Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 19:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Motiron
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Hellow peeps :P

Jeg har søgt og søgt og intet fundet, hjælp mig!! :D

Jeg tager ofte methylphenidat i form af Motiron pillerne, og synes jeg er begyndt at blive ret træt af bindemidlerne som sætter sig fast i næsen. Det er vist kartoffelstivelse eller en anden slags stivelse som ikke bliver opløst af slimhinderne.
Så undrer jeg mig bare over hvor skadeligt dette stivelse er for bronkierne og hvor det nu ellers uheldigvis kan ryge hen når man sniffer det.

Er der nogen som har en ide om det?

Det skal lige siges jeg ikke får det særlig godt når jeg æder pillerne, så en ekstraktion er måske nødvendig hvis jeg skal undgå stivelsen. Det svarer bare stadig ikke på mit spørgsmål om hvorvidt stivelsen i pillerne er skadeligt at sniffe, når det ikke opløses som lactose fx.

Titel: Re: Motiron
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg synes det er skummelt, når folk vælger at insufflere det meste medicin, specielt Motiron. Jf. Pro.medicin.dk:

"Farmakokinetik
Absorberes næsten fuldstændigt fra mave-tarmkanalen. Maksimal plasmakoncentration nås efter 1-2 timer. Metaboliseres i leveren til inaktive metabolitter. Plasmahalveringstid 2-3 timer. Virkningsvarighed for enkeltdosis 3-4 timer."

Der er ingen fordel i at insufflere, i belaster blot næseslimhinderne unødvendigt. Som jeg har skrevet i en anden tråd om Methylphenidat, kan insufflering gennem længere tid, forringe og formindste næseslimhinden, hvilket giver bivirkninger i forbindelse med at luften ikke bliver varmet op, fugtet og filtreret for bakterier, når man trækker vejret gennem næsen.

At du ikke får det særlig godt når du æder pillerne, er jeg overbevist om kan undgåes.
Har du prøvet at spise imens du tager tabletterne?
Jeg har gode erfaringer med yoghurt :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er ikke maveknep jeg døjer med desværre. Jeg synes jeg bliver meget urolig/nervøs når jeg bare æder pillerne.

Tror godt jeg kan mærke det du siger med at næseslimhinden bliver formindsket, fordi jeg synes efterhånden at der ryger mere pillemateriale ned i ganen (og måske længere ned) end der plejer. Det er også som om mindre af pillen sidder fast på slimhinderne.

Jeg må finde en måde at ekstrahere methylphenidaten fra stivelsen så der er mindre stof at insufflere, eller så må jeg vænne mig til virkningen fra oral indtagelse.

Men jeg sidder stadig tilbage med spørgsmålet om hvor skadeligt det er at insufflere stivelsen i pillerne, når det ikke engang opløses i næsens slimhinder...?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Du belaster næseslimhinderne meget ved at insufflere stivelse.
Næsehulen vil ikke være i stand til at fugte luften, og dermed belaster man også lungerne :)

Måske er det bare mig, men jeg synes der er en klar fordel ved at undgå insufflering af specielt methylphenidat.

desuden kan jeg varmt anbefale et næseskyllehorn hvis man absolut skal proppe ting i næsen der ikke bør være der..
det kan man fx gøre inden man går i seng efter en sniffetur.. så man ikke går i seng med alt muligt gøjl klisteret til slimhinden..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
jeg har haft bihule betændelse et par gange ... som jeg er temmeligt sikker kom fra insulfering og det endda af ret så rene vare... efter det er jeg næsten stoppet helt med at insulfere og er gået over til den orale vej.. og det er faktisk ganske tilfredsstillende..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
kan desuden stærk anbefale en næseskyllekande.. at skylle næsen med sådan en inden man går i seng efter en sniffetur gør at man undgår at ens slimhinder irreteres unødigt af divs rester af knark.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

en nem ekstration med vand burde fjerne stivelsen ikke? stivelsen opløses ikke så nemt af vand men methylphenidaten gør jo.

så er det vel bare at knuse pillerne, blande det med vand og filtrere gennem et kaffefilter indtil opløsningen er klar og gennemsigtig...

ikke?

Update: det lader til at stivelsen (kartoffel, majs whatever stivelse) bliver siddende i filteret med en smule koldt vand. nu mangler jeg bare at inddampe og teste resultatet.

Update 2: Nå, nu er vandet fordampet. Jeg tilsatte nok omkring 3 ml vand til 2x10mg Motiron. Der kom der så nærmest intet ud af.
Måske omkring 2 mg eller slet intet, det var svært at afgøre da der var så lidt, at intet kunne skrabes af fordampningsoverfladen men jeg prøvede at slikke på fingeren og køre den hen af overfladen og det smagte af nærmest intet.
Det lader til at methylphenidat er opløselig i vand med: 1.1 g/ ml (32°C), men måske har jeg brugt for koldt vand så.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]