Mine erfaringer med Thailand er at jo flere turister der er i et område, jo mere prøver de lokale at tage røven på en... Bangkok er en heksekeddel af støj, trafik, plattenslagere, fremmede lugte og pågående sælgere/tuk tuk chauffører med et fantastisk tilbud lige netop til dig...
Men også en fantastisk oplevelse i en enkelt dag tids (mere giver mig totalt stress) - har i shopping-gen, så kan i gå helt amok der... Besøg fx MBK, som er et kæmpe shoppingcenter - og med kæmpe mener jeg sådan et sted hvor City2 kan ligge i det ene hjørne på den ene etage... MBK er for dem lidt over den gode middelklasse og selvf. turister - det skulle være lidt dyrt (for Thailand) og der skulle ligge et mere lokalt shoppingcenter umiddelbart overfor, med endnu bedre priser... Der har jeg dog ikke været...
Huske nu at købe souveniers osv på hjemvejen, så i ikke skal slæbe rundt på det hele ferien

I Bangkok bør i ikke snyde jer selv for Koh San Road (den gade Leo bor på i filmen The Beach) - det er en slags Jomfru Anegade for backpackere og turister alike... Der er her vi får tilbud masser af sprut, dybstegte skorpioner (smager af øv), orme og græshopper (græshopperne smager faktisk lækkert) og alt hvad hjertet begærer i forlystelser for kødet og sindet...
Og man har ikke været i Bangkok før man har set et ping-pong show (i møder sælgere på Koh San Road, bare rolig
Der er et godt råd jeg kan give jer - så snart i forlader terminalen i lufthavnen står der en overvældende mængde sælgere klar med tilbud om billige taxaer... Jo tættere på terminalen i møder en, jo mere sikker kan i være på prisen er skyhøj...
De er fantastisk venlige og ret smarte... første spørgsmål er "First time in Thailand" - når i så svarer ja, så smiler han og fordobler prisen... Andet spørgsmål er så "Where are you from" - når i så stolt siger Denmark, så har han næsten svært ved at skjule sine dollartegnene i øjnene... De ved man ikke er helt skarp efter en lang flyvetur og at deres normale priser er peanuts for sådan et par vikinger - de er ikke bange for at starte på 3000bath... Hvis du vælger en "rigtig" taxa som kører efter taxameter, så kan du komme fra lufthavnen til downtown for 3-400bath...
Sidste gang valgte jeg at prøve deres Skytrain - det ligger i kælderen i lufthavnen og koster næsten ingenting + det kører selvom Bangkok er en stor trafikprop (ca. altid)... DSB kunne lære lidt om præcision og priser her - det er fantastisk nemt at bruge og skal i bo i nærheden af et stoppested, så prøv det... I kan altid tage en taxa fra stoppestedet og så er det pludselig ikke lufthavnspriser mere - men prøv at finde en taxa med taxameter, har endnu ikke oplevet det kunne betale sig at køre for fast pris med mindre i lejer en taxa for en hel dag fx... Det er jo også derfor 99 uf af 100 forsøger at aftale en fast pris med jer... og det med deres meter ikke virker, tæller forkert og hvad de ellers har af undskyldninger skal i bare grine af og sige så tager i en anden taxa... Der er tusindvis af taxaer i Bangkok; men i mange tilfælde kommer chaufføren pludselig i tanke om at meteret virker alligevel hvis han kan se i ellers skrider videre
Stoffer skal i passe på med, det er ulovligt i Thailand og straffen er hård - og der er ingen kære mor fordi man er Dansker... Et meget brugt scam er du køber lidt hash af en... 3 min senere bliver du stoppet af en betjent, som tager dit narko og alle dine penge i bestikkelse... Nu du er gået går betjenten så tilbage til sælgeren med narkoen og en del af dine penge - og sammen venter de på næste "kunde".... Fullmoon på Koh Phangan er et typisk sted til dette - masser af turister = masser af svindlere... Jeg fik det råd at købe af andre turister/backpackere hvis det skulle være; men må indrømme jeg ikke turde løbe risikoen da jeg var der (vi blev tilbudt det konstant til Fullmoon)... På Koh Phangan var vi på en lille restaurant på nordsiden med masse af Bob Marley plakater og rasta udsmykning - der kunne vi uden problemer købe hash... Ejeren var faktisk lidt forundret over vi takkede nej; men igen det var lidt væk fra de store klynger af turister...
Koh Samui er fantastisk - der kunne jeg bo resten af mit liv tror jeg... Koh Phangan er lidt mere tilbage (var der i 2007) og vist lidt af en soveø bortset fra weekenderne - der er jo Fullmoon, halfmoon, Black moon og halfmoon.... Bemærk i øvrigt at det ægte
fullmoon party på Haad rin beach, Koh Phangan ikke koster noget i entre - det er bare svindlere hvis nogen prøver at sælge jer billetter... Men er i til sprut, så kan i købe det i spandevis, helt bogstaveligt

Koh Tao har jeg kun set fra en båd, da vi var der oppe ved og dykke. Det var et fantastisk område... men det går alt alt for stærkt med udviklingen, så vil gætte på både Tao og Phangan er overrendt af turister nu

Ellers må i have en rigtig god tur - og husk at behandle folk som i gerne selv vil behandles... og hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det måske fordi det er... Så er jeg sikker på i får en fantastisk tur - thaierne er utroligt glade og hjertevarme, deres smil smitter - og skulle de tjene lidt ekstra på os fordi vi er lysere i huden, så har vi stadig fået det væsenligt billigere end derhjemme og den sidste dollar har måske gjort deres tilværelse lidt bedre en enkelt dag
Tjek i øvrigt
den her - den er god at kende

Iøvrigt, så lejede vi jetski på Koh Samui - men gjorde et stort nummer ud af at inspicere dem inden vi sejede ud... Vi have ingen problemer bagefter; men det er vist desværre et udbredt scam... Men jetski er top-nice underholdning