Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 18:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: hash.
Junior medlem

Hej. Jeg er en ung kvinde på 19 år, som har været lidt af en vildbasse igennem min ungdom, jeg er familiens sorte får, punktum (-;

Jeg har prøvet lidt af hvert, men nåede kun lige at prøve amf, længere gik jeg ikke.
- Det elskede jeg virkelig, i en lille periode altså,. Fordi det peppede mit humør op og gav mig mit liv lidt indhold. ( Ved ikke helt hvordan jeg ellers sku formulere det )

men - det gik så over igen, da jeg startede på HF, ( nye venner, nyt liv og skole og bla bla ) Men kunne godt mærke da jeg skulle til fest, og drikke mig plørestiv, at jeg manglede et eller andet. jeg blev altid for stiv.. Det var så nedern.

Men besluttede jeg mig for at ryge lidt hash i stedet, til at begynde med var det meget nice, men lidt efter lidt fik jeg sku hashpsykose og røg på hospitalet... dem omkring mig var slet ikke støttende eller gode ved mig derefter, ( skal lige siges at de fleste var drenge,) - Og jeg følte mig så ubehageligt til mode.

What to do.. Skal jeg droppe de mennesker helt? eller skal jeg prøve at give det en chance til ?

Knus herfra :oops: :shock:

Titel: Re: hash.
Junior medlem

"A real friend is one who walks in when the rest of the world walks out."

Junior medlem

Men hvordan undgår man egentlig angst når man ryger hash? - Har aldrig prøvet det før nu.. Det var så mærkeligt..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Må man høre hvad der skete da du fik en hashpsykose? Hvor lang tid var du indlagt? Og hvordan var dem omkring dig ikke støttende?

Det vil give større mulighed for at hjælpe dig. Desuden vil jeg opfordre dig til at ændre titlen på tråden måske til "Hashpsykose, hvad skal jeg gøre?"

lollipopen skrev:
Men hvordan undgår man egentlig angst når man ryger hash? - Har aldrig prøvet det før nu.. Det var så mærkeligt..

Angst er en af bivirkningerne ved hash, tror ikke der er så meget at gøre imod det. Det skulle da lige være at læse en hel masse om stoffet og læse andre folks erfaringer med det. Det betyder at man har mere viden til at stå imod med hvis angsten skulle melde sig. Altså man kan bedre falde til ro igen hvis man ved at man ikke kan dø af at ryge hash og at det hele nok skal blive godt igen.

Senest rettet af Hector Salamanca 15 aug 2011 13:04, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

mit humør var sådan nogenlunde ok før jeg røg, og så blev jeg træt og lidt glad og grebet af musikken, men pluudseligt gik det bare ned ad bakke og min krop var som besat af angst.

Junior medlem

ja selvf må du det, jeg fortæller dig lige hele historien her.
Altså, det startede med at vi var en større gruppe på vej hen til en ven, jeg bad dem om at ryge tjald på staden, men de ville meget hellere ryge indendørs med musik og masser af sprut. Det accepterede jeg selvf, for flertallet har magten 8)
- Så gik jeg i gang med at ryge lidt, og en af drengene begyndte at være lidt ubehagelige over for mig, pille ved mig, og mange underlige ting, som jeg bare aldrig havde forestillet mig de ville gøre imod mig. De sagde nogle perverse ting, Det var så mærkeligt.. Den slags ting oplever jeg normalt aldrig, jeg er bare til det sjove og sådan. Bryder mig ikke om at gøre mennesker ondt, eller lign. Så forstod ikke hvorfor jeg lige fortjente det den aften. Næste dag, spurgte de så om jeg ville ryge videre, og jeg bad dem om at lede efter mine ting, men de virkede så underlige alle sammen, og alt var så forkert. Jeg blev vist mistroisk og fik angst. Jeg ville hjem til min stedfar med det samme, så jeg tog en taxa og kørte hjem til ham og sagde at den var helt gal, jeg rev håret ud af mig selv, ( De er heldigvis vokset ud igen) Jeg skreg og sagde mærkelige lyde, og bed mig i tungen, Så jeg blev indlagt på psykiatrisk hospital for, han kunne simpelthen ikke tolere det og var dødbekymret. Jeg fik en hel masse piller der beroligede mig, næste morgen , var jeg stadig i psykose, jeg var helt rundt på gulvet. så de blev ved med at give mig piller til jeg var ovenpå. Der gik cirka 3 dage, før det var overstået, og så fik jeg lov til at komme hjem under kontrol. Lidt efter lidt fik jeg socialfobi og kunne ikke skelne mellem ( Det "gode" og det "onde") Alt blev for underligt, Men jeg fik dog hjælp af mine forældre...

Medlem
Brugeravatar

Du har ikke fået en fuckin' hashpsykose. Du har fået et angstanfald/bad-trip. DET ER IKKE EN PSYKOSE, MEN EN MIDLERTIDIG TILSTAND AF PANIK. TAG DET ROLIGT OG HOLD OP MED AT RYGE.

