Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 20:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Jeg smed ikke dette i offtopic, da det er noget jeg har undret mig meget over i flere år og som altid har været relateret til knark i weekenderne. Jeg ved dog ikke om den skal være her, eller under 'Syntetiske stoffer', men here goes:

Er der andre der har lagt mærke til om de ligesom træder ind i et andet rum, når de ikke har sovet som følge af eksempelvis amfetamin, hvor ens ordforråd ændrer sig, og man faktisk bliver skarpere på nogen punkter, selvom man samtidig sidder i semi-zombietilstand?
Jeg har lagt mærke til det igennem flere år hos mig selv, og jeg har også lagt mærke til at en anden vens ordvalg ændrer sig på 2.- og 3.-dagen. Det med gennemkørende er dog ikke noget jeg gør så meget i længere overhovedet, men jeg kan huske det fra dengang, og det sker da også stadig at det engang imellem bliver ud på næste dag, selvom jeg er blevet ældre.

Men hos mig ændrer mit ordvalg sig så det tit bliver mere velovervejede ting jeg siger, hvis jeg f.eks. sidder til en morgenfest. Andre gange lukker man også bare lort ud fordi man sidder og koger, men hvis jeg har en samtale om noget, så kommer de præcise og mere raffinerede ord nemmere til mig.
Samtidig har jeg også erfaret at jeg lynhurtigt ser muligheder til at fyre en kæk replik af forskellige steder, selvom jeg sidder og er i tungt søvnunderskud. Altså det kommer bare til mig uden at jeg selv ved hvor fra, og når jeg så lukker det ud så plejer det som regel at vække begejstring. Det har helt sikkert mest været efter en eller to nætter på amfetamin, og altså hvor jeg sidder i groft, usundt søvnunderskud.
Noget underligt er at jeg også har fået at vide at jeg bliver ekstremt god til at imitere kendte mennesker eller nogen som folk kender, når jeg sidder i selvsamme tilstand.

Det kan godt være at det lyder helt mærkeligt, men for mig er det som om jeg bliver tunet ind på en anden frekvens, hvor ting kommer nemmere til mig, samtidig med at jeg altså også sidder og er godt mærkelig i skærmen oven på knarken og søvnunderskuddet.
Det er dog helt sikkert det med at jeg ser åbninger til at smide en kæk kommentar alle steder som undrer mig mest, for jeg har helt sikkert tendens til at åbne ærmet i ny og næ når der lige er en mulighed, ligesom alle andre, men det er som om at det bare vælter til mig når jeg sidder i den tilstand.

Er der andre der kender til det?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg kender 100% til det. Jeg har aldrig rigtig taget mange stimulanser, men når jeg har taget knark (være det LSD, 2c-b, kokain/amfetamin eller andet godt), så føler jeg præcis det samme til tider.
Bliver helt skarp/kvik, mere intelligente udtalelser osv. Jeg har ikke kørt flere dage i træk, som du har, men jeg synes stadig jeg har oplevet lignende scenarier.

Jeg tror muligvis det er kemisk bestemt. Altså - jeg har på ingen måde forstand på kemi -, men jeg tror, at i og med der udløses neurotransmittere når man tager knark, så giver dette også en selvtillid, som gør, at man får mere lyst til bare at være personlig og lige på, uden at føle sig hæmmet. Sådan har jeg det i hvert fald. Fx på 2c-b for lidt tid siden, der snakkede jeg med min kammerat, som er ustyrligt klog. Han har røget hash måske én gang, and that's it. Men jeg skærpede virkelig min hjerne for at få mest muligt ud af samtalen, og hvor lam jeg end var, så snakkede vi på et helt andet niveau, end jeg plejer at gøre generelt.

Så jeg kan kun nikke anerkendende ind til det du skriver.. Har også oplevet det efter knark, når man er træt. Der vil jeg ofte gerne snakke om _alt_, men det plejer jeg tit at være ene om.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

John Doe skrev:
Så jeg kan kun nikke anerkendende ind til det du skriver.. Har også oplevet det efter knark, når man er træt.

