritalin.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg regner med at holde mig vågen indtil jeg skal med flyet fra kastrup, jeg orker ikke at skulle stresse efter jeg har sovet en halv times tid.
Når jeg kommer frem til destinationen har jeg mulighed for at få sovet ud.

Tendensen til nervøsitet vil vel forsvinde i takt med methylphenidaten bliver metaboliseret til inaktive metabolitter?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Ja, det vil den.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Bare snup noget metadon , inden flyvetureen. Så mærker du nok ikke meget til det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Sway skrev:
Bare snup noget metadon , inden flyvetureen. Så mærker du nok ikke meget til det.

Jeg kunne måske også bare tage noget morfin? Hvad med Oxycodon, er det noget du vil anbefale?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^ alle opiater virker, men gør det kun hvis du ikke har tendens til at få kvalme

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Luftkaptajnen skrev:
^ alle opiater virker, men gør det kun hvis du ikke har tendens til at få kvalme

Øh, det var ment ironisk. Synes du ikke det virker fuldstændig sindssygt at rekommandere methadon til flyskræk? :shock: :roll:

Med hensyn til kvalmen har jeg valgt at indtage primperan, sammen med bomazepam, for at minimere risikoen for kvalme.
Jf. Interaktionsdatabasen er der ingen interaktioner mellem primperan og bromazepam.

Sway skrev:

Jeg synes du skal holde dig ude af tråden, da du tydeligvis ikke har noget konstruktivt at tilføje.

Jeg spørger om et konkret spørgsmål, nemlig hvorledes jeg skal indtage lægemidlerne for ikke at opleve bivirkninger.
Hvorfor tror du jeg spørger om hvilken medicin jeg skal anvende til flyskræk? Det er jeg selv udemærket klar over. :roll:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
naturen har det bedste svar: ingefær :) og selvfølgelig tyggegummi til at reducere trykket i ørerne under start og landing

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

justchill skrev:
naturen har det bedste svar: ingefær :) og selvfølgelig tyggegummi til at reducere trykket i ørerne under start og landing

Tak for tippet, men da jeg allerede vidste det, har jeg truffet min beslutning ud fra hvad jeg tror er den bedste løsning på mit problem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Øh, det var ment ironisk. Synes du ikke det virker fuldstændig sindssygt at rekommandere methadon til flyskræk? :shock: :roll:

LSD havde været sindssygt, opiater er måske en smule alternativt, men så er det heller ikke værre

Og tænk hvis flyet faldt ned. Det ville ikke røre dig det mindste :wink:

Go tur

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Luftkaptajnen skrev:
Citat:

LSD havde været sindssygt, opiater er måske en smule alternativt, men så er det heller ikke værre

Og tænk hvis flyet faldt ned. Det ville ikke røre dig det mindste :wink:

Go tur

Jeg har valgt en plads ved vinduet bag venstre vinge. På den måde er jeg sikker på at havne med Jack på øen. Klart det bedste alternativ!

Seriøst, på et HR-board er det ikke acceptabelt at foreslå stærke opiater til behandling af flyskræk. Det ville være dybt uforsvarligt at anvende opiater frem for anxiolytika. Bromam (Bromazepam) er netop et anxiolytika, og har derfor den bedste virkning.

Men igen, præparaterne er fastsat, jeg spørger ikke ind til alternative behandlinger, da jeg selv har styr på lægemidlerne.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vi ved jo godt at du har styr på hvad du går og laver. Hvis det havde været een med 1 post eller bare mange dumme posts, så havde sagen været en helt anden... Det er skræddersyet HR ;)

Egentlig en underlig tanke, at du slår angsten ned for at flyve, men hvis flyet endelig skulle styrte ville du helt sikkert dø med alle de stoffer i blodet... hehe

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]