Du burde vide at man ikke kan få en fatal overdose på cannabis. Man kan ikke pådrage sig permanente psykiske mén. Hvis du nogensinde overvejer at prøve et andet narkotikum igen, så læs op på 'stoffet' før du prøver det. Havde du gjort din research, kunne du have sparret dig selv og dine venner for den mega nedtur det er at tilkalde en ambulance fordi en uansvarlig pige har røget mere hash end hun kunne tåle. Får man det dårligt af hash, så gå i seng med en pose slik og rid rusen ud. Det er på ingen måde farligt. De folk der påstår at de har fået en hashpsykose, er svage individer, der aldrig skulle have givet sig i kast med stoffer i første omgang. De har fået sig en ubehagelig oplevelse, et trauma om du vel, og det påvirker dem naturligvis længe efter selve rusen har lagt sig, på nøjagtig samme måde som en dårlig oplevelse uden stoffer kan påvirke en person. Det er ikke en psykose, det er ikke en kemisk ændring i hjernen. Det er ikke en sindssygdom. Det er uvidenhed og klynkeri.

/Surt opstød

Når det så er sagt, så burde dine venner have været meget bedre ved dig. En nedtur på hash kan være MEGET ubehagelig, som du tydeligvis har opdaget. De burde have støttet dig og hjulpet dig igennem oplevelsen, og været der for dig bagefter til at bearbejde det hele. Det er muligt at de selv er meget uvidende hvad angår hash, og derfor simpelthen bare ikke troede på at du havde det så dårligt som du gav udtryk for. Prøv at snakke med dem om det på en voksen måde. Forklar dem hvordan du fik det osv... Hvis dette ikke gør indtryk på dem, og får dem til at ændre holdning og adfærd, som drop dem, imo...

Citat:

Det gør du ved at være godt forberedt. Læs så meget du kan. Sæt dig ind i farerne. Gør noget ud oplevelsen, istedet for at fyre op til en fest iblandt mange mennesker. Sæt dig sammen med 1-3 gode, nære venner i fredelige, trygge omgivelser. Hav mad og drikke, gerne sødt og salt til rådighed. Dejlig, afslappende musik (Pink Floyd fks) og/eller en sjov film. Og så den vigtigste faktor; RYG IKKE FOR MEGET. Tag det roligt. Prøv med et lille sug og vent 5 minutter. Hvis du har lyst til mere, så tag et sug mere og vent 5 min igen, etc... Hvis rusen bliver ubehagelig, så kæmp ikke imod, men glid med den. Prøv at vær åben overfor de indtryk du måtte få, og del dem med dine venner. Fortæl dem hvad du tænker og føler, det hjælper, hvis du altså stoler på dem.

EDIT: Jeg skrev dette før posten over mig blev lavet. Dine venner lader til at være nogle forbandede røvhuller, og deres adfærd kunne meget let være hvad udløste din såkaldte psykose. Man skal IKKE, IKKE IKKE !!!IKKE!!! være blandt ubehagelige og utroværdige mennesker første gang man ryger hash...........

Junior medlem

nånå okay - Det var ellers det min sygeplejerske sagde ( og det stod altså også på min journal? ) , men du har nok ret i at jeg er ret ynkelig og skrøbelig. Men Det var bare såååå weird og ubehageligt.

Ja, nu er det jo sådan , at der er få piger der ryger det i min omgangskreds, så det er tit med drenge jeg gør det. Jeg stoler meget på en fyr, men det er kun fordi han er forelsket i mig.. Så det der med tillid til folk , er ikke lige nemmeste her,.,.

Junior medlem

ej men siger tak for hjælpen. Jeg var vist nok en tand for uansvarlig, men jeg fik dog større respekt for produktet, fordi det skal åbenbart gøres med måde...Men takker for feedbacks, har vist lært noget.

Medlem
Brugeravatar

lollipopen skrev:
nånå okay - Det var ellers det min sygeplejerske sagde ( og det stod altså også på min journal? ) , men du har nok ret i at jeg er ret ynkelig og skrøbelig. Men Det var bare såååå weird og ubehageligt.

Jeg mente ikke at du var ynkelig og skrøbelig. Jeg taler om de folk der mener at de har fået en permanent psykisk lidelse af at ryge hash. Du virker som en flink og rar, omend lidt naiv pige.

Jeg ved udemærket hvad du mener. Jeg har selv haft en voldsomt ubehagelig episode med hash, hvor jeg følte, helt ind i min "sjæl" at jeg var ved at dø. Jeg kunne ikke rigtig se noget, påtrods af at jeg sad på en strand midt om sommeren under en skyfri himmel. Det var uden tvivl den mest nasty oplevelse i mit liv. Men værre er det heller ikke. Det var en oplevelse, og som alle andre oplevelser gik den over igen. Jeg havde det meget mærkeligt i et par dage, men fordi jeg havde læst en helvedes masse omkring hash, vidste jeg med sikkerhed at jeg nok skulle blive "mig selv" igen. Og sådan forløb det da også. Du har ikke taget permanent skade. Din sygeplejeske fatter ingenting. Slap af, hold en pause fra hash og brug tiden på at finde nogle bedre venner ;)

Junior medlem

Ja okay, det giver jeg dig nok ret i. (-:

jeg har bare lige et sidste spørgsmål så, - Sker det tit folk får hashpsykose? - ? hvad er den hyppige årsag til hashpsykose?
For jeg har aldrig hørt om folk der fik en permanent psykisk skade for livet pga hash?

