Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jul 2025 22:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
Jeg har længere prøvet på at finde ud af noget mere omkring f.eks. gabapentins virkning på neuropatiske smerter, men kan som sådan ikke rigtig finde noget interessant, der går dybere end blot at sige at det "påvirker GABA receptorerne" ...

Så vidt jeg kan forstå, virker det ved at hæmme Calcium pumpen i neuronerne, således at aktionspotentialet sænkes.
For at dette skal kunne give mening, må man formode at folk med neuropatiske smerter generelt har et højere aktionspotentiale, og dermed aktiveres neuronerne nemmere.
Jeg tror godt at de neuropatiske smerter som sådan kan sammenlignes med "fysiske smerter", som i prostaglandins binding til nociceptorerne.
Men hvor de neuropatiske smerter ikke startes af et bestemt molekyle, men det simpelthen er en konstant belastning fra de pågældende nerver.
Når hjernen oplever at der kommer markant flere signaler igennem fra bestemte steder på kroppen, skaber hjernen illusionen af smerter, for at få organismen til at begrænse alle stimuli.

Men tilbage igen, hvis vi antager at antiepileptika (f.eks. Gabapentin) virker ved at hæmme aktionspotentialet, så har det vel mere med de nociceptoriske smerter, end man lige skulle tro?
De nociceptoriske smerter kan jo hæmmes ved at hæmme aktionspotentialet i nerverne, således at hvert neuron i rækken får svagere og svagere stimulans, og dermed hæmme smerten.

Er der nogen der har noget feedback eller nogle kilder der kunne hjælpe mig videre i dette tankespin?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg er lidt træt af at der har været 43 views, og alligevel ingen kommentar.
Jeg ved at der findes flere kloge hoveder herinde, som sikkert har viden inden for dette, eller i det mindste et input.

Dr. Phibes, hvor er du? :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Stadig ingen med et input?

Jeg véd der er nogen! :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Khazim skrev:
Jeg ved at der findes flere kloge hoveder herinde, som sikkert har viden inden for dette, eller i det mindste et input.

Det er pga dit nye avatar Khazim ;)

Jeg ved det ikke, har personligt kun prøvet gabapentin for at more mig og ikke mere, men jeg er mere interesseret i hvorfor du vil vide det her ? har du selv neuropatiske smerter grundet sygdom, eller skade, og overvejer at selvmedicinere dig selv eller er du bare nysgerrig ?

Hvis man må spørge.. fandt lige det her ved en hurtig google søgning:
Citat:
Gabapentin (Neurontin), 1–(aminomethyl) cyclohexane–acetic acid, is an anti–epileptic drug which was introduced in 1993 and was originally approved for the treatment of partial seizures with or without secondary generalization. Recently, however, reports have documented its efficacy in the treatment of various neuropathic pain states such as complex regional pain syndrome, deafferentation neuropathy of the face, postherpetic neuralgia, sciatic type pain, and HIV–related neuropathy.52 The effective dose range is 30–300 mg/kg (systemic) and >37.5 mg/kg (IT).48 Gabapentin is reportedly completely ineffective in altering threshold responses to acute nociceptive stimuli at doses up to 300 mg/kg.53–56 Presently the mechanism of action as either an anticonvulsant or an analgesic is unknown. The antinociceptive effects are likely to be due to actions within the spinal cord, because 1000 times the IT dose is required to produce equianalgesic effects when given intraperitoneally.53,57 Gabapentin binds to the alpha 2 delta calcium channel subunit.48 However, the relationship between binding at this site and the analgesic properties of gabapentin have not been determined. The NMDA receptor complex may be a potential spinal locus for neuropathic pain relief , but it has not been conclusively found that this is the major site of action.48 Gabapentin has a relatively benign side effect profile and is well tolerated if dosing proceeds in a gradually escalating manner. It has few if any drug interactions and is primarily renally excreted. Although expensive, it does not require the routine monitoring of blood chemistries and liver functions tests like carbamazepine and phenytoin. To date, little evidence suggests the efficacy of felbamate or lamotrogine in the treatment of neuropathic pain. Further investigation is necessary.

http://www.spineuniverse.com/conditions ... athic-pain

Som man kan læse har man vist ikke fundet ud af det endnu, måden stoffet virker på er ukendt, og det har der vist været noget snak om før herinde på psy, derfor tror jeg måske ikke du skal regne med nogen kan komme med et svar.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kuma skrev:
Khazim skrev:

Det er pga dit nye avatar Khazim ;)

Jeg ved det ikke, har personligt kun prøvet gabapentin for at more mig og ikke mere, men jeg er mere interesseret i hvorfor du vil vide det her ? har du selv neuropatiske smerter grundet sygdom, eller skade, og overvejer at selvmedicinere dig selv eller er du bare nysgerrig ?

Hvis man må spørge.. fandt lige det her ved en hurtig google søgning:
Citat:
Gabapentin (Neurontin), 1–(aminomethyl) cyclohexane–acetic acid, is an anti–epileptic drug which was introduced in 1993 and was originally approved for the treatment of partial seizures with or without secondary generalization. Recently, however, reports have documented its efficacy in the treatment of various neuropathic pain states such as complex regional pain syndrome, deafferentation neuropathy of the face, postherpetic neuralgia, sciatic type pain, and HIV–related neuropathy.52 The effective dose range is 30–300 mg/kg (systemic) and >37.5 mg/kg (IT).48 Gabapentin is reportedly completely ineffective in altering threshold responses to acute nociceptive stimuli at doses up to 300 mg/kg.53–56 Presently the mechanism of action as either an anticonvulsant or an analgesic is unknown. The antinociceptive effects are likely to be due to actions within the spinal cord, because 1000 times the IT dose is required to produce equianalgesic effects when given intraperitoneally.53,57 Gabapentin binds to the alpha 2 delta calcium channel subunit.48 However, the relationship between binding at this site and the analgesic properties of gabapentin have not been determined. The NMDA receptor complex may be a potential spinal locus for neuropathic pain relief , but it has not been conclusively found that this is the major site of action.48 Gabapentin has a relatively benign side effect profile and is well tolerated if dosing proceeds in a gradually escalating manner. It has few if any drug interactions and is primarily renally excreted. Although expensive, it does not require the routine monitoring of blood chemistries and liver functions tests like carbamazepine and phenytoin. To date, little evidence suggests the efficacy of felbamate or lamotrogine in the treatment of neuropathic pain. Further investigation is necessary.

http://www.spineuniverse.com/conditions ... athic-pain

Som man kan læse har man vist ikke fundet ud af det endnu, måden stoffet virker på er ukendt, og det har der vist været noget snak om før herinde på psy, derfor tror jeg måske ikke du skal regne med nogen kan komme med et svar.

Nu søger jeg heller ikke direkte svar på spørgsmålet, men mere at andre kommenterer på tankespindet, og komme med deres bud.
Nogle kunne jo vide at det er helt volapyk :P

Samt jeg ved at der findes flere særdeles belærte brugere inden for netop dette, på dette forum.

Jeg er ikke "bare nysgerrig", jeg er interesseret i dette emne fordi jeg finder det voldsomt facinerende. Jeg har en faglig baggrund der relaterer sig til det :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]