Nemlig, det er som regel der det virkeligt begynder at blive meget ved mig. Det er bare mærkeligt, at man oven på sådan en omgang med fest & farver og ingen søvn, skulle blive skarpere på flere punkter, men det synes jeg altså er hvad der sker ved mig.
Ser lynhurtigt en åbning til at fyre en rammende, skarp replik af åndssvagt mange steder, i forhold til ellers.

Medlem

Jeg har (lidt for) ofte kørt 2-3 dage på amfetamin og kan godt nikke genkendene til det meget af det du skriver. Jeg har ikke bidt så meget mærke i om mit ordforråd ændre sig, men det med at blive en tand ekstra skarp i replikken kender jeg alt for godt.

Jeg indtog engang noget Methylone en søndag formiddag, hvor jeg havde kørt på amfetamin siden om fredagen, og derfor ikke havde sovet, og så vidt jeg husker heller ikke spist særlig meget. Min Methylone erfaring er ikke særlig stor, og det er også den eneste gang jeg har indtaget det efter sådan en hård omgang, men den formiddag dér kørte min hjerne godt nok i et helt andet gear end jeg nogensinde har oplevet før. Jeg blev så skarp i replikken (Eller det følte jeg i hvert fald), at de andre jeg sad sammen med havde svært ved at følge med, fordi det gik så hurtigt, og jeg nærmest svarede på mine egne sætninger inden de fik et ben til jorden. Det skal lige siges at vi i alt var 4 gutter - Den ene var helt flad, fordi han heller ikke havde sovet siden Fredag, men de 2 andre var fuldstændig upåvirket. Det var sgu en lidt underlig oplevelse fordi det hele gik så stærkt, og jeg tror også den ene, der sad der blev lidt skræmt, da han ikke kendte mig så godt på daværende tidspunkt. Som sagt kender jeg godt det med at blive en tand ekstra skarp i replikken oven på/under en amfetamin tur. Episoden med methylonen var dog meget ekstremt de få timer det stod på. Jeg ville ønske situationen havde været optaget - For jeg er lidt i tvivl om idag, om jeg vrøvlede løs, eller om jeg virkelig havde den ekstra skarphed, som jeg følte mig overbevist om at jeg havde.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg tror det er indbildning.... Jeg har kun oplevet at blive dummere og dummere af at være for stimuleret og længe vågen, jeg når som regel allerede til det punkt omkring de 24+ timer... Jeg tror grunden til at man kan føle sig skarp i replikken er, at det er det eneste man rigtig kan være... Alle andre funktioner, såsom ens kort- og langtidshukommelse lader til at blive kraftigt reduceret af så lang tid uden søvn - dette får i hvert fald en "kontrol-freak" som mig til at stå af. På psykedelika har jeg ofte oplevet dybe og fede samtaler især henimod slutningen, men disse plejer at være mere sammenhængende og af større betydning end dem man kan føre i en stimulansbrandert. Men når i siger "skarpe i replikken" hvilke emner taler vi så her? Almindelig social chit-chat, samtale om tekniske emner eller personlige samtaler?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

@Timbow, sådan har jeg det også når jeg kigger tilbage. Jeg ville også ønske at jeg havde optaget nogen af de gange hvor det er gået helt amok. Rart at jeg ikke er den eneste. Mit har dog været værst når jeg udelukkende har kørt på amfetamin hele natten, og evt. nogen joints.

@Snoezel, jeg er helt sikker på at mit ikke er indbildning, siden der også er flere der har kommenteret det. Jeg er selv forundret over det..

Snoezel skrev:
Men når i siger "skarpe i replikken" hvilke emner taler vi så her? Almindelig social chit-chat, samtale om tekniske emner eller personlige samtaler?