Medlem
Brugeravatar

lollipopen skrev:
Ja okay, det giver jeg dig nok ret i. (-:

jeg har bare lige et sidste spørgsmål så, - Sker det tit folk får hashpsykose? - ? hvad er den hyppige årsag til hashpsykose?
For jeg har aldrig hørt om folk der fik en permanent psykisk skade for livet pga hash?

Det sker aldrig at folk får en hashpsykose. Det var det jeg prøvede at forklare. Man kan sagtens få et bad-trip på hash, som du fik, altså simpelthen en nedtur der vil noget. Dette er IKKE en psykose. Man bliver fucked up ved at indtage rusmidler, og når rusen fordufter, er det ovre. Det har absolut intet med psykose at gøre.

Nogle kloge hoveder mener, at folk med latent skizofreni kan udløse deres sygdom ved hashrygning; altså, hvis en person under alle omstændigheder vil udvikle skizofreni, kan hash være med til at fremme denne udvikling.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg forstår psykose således:
Det behøver ikke være permanent, ikke engang ubehageligt, det er bare en virkelighedsforvrængelse, der ikke stemmer over ens med, hvad andre føler eller fornemmer.
Du bliver også psykotisk, når du er påvirket af lsd el. lign. det er bare oftest en behagelig psykose.

For at quote wikipedia:
"Psykose (fra græsk ψυχή "psyche" dvs. sind, og -οσις "ios" dvs. sygdomstilstand), rent sprogligt oversat sindssygdom (psykose) eller sindssyge (psykotisk), er et psykiatrisk begreb for en sindstilstand, hvor personen har mistet "kontakten til virkeligheden", dvs. vedkommendes tolkning af omverdenen er blevet privat i så høj en grad at andre mennesker ikke ville kunne forstå det.[1] Psykosen inddeles i daglig tale i to slags former: Hvis man er psykotisk beskrives en tilstand hvor man på grund af sygdom eller forgiftning har en svækket realitetssans.[2] Eksempelvis er man psykotisk hvis man har vrangforestillinger om at blive forfulgt eller har syns- eller hørehallucinationer.[3] Ved en psykose lider man oftest under en sygdom som eksempelvis skizofreni eller paranoid psykose,[2] omend også enklere tilstande som søvnmangel og forgiftninger kan give psykoser."

-For at være ærlig, så aner jeg ikke om det passer, det jeg lige har skrevet, men sådan har jeg forstået psykose.

Medlem
Brugeravatar

Hmm. Efter den definition, så er enhver der har indtaget stoffer midlertidig psykotisk. Det giver ingen mening i mit hoved, hvis man indenfor lægevidenskaben ønsker at bruge psykose som en brugbar diagnose. Størstedelen af vores samfund oplever regelmæssigt psykoser, hvis det er tilfældet... Måske er det bare mig der tåger. :|

Anyways, en hash nedtur er ikke farlig og kræver ikke hospitalsindlæggelse, uanset om man kalder det for psykose, bad-trip eller andet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, men de psykoser vi oftest snakker om er de, der er ubehagelige.
Det kan sagtens være mig, der vrøvler, men synes det lyder meget fornuftigt, da en psykose vel ikke nødvendigivs er lig med ubehag.

Junior medlem

Jo, jeg var nødt til at indlægges, - Fordi jeg til fare for mig selv og omgivelserne.
- Hvis ikke jeg var blevet indlagt, kunne jeg havde endt endnu værre end sådan.

Medlem
Brugeravatar

lollipopen skrev:
Jo, jeg var nødt til at indlægges, - Fordi jeg til fare for mig selv og omgivelserne.

Så har du nok en eller anden psykisk lidelse. Har aldrig oplevet, eller hørt om, eller læst om(før nu) at folk kan blive til fare for dem selv og omgivelserne ved at ryge hash.

Medlem

humorcide skrev:
lollipopen skrev:

Så har du nok en eller anden psykisk lidelse. Har aldrig oplevet, eller hørt om, eller læst om(før nu) at folk kan blive til fare for dem selv og omgivelserne ved at ryge hash.

Folk kan altså godt blive voldelige når de ryger, især hvis de har drukket samtidig.
Får de fleste bliver man afslappet af at ryge, men nogen slår det altså klik for.

Junior medlem

det er muligt, men sket er sket. (-:

- Men det er også meget forskelligt hvordan man reagerer på ting. og i sær når man lige havde røget en hel del.

Junior medlem

jeg var også meget overrasket over det jeg udsatte mig selv og min far for dagen før.
- Det var helt vildt mærkeligt, men min far bad mig om at holde det for mig selv og ikke sige det til nogen, for det var skamfuldt. (-:
Men her kender ingen mit navn eller ved hvor jeg kommer fra, så det går nok.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]