Med 'hurtig/kæk i replikken' mente jeg at jeg f.eks. lynhurtigt fanger essensen af noget nogen har sagt, og med det samme har jeg noget sjovt at sige til det.
Det er selvfølgelig ikke altid jeg spytter det ud, men det er meget sjovt at opdage hvor hurtigt der pludselig sad en joke klar på lystavlen. Jeg ved selv hvordan folks sætninger virker på mig normalt, og at jeg sommetider lige kommer til at lede efter noget sjovt at sige i en given social sammenhæng, men når jeg sidder i den søvnløse tilstand der, så vælter tingene bare til mig, og jeg kan ofte fyre jokes af som et maskingevær, der passer til det der sker i situationen, fordi jeg ser åbninger alle steder.

Samtidig med at jeg som sagt helt automatisk finder nogen bedre og mere velovervejede ord at sige i sætninger hvis jeg har en seriøs samtale om noget, selvom det går så hurtigt, så ved ikke om velovervejet er det rigtige ord at bruge.
Det er lidt svært at forklare.

Jeg har også skrevet at jeg samtidig sidder og bliver mere og mere kogt pga. søvnunderskuddet og stimulanserne, så du må ikke tro at jeg selv føler mig helt normal i den tilstand, bortset fra den ekstra skarphed.

Moderator
Brugeravatar

Hmmm, man kunne måske godt forestille sig, at hjernen kompenserede for de trætte områder af hjernen ved at åbne op for nogle lidt friskere, som måske også kunne give bedre adgang til underbevidstheden/kreativiteten...?
Citat:
Effects on the brain

Sleep deprivation can adversely affect the brain and cognitive function.[19] A 2000 study, by the UCSD School of Medicine and the Veterans Affairs Healthcare System in San Diego, used functional magnetic resonance imaging (fMRI) technology to monitor activity in the brains of sleep-deprived subjects performing simple verbal learning tasks.[20] The study showed that regions of the brain's prefrontal cortex displayed more activity in sleepier subjects. Depending on the task at hand, the brain would sometimes attempt to compensate for the adverse effects caused by lack of sleep.

The temporal lobe, which is a brain region involved in language processing, was activated during verbal learning in rested subjects but not in sleep-deprived subjects. The parietal lobe, not activated in rested subjects during the verbal exercise, was more active when the subjects were deprived of sleep. Although memory performance was less efficient with sleep deprivation, greater activity in the parietal region was associated with better memory.[21]

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_deprivation
Wiki'en giver i hvert fald hints om, at hjernen godt kan "omdirigere" kræfterne for at få det hele til at hænge sammen. Jeg kan bare overhovedet ikke kende det fra mig selv, tværtimod... Men det kan da godt bare være mig, der ikke lige har prøvet at strække den længe nok :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Spændende læsning, tak for link. Jeg synes det giver meget god mening :).
Jeg hørte også i sin tid at det er noget af det samme der sker når man begynder at få små synsforstyrrelser, når man har trukket den for længe. Altså at det også er hjernen der kompenserer på en eller anden måde.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg var så kneppet på methylone i Ungarn at jeg knap nok kunne gå. Men på en eller anden måde fik jeg udtænkt og formuleret forklaringen på alt. Var meget stolt. Så du er ikke alene. :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Alice skrev:
Jeg var så kneppet på methylone i Ungarn at jeg knap nok kunne gå. Men på en eller anden måde fik jeg udtænkt og formuleret forklaringen på alt. Var meget stolt. Så du er ikke alene. :)

Forklaringen på alt? Altså det skal ikke forstås som om jeg enten er meget kogt men alligevel kan formulere mig normalt, eller at jeg bare sidder og tåger med løsninger på alle problemstillinger i hele verden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Jeg kan kun nikke genkendende til det du beskriver Halose ! ..

Jeg synes det er helt vidunderligt og er lidt årsagen til at jeg elskede at køre flere dage + på stimulanser, det giver den der anderledes adgang til tomrummet :-)! ..

Det bliver psykedelisk i stedet for bare at være "blæst på speed" ...
Man kan bruge det som et meget spændende redskab - især i selskab med andre der har det på samme måde .. Megen kreativitet og intuitiv intelligens kan findes af den vej ...
Eksempelvis hev jeg og min fellow psykonaut, i løbet af en 3+ dages tur på rigeligt ketamin+amf "bevidsthedens evolution" ud af 'æteren' ..
Jeg tror vi "arbejdede" ((?) det var mere bare samtale, leg med ord, sjov, en masse grin og intuition .. hm!) i 2 dage ..
Jeg har senere fundet eksempelvis dette -> LINK
som er en fortolkning af maya kalenderen som er NØJAGTIG! (og det er skræmmende men vildt sjovt! Hej Terrance !! :D) som vores udlægning af ... det hele (? endte det vel med at være haha) ...

Hej hej - jeg sidder stadig lige i et afterglow af svampe, så undskyld hvis det går tydeligt igennem i sproget ! ;-)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så misforstod jeg dig. Har forresten fundet ud af hvorfor Sokrates havde så store problemer med at formulere godheden. Gud hvor ville jeg gerne møde ham og fortælle ham det!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg tænker på at sidde og være dvask, men alligevel have en ekstra skarphed, som jeg ikke har når jeg er sober. Og hvor mange ting kommer let til mig i situationen.
Jeg snakker ikke om at sidde og have en løsning på alting :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er da at have en ekstra skarphed at være i stand til at udtænke hvad jeg har gjort? Ikke at jeg ikke fatter noget i ædru tilstand, men har jo ikke gjort det imens jeg var ædru. Man skal jo kunne overskue en hel masse på samme tid, alt imens det kører hurtigt.

Moderator
Brugeravatar

Alice skrev:
Det er da at have en ekstra skarphed at være i stand til at udtænke hvad jeg har gjort? Ikke at jeg ikke fatter noget i ædru tilstand, men har jo ikke gjort det imens jeg var ædru. Man skal jo kunne overskue en hel masse på samme tid, alt imens det kører hurtigt.

Kom nu lige ind i kampen... Tråden handler ikke, at du har gennemskuet hvordan hele verden hænger sammen i din methylon-koger, det er følelse/fornemmelse du har haft, som du ikke ville kunne kommunikere, hverken i påvirket eller upåvirket tilstand... Læs posten og hold dig til emnet....

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstår jo konklusionerne nu, men siden jeg fandt frem til det her i den tilstand kan det vel meget vel være at jeg ikke ville have gjort det ædru. For hvorfor var det så ikke sket der?

Moderator
Brugeravatar

Alice skrev:
Jeg forstår jo konklusionerne nu, men siden jeg fandt frem til det her i den tilstand kan det vel meget vel være at jeg ikke ville have gjort det ædru. For hvorfor var det så ikke sket der?

Men det er jo ikke dét fænomen han snakker om.... :hm: Det kan da selvfølgelig godt være, at det er samme mekanismer der er på spil, men det er ikke de samme ting der "kommunikeres", hvis du forstår...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja okay. Næste gang jeg bruger dette forum tager jeg noget dope så jeg fatter hvad der foregår. Undskyld off-topic.
Spændende observationer, skattemus. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
Halose skrev:
Jeg tænker på at sidde og være dvask, men alligevel have en ekstra skarphed, som jeg ikke har når jeg er sober. Og hvor mange ting kommer let til mig i situationen.
Jeg snakker ikke om at sidde og have en løsning på alting :)

Hehe - det går jo an på hvad man søger efter Halose :P ....
Jeg kan være helt i skoven med at tro at det vi snakker om er det samme - men har en intuition om at dét dog er det samme :-)

Afgørende for hvad >det< er 'der kommer let til en i situationen' må vel være set & setting og de spørgsmål man stiller, hvis du kan følge mig :)?

Og jeg vil absolut ikke kalde vores arbejde for en løsning på alting :P blot en forklaring på "the evolution of awareness" :-)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 19 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]